Ingen 100% opdatering efter rettelser i Masterlisten: sted.

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Jan Lohmann
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 17-03-2015 07:50
Kontakt:

Ingen 100% opdatering efter rettelser i Masterlisten: sted.

Indlægaf Jan Lohmann » søn 01-11-2015 20:33

Jeg har rettet diverse fejl i masterlisten: sted, men rettelserne kommer ikke 100% igennem.
Rettelsen kan ses når man ser direkte under den berørte person, men checker jeg oversigtssiden, den side som viser både Mand og Hustru, så kommer rettelsen ikke igennem. Det viser sig ved at den fejlbehæftede tekst fortfarende står at læse på oversigten (mand/hustru), men ikke under personen selv, hvor den oprettede tekst står!!
Eksp. på siden Mand/Hustru står der St. Møllevej 2, København S, medens der under personen nu står den rettede tekst: Fødeklinikken, Store Møllevej 2, København S!?
Hvordan får man rettelsen synkroniseret så at den slå 100% igennem?

mvh
Jan Lohmann

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5155
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ingen 100% opdatering efter rettelser i Masterlisten: st

Indlægaf Anne Marie H » søn 01-11-2015 22:34

Jan Lohmann skrev:Jeg har rettet diverse fejl i masterlisten: sted, men rettelserne kommer ikke 100% igennem.
Rettelsen kan ses når man ser direkte under den berørte person, men checker jeg oversigtssiden, den side som viser både Mand og Hustru, så kommer rettelsen ikke igennem. Det viser sig ved at den fejlbehæftede tekst fortfarende står at læse på oversigten (mand/hustru), men ikke under personen selv, hvor den oprettede tekst står!!
Eksp. på siden Mand/Hustru står der St. Møllevej 2, København S, medens der under personen nu står den rettede tekst: Fødeklinikken, Store Møllevej 2, København S!?
Hvordan får man rettelsen synkroniseret så at den slå 100% igennem?

mvh
Jan Lohmann


Mon du har rettet det rigtige sted? Det, du nævner er jo ikke et sted, men en adresse, som bør stå under [b]Masterlister > Adresselister > Begivenhed
. I Masterliste for Sted indskrives sogn, herred, amt, evt. land, således at man kan udnytte funktionerne i steddatabasen bedst muligt. Adresser som St. Møllevej indskrives som begivenhedsadressen ved at klikke på knappen + [/b] til højre for stedfeltet.

Husk, at der findes en uddybende forklaring ved at klikke på Hjælp-knappen i ethvert vindue, som du arbejder i.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Jan Lohmann
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 17-03-2015 07:50
Kontakt:

Indlægaf Jan Lohmann » man 02-11-2015 08:51

Tak for svaret Anne.
Jeg burde jo nok have undersøgt om min opfattelse af funktionen adresse passede med Legacy's. En del timers arbejde er desværre spildt ;-)

mvh
Jan Lohmann

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5155
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 02-11-2015 10:09

Det er bestemt ikke spildt, hvis det passer dig at skrive adresser på den pågældende måde, så er det sådan, du gør. Du skal så blot være opmærksom på, hvor og hvordan rettelser/ændringer skal ske.

Du er velkommen til at sende mig din fil i en privat mail, så skal jeg kigge på, hvorfor dine rettelser ikke slår igennem.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Jan Lohmann
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 17-03-2015 07:50
Kontakt:

Indlægaf Jan Lohmann » man 02-11-2015 10:57

Tak Anne det tilbud vil jeg meget gerne tage i mod, men hvilken fil ønsker du?
Et spørgsmål:
Når jeg kigger på Adressefeltet under f.eks. fødsel så stå der navn. Personens navn eller stedets navn hvis et sådan findes eks. Villa Landlyst?
Hvis jeg skriver personens navn så er det jo ikke muligt efterfølgende at søge på adressen!?

mvh
Jan Lohmann

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5155
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 02-11-2015 13:37

Jan Lohmann skrev:Tak Anne det tilbud vil jeg meget gerne tage i mod, men hvilken fil ønsker du?
Et spørgsmål:
Når jeg kigger på Adressefeltet under f.eks. fødsel så stå der navn. Personens navn eller stedets navn hvis et sådan findes eks. Villa Landlyst?
Hvis jeg skriver personens navn så er det jo ikke muligt efterfølgende at søge på adressen!?

mvh
Jan Lohmann


Din .fdb-fil.

I det nævnte felt, skal du skrive det, du vil kunne søge på ved senere brug af den samme adresse. Så skriv f.eks. som vist i vedlagte filer
Vedhæftede filer
adresse_2.jpg
(121.88 KiB) Downloadet 91 gange
adresse.jpg
(121.82 KiB) Downloadet 99 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Jan Lohmann
Indlæg: 10
Tilmeldt: tirs 17-03-2015 07:50
Kontakt:

Indlægaf Jan Lohmann » man 02-11-2015 17:36

Hej Anne jeg føler mig mere og mere "dum", men jeg kan ikke se en .fdb fil under Legacy Data.

Tak for de 2 tilsendte filer de var til stor hjælp for min forståelse.

mvh

Jan

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5155
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 02-11-2015 18:55

Jan Lohmann skrev:Hej Anne jeg føler mig mere og mere "dum", men jeg kan ikke se en .fdb fil under Legacy Data.

Tak for de 2 tilsendte filer de var til stor hjælp for min forståelse.

mvh

Jan


Det er nok fordi, at du ikke får vist filtype i din stifinder. Der må være en fil med den runde blå knap med hvidt L i (og som ikke hedder Sample)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5155
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ingen 100% opdatering efter rettelser i Masterlisten: st

Indlægaf Anne Marie H » tirs 03-11-2015 12:57

Jan Lohmann skrev:Jeg har rettet diverse fejl i masterlisten: sted, men rettelserne kommer ikke 100% igennem.
Rettelsen kan ses når man ser direkte under den berørte person, men checker jeg oversigtssiden, den side som viser både Mand og Hustru, så kommer rettelsen ikke igennem. Det viser sig ved at den fejlbehæftede tekst fortfarende står at læse på oversigten (mand/hustru), men ikke under personen selv, hvor den oprettede tekst står!!
Eksp. på siden Mand/Hustru står der St. Møllevej 2, København S, medens der under personen nu står den rettede tekst: Fødeklinikken, Store Møllevej 2, København S!?
Hvordan får man rettelsen synkroniseret så at den slå 100% igennem?

mvh
Jan Lohmann


Tak for den tilsendte fil. Det, der sker er, at du retter Stedbetegnelsen, men IKKE linjen med det korte stednavn. Og da du bruger visning af kort stednavn på skærm, får du vist den adresse, der står i kort stednavn, nemlig Store Møllevej 2, Vor Frelser Sogn.

Du skal altså huske at rette både det egentlige stednavn OG det korte navn.

Jeg skriver til dig privat vedr. andre ting i din fil, som du bør se på.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

GL
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 20-05-2011 18:32
Geografisk sted: 8700 Horsens
Kontakt:

Spørgsmål angående kilder

Indlægaf GL » ons 02-12-2015 11:40

Jeg har et spørgsmål efter at have læst dit svar til Jan Lohmann. Gælder det også ved dåb, konfirmation, bryllup...

Hvordan kan man bruge den korte form med begivenhedsadresse, hvis der er flere bor i samme sogn, men på forskellige adresser?

Med venlig hilsen

Gitte Larsen
larsen628@gmail.com

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5155
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Spørgsmål angående kilder

Indlægaf Anne Marie H » ons 02-12-2015 13:02

GL skrev:Jeg har et spørgsmål efter at have læst dit svar til Jan Lohmann. Gælder det også ved dåb, konfirmation, bryllup...

Hvordan kan man bruge den korte form med begivenhedsadresse, hvis der er flere bor i samme sogn, men på forskellige adresser?

Med venlig hilsen

Gitte Larsen
larsen628@gmail.com


Det kan man, fordi adresser IKKE skal skrives i stedfeltet. De skal skrives under adresser. Klik på knappen + til højre for stedfeltet og klik på f.eks. Fødselsadresse. Det er muligt i alle begivenheder at skrive en specifik adresse, hvor den angivne begivenhed fandt sted.

Bopælsadresser tilføjes under Begivenheder/fakta. Også her skal der kun indtastes sogn, herred, amt i stedfeltet, hvorefter man klikker på Adresseikonet for at tilføje f.eks. gårdens navn, gadenavn osv.
BEMÆRK! at Navn i vinduet Adresse ikke nødvendigvis er et personnavn, man kan indtaste gadenavnet her. Det gør jeg selv, når der er tale om begivenhedsadresser.

KUN når der indtastes en nulevende persons nuværende POSTADRESSE, skal man indtaste personens navn, da disse postadresser gemmes i Masterliste > Adresselister > Postadresser... , som adskiller sig fra begivenhedsadresser ved, at der er et felt, hvor man kan afkrydse f.eks. Nyhedsbrev, Fødselsdag osv., se vedlagte.

Det Adresselister-felt findes IKKE i det adressevindue, der bruges til begivenhedsadresser. Desuden er personens navn altid angivet i postadresse-vinduet så snart det er indtastet i Personinformationsvisningen.
Vedhæftede filer
Masterliste_Begivenhedsadresser.jpg
Sådan ser min Masterliste for begivenhedsadresser ud. Hver adresse er kun indtastet én gang. Ved at klikke på knappen Tilknyttede kan man se, hvilke personer, der har boet på adressen.
(285.74 KiB) Downloadet 69 gange
Postadresse.jpg
Det med cirkel markerede felt findes KUN i det Adresse-vindue, der skal bruges til nulevende personers nuværende postadresse.
(130.48 KiB) Downloadet 61 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

GL
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 20-05-2011 18:32
Geografisk sted: 8700 Horsens
Kontakt:

Forsættelse

Indlægaf GL » ons 02-12-2015 14:16

Tak for hjælpen. Et enkelt spørgsmål mere ang. dåb. Skriver du også kirkens navn under begivenhedsadresser?

Med venlig hilsen

Gitte Larsen
larsen628@gmail.com

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5155
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Forsættelse

Indlægaf Anne Marie H » ons 02-12-2015 18:40

GL skrev:Tak for hjælpen. Et enkelt spørgsmål mere ang. dåb. Skriver du også kirkens navn under begivenhedsadresser?

Med venlig hilsen

Gitte Larsen
larsen628@gmail.com


Principielt Ja, men jeg har et par kirker, som min slægt har en meget stor tilknytning til, i de par tilfælde skriver jeg kirken i stednavnet, f.eks.

Lyngby Kirke, Lyngby Sogn, Djurs Sønder Herred, Randers Amt

I alle andre tilfælde indskriver jeg kirkens/kirkegårdens navn i Begivenhedsadresse.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

GL
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 20-05-2011 18:32
Geografisk sted: 8700 Horsens
Kontakt:

Indlægaf GL » ons 02-12-2015 20:07

Hej Anne

Tak for hjælpen.

Mange hilsner

Gitte Larsen


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster