Brug af begivenhedsadresser

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Ole
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 18-10-2007 21:04
Kontakt:

Brug af begivenhedsadresser

Indlægaf Ole » tors 17-07-2008 18:51

Hej!

Jeg er igang med at undesøge mulighederne i Legacy. Der er jo mange, så det er med at bruge dem mest hensigtsmæssigt.
Jeg har været igang med at snuse til begivenhedsadresser. Fx har jeg indtastet "Rolighedsvej 1" under en persons fødsels i feltet adresse, de øvrige felter har jeg ikke udfyldt. Balladen opstår når jeg kikker masterlisten igennem, da denne sorteres efter feltet navn. Da jeg som nævt ikke har udfyldt dette står blot n/a. Dette er uhensigtsmæssigt når jeg får tastet flere adresser ind, da der så optræder en bunke n/a, og først ved klik på en af disse kommer detaljerne.
Jeg kan ikke gennemskue hvad der skal stå i navn, når der nu fx er tale om en fødselsadresse. Det ville virke underligt hvis fødselsadressen bliver Gerda og Hugo Madsen, Rolighedsvej 1, 1111 Xborg. Kan man sortere udelukkende på adresse?
Har I gode forslag til brug af denne funktion? På et tidspunkt kommer jeg også til at taste fx gårdnavne ind i denne masterliste og der var det måske en mulighed at benytte navnefeltet.
Iøvrigt kunne det være smart hvis kortplotteren kunne finde en konkret adresse fx Møllevangskirken, Møllevangs Allé 49, 8210 Århus V eller Hammelev kirke, Hammelev (sogn), Gram (herred), Haderslev (amt).
Venlig hilsen,
Ole Laursen-W.

http://www.wadschier.dk - min slægt og digitaliserede kilder.

Hanne Lauritsen
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 15-07-2009 10:53
Kontakt:

Indlægaf Hanne Lauritsen » tors 16-07-2009 18:13

Hej Ole

Det er da vist på tide at du får et svar...

Jeg bruger begivenheds-adresser rigtig meget. I starten havde jeg samme problem som du med at der øverst stod n/a.

Der hvor der står n/a er et navnefelt som bare ikke er udfyldt. Er det en virksomhed, en kirke o.lign., vil det jo give sig selv hvad navnet skal være, men med en privatadresse er det noget helt andet. Der har jo boet mange mennesker på slægtsgården f.eks.

Ved privatadresser, gårde o.lign. skriver jeg derfor vejnavn og husnummer i navnefeltet - altså på aller øverste linie. Øverste linie i adressefeltet - der hvor man egentligt skal skrive vejnavn og husnummer, lader jeg være tomt, og på næste linie skriver jeg et evt. stednavn. Herefter udfylder jeg felterne med postnummer, by og land (husk at mærke af som vi skriver det i Danmark).

Nu vil vejnavn og husnummer stå som "adressenavn" i masterlisten og er let at finde igen. Adressen vil også stå rigtigt på de små faneblade der er i masterlisten. På udskrifter vil der stå - Adresse: vejnavn husnummer, (stednavn), postnummer by, Danmark.

Jeg håber at du og evt. andre kan bruge mit svar.

Hanne Lauritsen

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » tors 16-07-2009 19:27

Adresselisten bruger jeg stort set ikke i forbindelse med afdøde. Jeg betragter den mere som en nutidig adresseliste.
Istedet bruger jeg begivenheden Bopæl.

Jeg prøvede kortplotteren med de to eksempler du gav.
Hammelev, Haderslev blev Hammelev i Århus amt. Møllevangskirken, Møllevangs Allé 49, 8210 Århus V ramte vistnok plet markøren peger på hjørnet af MøllevangsAlle og Uglevej.

Kortplotteren bruger Bing Maps og er ikke mere præcist end det. Som hjælp bruger jeg http://www.findvej.dk/ og http://mapper.acme.com/ hvorfra man kan kopiere længde- og breddegrader og indsætte dem i Legacy.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Hanne Lauritsen
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 15-07-2009 10:53
Kontakt:

Indlægaf Hanne Lauritsen » fre 17-07-2009 17:07

Hej Baertel

Adresseliste - tænker du så ikke på postadresser? Det er begivenhedsadresser jeg taler om, og det er altså to forskellige ting.

Jeg bruger selvfølgelig også begivenheden bopæl, men en bopæl har også en adresse. Ligesom en kirke har en adresse, en kro har en adresse o.s.v. Jeg mener ikke at adresse skal tages så bogstaveligt, et gårdnavn eller et matrikelnummer er ofte mere sigende for os slægtsforskere.

Som før nævnt bruger jeg begivenhedsadresser meget, og personligt så jeg gerne programmet udvidet med at man også kunne tilføje kilder og begivenheder til en adresse. Som eksempel kan jeg bruge en adresse som mange støder på i deres forskning, nemlig en slægtsgård. Her kan der jo findes meget. Måske er gården nævnt i en bog, der er matrikelkort, nutidige og historiske topografiske kort, BBR-oplysninger, fotos og meget andet. Altså oplysninger der ikke har med en enkelt ejer (generation) at gøre.

Jeg ved ikke hvor jeg skulle placere disse oplysninger hvis jeg ikke skulle gøre det under slægtsgården i begivhedsadresser. Herved kan jeg jo hurtig finde oplysninger om den enkelte ejendom. Som det er nu, sætter jeg oplysningerne ind som billedfiler og pdf-filer. Men begivenheder med tilhørende kilder ville være nummer et.

Kortplotteren vil jeg lade andre udtale sig om...

Hanne Lauritsen

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » lør 18-07-2009 10:59

Så er det nok på tide at man udtrykker sig mere præcist, og bruger de betegnelser som bruges i Legacy, eller kan vi ikke tale sammen.

Jeg har været igang med at snuse til begivenhedsadresser. Fx har jeg indtastet "Rolighedsvej 1" under en persons fødsels i feltet adresse
Det har jeg opfattet som at der er gjort brug af 'Tilføj/rediger adresseinformation' ved indtastning af en begivenhed. (Her vil jeg vælge at indtaste adressen "Rolighedsvej 1 ....." i begivenhedens Sted-felt, så begivenheden og stedet bliver vist i kortplotteren).

Adresseliste - tænker du så ikke på postadresser? Det er begivenhedsadresser jeg taler om,

Når jeg taler om adresselisten, så er det den liste som tilgås via ikonet med et hus og en telefon.
Se hjælpefilen: Denne liste kendes også som Adresseliste afhængig af, hvordan den vises. Den indeholder alle adresser i filen. Adresserne gemmes kun én gang i filen og kan bruges af både personer, ægteskaber og kilder. Begrebet Begivenhedsadresse kan jeg ikke finde noget sted. I Begivenheder bruges betegnelsen 'Sted'. Disse stedbetegnelser, - som regel i formen lokalitet/navn, by, sogn, herred, amt, land - optræder i masterlisten for steder og vises i kortplotteren.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » lør 18-07-2009 11:39

Jeg er enig med Bærtel langt hen ad vejen (måske hele vejen :o))

Jeg vil bare lige knytte en kommentar til Oles "Fx har jeg indtastet "Rolighedsvej 1" under en persons fødsels i feltet adresse, de øvrige felter har jeg ikke udfyldt."

Når du indtaster fødselsdata, så udfylder du feltet Født [dato] i [Sogn, Herred, By, Land] Til højre for dette felt er der 3 små ikoner. Det midterste + kan du klikke på, og så får du mulighed for at skrive den nøjagtige adresse, hvis du kender mere en sognets navn. Det er muligt for alle de fire begivenheder, Født, Døbt, Død og Begravet/Bisat.

På den måde får du efterfølgende et samlet overblik over alle begivenheder i det pågældende sogn, og du kan så efterfølgende finde disse adresser i Masterlister > Adresselister... > Begivenhed....

Som Bærtel skriver, så er ikonet med huset kun tiltænkt postadresser for nulevende, hvilket også viser sig, hvis du ser i Masterlister > Adresselister... > Post...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ole
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 18-10-2007 21:04
Kontakt:

Indlægaf Ole » lør 18-07-2009 12:56

Tak for jeres kommentarer.

Jeg kan godt forstå forvirringen over jeg bruger udtrykket "begivenhedsadresser", hvilket jeg beklager. Det jeg mente var fødselsadresse, dåbsadresse mv., som tilgåes ved at klikke på plusset ud for Født, Døbt mv. Grunden til mit fejagtige udtryk var at oversigten tilgåes fra Masterlister -> Adresselister -> Begivenhed.
Det er her problemet opstår da jeg ved en fødsel i 1919 fx skriver (opdigtet adresse)
Adresse: Søndergade 1
By: København
Postnummer: 1000
Når jeg herefter tilgår Masterlister -> Adresselister -> Begivenhed, vises n/a for alle poster, da jeg ikke har udfyldt feltet Navn. Jeg mener det er uhesigtsmæssigt at udfylde feltet navn hvis der er tale om en privatadresse, hvorimod det ville være naturligt hvis der var tale om fx en kirke, sygehus mv.
Jeg kan godt se idéen med Hanne's forslag om kun at udfylde feltet Navn med adresse, by osv. - og så undlade at udfylde de respektive felter hertil. Men når nu mulighederne er der for at udfylde oplysningerne så præcist som muligt, vil jeg gerne benytte dem. Det kunne være søgemuligheder på et tidpunkt blev udviddet så man fx kunne søge på selve adressen. Den funktion finder jeg ikke i øjeblikket.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.



http://www.wadschier.dk - min slægt og digitaliserede kilder.

Hanne Lauritsen
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 15-07-2009 10:53
Kontakt:

Indlægaf Hanne Lauritsen » lør 18-07-2009 14:00

Hej Ole

Det omtalte plus ved f.eks. dåb er dåbsadressen for personen. Det er nemlig begivenhedsadressen for begivenheden dåb. Det noteres bare på en lidt anden måde. Det samme gør sig gældende for fødsel, død og begravelse. Hvis du går ind i masterlisten for begivenhedsadresser finder du disse adresser.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil udfylde alle adresser med et navn. Det kan du gøre ved at skrive navnet på personen i øverste linie. Er der flere personer i hustanden, skriver du bare "nye" adresser med deres navn men naturligvis med det samme nedenunder.

Men dette synes jeg er uhensigtsmæssigt af flere grunde. For det første er der ekstra arbejde med billeder og dokumenter (se indlæg længere oppe). For det andet kan den samme person have flere (bopæls)adresser, og så vil personen optræde flere gange i masterlisten men med forskellige adresser.

Endelig bliver der rod i udskrifterne. Der kommer nemlig til at stå - Adresse: Ole Hansen, Allégade 2, 7000 Vejle, Danmark. I stedet vil jeg hellere have at der står - Adresse: Allégade 2, 7000 Vejle, Danmark. Det lyder da mere naturligt hvis vi snakker om Oles fødsel, dåb o.s.v.

Er det en fødsel, kan man i notatfeltet skrive at fødslen er foregået i forældrenes hjem. Sådan gør jeg selv.

Hanne Lauritsen

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » lør 18-07-2009 15:01

Jeg vil ikke blande mig yderligere i hvad I bruger disse adressefelter til, blot understrege at hvis disse adresser bruges til historiske adresser, i stedet for at placere dem i masterlisten for steder, vil man ikke kunne søge på disse adresser og få oplyst hvem som er tilknyttet eller få vist på kortet hvor disse steder ligger samt få oplyst i hvilken forbindelse stedet er angivet.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Hanne Lauritsen
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 15-07-2009 10:53
Kontakt:

Indlægaf Hanne Lauritsen » lør 18-07-2009 23:33

Hej igen ...

Beartel ... jeg har fuldstændig overset dit indlæg i formiddags, og det beklager jeg naturligvis.

Du skriver at du ikke kan finde begrebet begivenhedsadresser. Det finder du ved at tilføje eller redigere en eksisterende begivenhed i personinformation. Her klikker du på "huset" og kommer ind i et nyt vindue der hedder "Adresse for X" - hvor X er det du har kaldt den pågældende begivenhed. I højre side ser du nogle knapper, klik på "Adresseliste" og det nyåbnede vindue hedder "Masterliste for Begivenhedsadresse". Her kan du klikke på "Tilknyttede" og se alle de personer der er tilknyttet adressen. Altså på samme måde som hvis det var et sted.

Hvis du der i mod klikker på "huset" i familievisning eller i personinformation (uden at have en begivenhed åben), kommer du ind i "Adresse for X" - hvor X er personens navn. Klikker du her på "Adresseliste", kommer du ind i "Masterliste for Postadresse. Den bruger jeg lige som du til levende personers aktuelle adresse. Mens en person naturligvis kun kan have en postadresse, kan personen have mange forskellige begivenhedsadresser, nemlig alle de adresser hvor der har fundet begivenheder sted i personens liv.

Hvis du går ind under "Vis" i menulinien, går ned til "Masterlister" og videre til "Adresselister". Her kan du se at der i Legacy findes tre forskellige lister, nemlig: Post..., Begivenhed og Arkiv...

Jeg bruger selvfølgelig også sted, men det angiver jeg kun som (sted), sogn, herred, amt og land. Hvis jeg nu ved at min bedstefar er født på gården der har matrikelnummer 2b i en bestemt by, så synes jeg at det er smart også at notere det under den pågældende adresse. Så kan jeg altid senere se hvem der også har tilknytning dertil.

Legacy er et stort program og kan bruges på mange forskellige måder. Hvad der er rigtigt og hvad der er forkert kan vel altid diskuteres.

Hanne Lauritsen

Ole
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 18-10-2007 21:04
Kontakt:

Indlægaf Ole » søn 19-07-2009 12:13

Så var der alligevel en grund til jeg havde skrevet begivenhedsadresse, det undrede mig også meget hvis jeg ikke havde været præcis, men jeg kunne dog ikke finde begrebet igår.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.



http://www.wadschier.dk - min slægt og digitaliserede kilder.

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » man 20-07-2009 10:43

Jeg må da også indrømme at begrebet ikke er gået ind hos mig.

Jeg bruger som sagt ikke adresser til noget særligt, og undrer mig noget over hvad man har tænkt sig at den skal bruges til udover almindeligt adressekartotek over de nutidige kontakter man bruger i forbindelse med forskningen og sin nulevende familie.
Jeg er da godt klar over at man kan udskrive labels mv. til den store familiekomsammen, men for aners vedkommende indeholder funktionen da ingenting som ikke allerede er dækket bedre i andre masterlister.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Hanne Lauritsen
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 15-07-2009 10:53
Kontakt:

Indlægaf Hanne Lauritsen » man 20-07-2009 14:06

Hej Beartel

Jeg kan godt se at man har flere udskrifts-muligheder ved at vælge sted-masterlisten, og jeg er da også gået lidt i tænkeboks...

Mine "fordomme" ligger i at programmet lægger op til at man skal sortere steder i en bestemt orden, altså sted, sogn, herred, amt og land. Jeg har mange begivenheder hvor jeg ikke kender sognet, det kan f.eks. være uddannelsessteder, arbejdspladser og bopæle efter 1925. Jeg kan ikke se meningen med at jeg skal bruge tid på at finde ud af hvor sådanne adresser hører til sognemæssigt.

Hvis jeg f.eks. har en person der er uddannet på Aalborg Seminarium. Her aner jeg ikke hvad sognet hedder, og det er også fuldstændigt ligegyldigt. Kilden er et afgangsbevis og her står adressen. - Hidtil har jeg gjort det at jeg i beskrivelsesfeltet for begivenheden skriver: Læreruddannelse - Aalborg Seminarium. Jeg tilknytter begivenheds-adressen Aalborg Seminarium (med adressefelterne udfyldt). Begivenhedens stedfelt lader jeg være tomt.

Hvis jeg kun skal bruge stedfeltet, hvordan skal jeg så registrere Aalborg Seminarium i sted-masterlisten? Hvordan vil I andre gøre?

Hanne Lauritsen

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » man 20-07-2009 20:39

Masterlisten for steder er opbygget i en form for felter eller kolonner, sådan at hver del har sin plads i hver 'kolonne'. Lokalitet, by, sogn, herred, amt, land. Disse felter er adskilt med et komma. Mangler en del af stedbetegnelsen, indsættes der et ordmellemrum og et komma for at angive at angive at delen er ukendt. Fx. Aalborg Seminarium, , , Aalborg, Danmark.
Disse placeringer bruges af kortplotteren og geo-databasen for at programmet kan finde ud af om Aalborg Seminarium er et land, en by, et herred, eller en lokalitet. Det er jo også rimelig vigtigt ved udveksling af slægtsdata i fx gedcom-filer.

Legacy har en funktion hvor man kan vælge at fjerne 2 kommaer efter hinanden i udskrifter, hvis man ikke synes at det pynter i udskriften.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Hanne Lauritsen
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 15-07-2009 10:53
Kontakt:

Indlægaf Hanne Lauritsen » ons 22-07-2009 17:17

Til Leif ... Jeg har overvejet fordele og ulemper med hensyn til brug af begivenhedsadresser, og jeg har besluttet mig for at fortsætte som jeg plejer. Jeg siger tak for dine forklaringer.

Til Ole ... Jeg håber ikke at jeg kom til at ødelægge din tråd.

Hanne Lauritsen


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster