Roller og rollesætninger i Legacy 8
Redaktører: Testere, Oversættergruppe
- Anne Marie H
- Teamleder
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Roller og rollesætninger i Legacy 8
Jeg har i aften/nat siddet og arbejdet lidt med den nye funktion med delte begivenheder og roller i tilknytning hertil.
Funktionen fungerer umiddelbart fint, men jeg er ikke tilfreds med mange af de sætninger, vi har på dansk. Da vi i sin tid oversatte de sætninger der bruges til de delte begivenheder/roller, havde vi endnu ikke et færdigt program. Derfor er mange af de nu brugte sætninger oversat direkte fra engelsk til dansk. Det ser i mange tilfælde ikke specielt godt ud, så derfor vil jeg bede jer brugere melde her, hvis I støder på sætninger i delte begivenheder og roller, som ser 'tunge' ud på dansk.
Skriv præcist, hvor I har set den pågældende sætning og vedlæg et skærmprint, så vi har en chance for at finde sætningen ad den vej.
I skal dog også være opmærksomme på, at I i mange tilfælde selv vil kunne ændre/tilpasse sætningerne, så vi retter kun, hvis det virkelig er grimt dansk, som vises i en tekst.
Funktionen fungerer umiddelbart fint, men jeg er ikke tilfreds med mange af de sætninger, vi har på dansk. Da vi i sin tid oversatte de sætninger der bruges til de delte begivenheder/roller, havde vi endnu ikke et færdigt program. Derfor er mange af de nu brugte sætninger oversat direkte fra engelsk til dansk. Det ser i mange tilfælde ikke specielt godt ud, så derfor vil jeg bede jer brugere melde her, hvis I støder på sætninger i delte begivenheder og roller, som ser 'tunge' ud på dansk.
Skriv præcist, hvor I har set den pågældende sætning og vedlæg et skærmprint, så vi har en chance for at finde sætningen ad den vej.
I skal dog også være opmærksomme på, at I i mange tilfælde selv vil kunne ændre/tilpasse sætningerne, så vi retter kun, hvis det virkelig er grimt dansk, som vises i en tekst.
Senest rettet af Anne Marie H ons 03-08-2016 10:39, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.443 + Windows 11)
- Stutemeyer
- Geografisk sted: Høje Taastrup
- Kontakt:
Fejl i Rollelisten
Under rollelisten tilføj/rediger begivenhedsrolle er sætningen:
[HanHunFornavn] var [-BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [-BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [Sted]><: [Beskr]>.
selve sætningen;
-BegivenhedsRolle] skal minustegnet fjernes ellers kommer selve begivenheden ikke med på udskriftet, der kommer til at stå:
Hans var [-BegivenhedsRolle] ved
MVH
Ejner Stutemeyer
[HanHunFornavn] var [-BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [-BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [Sted]><: [Beskr]>.
selve sætningen;
-BegivenhedsRolle] skal minustegnet fjernes ellers kommer selve begivenheden ikke med på udskriftet, der kommer til at stå:
Hans var [-BegivenhedsRolle] ved
MVH
Ejner Stutemeyer
MVH
Ejner Stutemeyer
Windows 8, Legacy DeLuxe 8,0,0,367
Ejner Stutemeyer
Windows 8, Legacy DeLuxe 8,0,0,367
- John Steffensen
- Geografisk sted: 6780 Skærbæk
- Kontakt:
- Anne Marie H
- Teamleder
- Kontakt:
John Steffensen skrev:Hvor finder jeg "rolleliste rediger/tilføj?"
Jeg synes ikke, jeg kan finde noget om det i brugermanualen
Vis > Masterlister > Begivenhedsdefinition. Marker den begivenhed og de dertil knyttede roller, som de vil redigere. Klik på knappen Rediger og derefter fanen Roller for dem, der deler denne begivenhed.
Du kan også åbne Personinformationsvinduet, markere den begivenhed, hvor du vil ændre rolleteksten, klikke på knappen Rediger og derefter på knappen Rediger sætningsdefinitioner for begivenhed..., så ender du samme sted.
Se også her viewtopic.php?t=3347
Venlig hilsen
- John Steffensen
- Kontakt:
Kære Anne Marie.
Mange tak for din vejledning.
Nu begynder det efterhånden at dæmre med hensyn til dette.Til enhver begivenhed er der tilknyttet roller.
Jeg har overset " Roller for dem, der deler denne begivenhed"
(Man kan ikke se skoven for bar træer)
Nu har jeg så for folketælling denne sætning :
[Fornavn] er opført som [Beskr] i [BegivenhedsNavn] [den Dato] [iSted].
Sætningen kommer til at se sådan ud:
Cathrine Marie er opført som Husmoder i Folketælling [den Dato] i Øster Lindet, Haderslev Amt.¹
[den Dato] virker altså ikke.
Datoen er skrevet således:
05. November 1921
Begivenhedsrolle for hendes søn er således:
[Fornavn] var registreret som [-BegivenhedsRolle] i [PrimærPerson]s husstand ved [-BegivenhedsNavn] [den Dato] [iSted].
Peder var registreret som [-BegivenhedsRolle] i Cathrine Marie Steffensens husstand ved folketælling [den Dato] i Øster Lindet, Haderslev Amt
[-BegivenhedsRolle] og [den Dato] virker ikke.
Mange tak for din vejledning.
Nu begynder det efterhånden at dæmre med hensyn til dette.Til enhver begivenhed er der tilknyttet roller.
Jeg har overset " Roller for dem, der deler denne begivenhed"
(Man kan ikke se skoven for bar træer)
Nu har jeg så for folketælling denne sætning :
[Fornavn] er opført som [Beskr] i [BegivenhedsNavn] [den Dato] [iSted].
Cathrine Marie er opført som Husmoder i Folketælling [den Dato] i Øster Lindet, Haderslev Amt.¹
[den Dato] virker altså ikke.
Datoen er skrevet således:
05. November 1921
Begivenhedsrolle for hendes søn er således:
[Fornavn] var registreret som [-BegivenhedsRolle] i [PrimærPerson]s husstand ved [-BegivenhedsNavn] [den Dato] [iSted].
Peder var registreret som [-BegivenhedsRolle] i Cathrine Marie Steffensens husstand ved folketælling [den Dato] i Øster Lindet, Haderslev Amt
[-BegivenhedsRolle] og [den Dato] virker ikke.
John Lund Steffensen
Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10
- John Steffensen
- Kontakt:
- Anne Marie H
- Teamleder
- Kontakt:
John Steffensen skrev:Hvis jeg fjerner - i [-BegivenhedsRolle] så det bliver [BegivenhedsRolle], så virker det.
Hvordan nu med [denDato]?
[denDato] skal være uden mellemrum, men ellers er det korrekt, at det ikke virker. Det rettes i næste opdatering.
[-Begivenhedsrolle] er også fejlmeldt, jeg har ikke fået melding om, at det er rettet endnu.
Venlig hilsen
- John Steffensen
- Kontakt:
- John Steffensen
- Kontakt:
Kære Anne Marie.
Jeg sidder og tumler med rolle i begivenhed dåb
Når jeg gør således:
[Navn] stod [Begivenhedsrolle] ved [Primærperson]s [BegivenhedsNavn] den [Dato] [iSted]
så får jeg "rollens" fulde navn:
Cathrine Clausen stod Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark
Hvis jeg nu kun vil have fornavn med, og danner sætningen således:
[Fornavn] stod [Begivenhedsrolle] ved [Primærperson]s [BegivenhedsNavn] den [Dato] [iSted]
så ser det således ud:
Lauritz Marius stod Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark
Der må da være noget galt??
Jeg har endvidere prøvet at indsætte [~Sted] - kort form af begivenhedssted.
for at få "hele stedremsen" gjort mindre, men det virker tilsyneladende (heller) ikke:
[Fornavn] stod [Begivenhedsrolle] ved [Primærperson]s [BegivenhedsNavn] den [Dato] [~Sted]
Hvordan gør jeg?
Jeg sidder og tumler med rolle i begivenhed dåb
Når jeg gør således:
[Navn] stod [Begivenhedsrolle] ved [Primærperson]s [BegivenhedsNavn] den [Dato] [iSted]
så får jeg "rollens" fulde navn:
Cathrine Clausen stod Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark
Hvis jeg nu kun vil have fornavn med, og danner sætningen således:
[Fornavn] stod [Begivenhedsrolle] ved [Primærperson]s [BegivenhedsNavn] den [Dato] [iSted]
så ser det således ud:
Lauritz Marius stod Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark
Der må da være noget galt??
Jeg har endvidere prøvet at indsætte [~Sted] - kort form af begivenhedssted.
for at få "hele stedremsen" gjort mindre, men det virker tilsyneladende (heller) ikke:
[Fornavn] stod [Begivenhedsrolle] ved [Primærperson]s [BegivenhedsNavn] den [Dato] [~Sted]
Hvordan gør jeg?
John Lund Steffensen
- Anne Marie H
- Teamleder
- Kontakt:
Jeg har følgende sætningsopbygning (alle felter udfyldt):
[Fornavn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
og det giver følgende sætning i rapporten:
Han var fadder ved Grethe Rasmussens dåb i Lyngby Kirke 22. apr. 1941.
Så den fejl, du får, oplever jeg ikke...
[Fornavn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
og det giver følgende sætning i rapporten:
Han var fadder ved Grethe Rasmussens dåb i Lyngby Kirke 22. apr. 1941.
Så den fejl, du får, oplever jeg ikke...
Venlig hilsen
- John Steffensen
- Kontakt:
Ved "ejerens" rolle er det beskrevet således:
Begivenhed: Dåb
Beskrivelse: Har ikke udfyldt
Dato:er udfyldt
Sted: er udfyldt
Du skriver:
Hvad skriver du så i beskrivelsesfeltet?
Hvorfor står der "han" når [fornavn] er valgt? Han er vel næppe et fornavn?
Mon du vil uddybe dette lidt mere: < [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
Jeg kan ikke finde noget om ">< " og/eller denne sætningsopbygning i brugermanualen.
Det synes mig meget tidskrævende af få bygget disse sætninger op.
Du skriver:
Hvad skriver du så i beskrivelsesfeltet?
Hvorfor står der "han" når [fornavn] er valgt? Han er vel næppe et fornavn?
Jeg kan ikke finde noget om ">< " og/eller denne sætningsopbygning i brugermanualen.
Det synes mig meget tidskrævende af få bygget disse sætninger op.
John Lund Steffensen
- John Steffensen
- Kontakt:
- John Steffensen
- Kontakt:
- John Steffensen
- Kontakt:
Kære Anne Marie:
Der er altså et eller andet galt, men hvad?
Sætningen:
[HanHun] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
Giver dette:
Han var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark
Sætningen:
[Navn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
Giver dette:
Carl Thomsen var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, DanmarGiver dette:
Sætningen:
[Fornavn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>
Giver dette:
Lauritz Marius var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark
Hvorfor er det galt med den sidste sætning?
Det kan jeg altså ikke greje. SUK
Der er altså et eller andet galt, men hvad?
Sætningen:
[HanHun] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
Giver dette:
Han var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark
Sætningen:
[Navn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
Giver dette:
Carl Thomsen var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, DanmarGiver dette:
Sætningen:
[Fornavn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>
Giver dette:
Lauritz Marius var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark
Hvorfor er det galt med den sidste sætning?
Det kan jeg altså ikke greje. SUK
John Lund Steffensen
- Anne Marie H
- Teamleder
- Kontakt:
John Steffensen skrev:Ved "ejerens" rolle er det beskrevet således:
Jeg forstår ikke? Hvorfra deler du begivenheden Dåb? Fra + efter sted, eller har du tilføjet Dåb i Begivenheder/Fakta afsnittet?
Jeg kan ikke finde noget om ">< " og/eller denne sætningsopbygning i brugermanualen. Det kan du læse om i det link, jeg henviste til tidligere: Betingede felter.
Det synes mig meget tidskrævende af få bygget disse sætninger op. Det kan du sige, men så kan du jo glæde dig over, at du kun skal gøre det én gang!
Venlig hilsen