Kan filen blive for stor?

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

oleporup
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 05-06-2017 15:51
Kontakt:

Kan filen blive for stor?

Indlægaf oleporup » fre 17-01-2020 07:27

Hej.

Jeg har på seneste haft lidt besvær med Legacy, som jeg efterhånden har arbejdet med i en del år.

Når jeg har arbejdet i ca 1 time og f.eks. vil skifte navn - via knappen på værktøjslinjen - står programmet og blinker i et stykke tid - sommetider op til 5 min - inden det lykkes at skifte til et andet navn.
Kan det skyldes, at filen er blevet for stor? Den indeholder 4575 personer med 17981 henvisninger og 10078 begivenheder.
Jeg bilder mig ind, at det er noget, der er dukket op i forbindelse med den seneste opdatering, men er dog ikke helt sikker.

Ole Porup

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Kan filen blive for stor?

Indlægaf Anne Marie H » fre 17-01-2020 09:40

Ja, filen kan blive for stor, men det er din langt fra - vi har testere, der har filer med over 650.000 personer, så det kan ikke være problemet.

Du skal køre en filvedligeholdelse > Kontroller/reparer. Det bør løse problemet, men gør det ikke det, så kan det skyldes, at du har mange billeder tilknyttet til personerne, hvor billedfilerne er for store. Selvom billederne ikke optager plads i Legacy, da de kun er knyttet til personerne med et link, så skal programmet gendanne disse links hver gang, du flytter rundt i programmet, og har du mange billedfiler, der hver især fylder adskillige MB, så skal du i stedet bruge kopier af de billeder, hvor du har reduceret billedfilernes størrelse i stedet for at bruge originalerne.

Og så skriver du ikke, hvor du gemmer dine filer? Har du fulgt Legacys standardindstillinger?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

oleporup
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 05-06-2017 15:51
Kontakt:

Re: Kan filen blive for stor?

Indlægaf oleporup » fre 14-02-2020 19:54

Hej.

Jeg har stort set slettet alle billed links. Der er kun ca. et par hundrede tilbage (før omkring 1500), jeg har skiftet browser til Google Chrome, jeg har komprimeret filen.
Alligevel bliver det værre med, at programmet står og blinker. Hvis jeg skal skifte person, tager det sommetider op til 10. min inden, der sker noget.
I min fil har følgende:
4597 prs.
18500 henvisninger
10382 begivenheder
12700 bruger disse begivenheder
Jeg bruger rigtig meget at dele begivenheder, f.eks. folketællinger, som både forældre og børn er en del af, så jeg kun skal indsætte det én gang. Kan det betyde noget?
Billeder gemmes på pc'ens drev.

Ole Porup

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Kan filen blive for stor?

Indlægaf Anne Marie H » lør 15-02-2020 14:03

Jeg deler selv f.eks. folketællinger, dåbsinformationer osv. i stort omfang, men jeg kommer - selv med over 15.000 personer i min fil - ikke i nærheden af de begivenheder og henvisninger, du har, så jeg undrer mig lidt over, hvordan du bruger programmet...
Her kan du se fordelingen af elementer i min egen fil
Fil-indhold.jpg
(150.09 KiB) Ikke downloadet endnu
og jeg har ingen problemer med Legacys funktion.

Du skal ikke slette links til billeder, men i stedet formindste billedernes størrelse!

Du fortæller heller ikke, hvor og hvordan du har installeret Legacy. Bruger du Legacys standardanbefalinger, eller har du placeret billedfiler og data, i andre mapper end anbefalet. De anbefalede placeringer ses her
Filplaceringer.jpg
(181.7 KiB) Ikke downloadet endnu


Selve programmet skal ligge her C:\Program Files (x86)\Legacy9

Jeg tænker også på, om du bruger Masterlisterne efter hensigten, f.eks. kilder og begivenhedsdefinitioner. Du kan finde nogle yderligere forklaringer i Nyhedsbrevene http://www.legacydansk.dk f.eks. tilknytning af kilder her http://legacydansk.dk/onewebmedia/Nyhedsbrev_3-2017.pdf

Men alt andet lige, så kan man have 2.000.000.000 tegn i alt i en Legacy-fil (heri er IKKE indregnet billed- og dokument-filer), og selv med dine mange henvisninger osv. kommer du ikke i nærheden af det. Så jeg hælder til, at du måske har nogle processer, der skal kigges nøjere på, når du indtaster data.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

oleporup
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 05-06-2017 15:51
Kontakt:

Re: Kan filen blive for stor?

Indlægaf oleporup » tirs 18-02-2020 09:56

Hej.

Mit svar er åbenbart ikke gået igennem, så jeg prøver igen:

Jeg har oprettet et drev udelukkende til slægtsforskning, så back-up mv. gemmes her:
D:\Egen forskning\Legacy backup\

Programmet ligger her: C:\Program Files (x86)\Legacy9

Kan det give problemer at program og back-up ligger på to forskellige drev, men dog stadig på samme pc?

Jeg har benyttet Legacy siden version 6 el. 7 uden problemer indtil for ca. ½ år siden.

Tak for tålmodigheden.

Ole Porup

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Kan filen blive for stor?

Indlægaf Anne Marie H » tirs 18-02-2020 12:59

Programmet ligger, hvor det skal, men jeg forstår ikke det, du skriver om backup?

Backup'en har jo intet med din Legacy-fil at gøre som sådan. Din backup/sikkerhedskopi skal ligge på et eksternt drev og absolut ikke på et drev på din PC. Hvis din PC går itu, så er du på den. Din backup/sikkerhedskopi er din 'forsikring', som du forhåbentlig aldrig får brug for. Din egentlige slægtsfil (som har endelsen .fdb) bør ligge i standardmappen under C:\Brugere\<------>\Dokumenter\Legacy Family Tree\Data

Jeg er stadig meget forundret over antallet af henvisninger og begivenheder i forhold til antal personer i din fil, og jeg kan ikke hjælpe dig yderligere uden at se, hvordan din fil ser ud, så jeg vil bede dig sende mig din fil i en privat mail (Klik på mit navn > Send email til Anne Marie H). Jeg behandler selvfølgelig din fil med stor diskretion og sletter den efter at have gennemgået den.

Inden du sender den, bør du komprimere den under Fil > Filvedligeholdelse > Komprimér fil
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

oleporup
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 05-06-2017 15:51
Kontakt:

Re: Kan filen blive for stor?

Indlægaf oleporup » fre 28-02-2020 09:48

Hej.

Nå. Endnu en gang har jeg oplevet, at et svar ikke går igennem, Så jeg prøver igen:

Jeg kan se øverst i Legacy, at fdb-filen ligger på d-drevet og programmet ligger på c-drevet. Har det nogen betydning? Det er jo stadig samme pc.

Jeg har søgt på din kontakt side, som du foreslog for at sende filen til dig, men jeg kan ikke se nogen steder, hvorfra jeg kan sende en mail. Jeg kan se, at jeg kan komme ind på din egen hjemmeside, hvor der er mulighed for kontakt. Er det den vej, jeg skal?

PS. Selvom jeg har benyttet Legacy i mange år og også underviser i programmet (så sent som i aftes) er der jo mange muligheder, som jeg endnu ikke har opdaget og ikke har benyttet. Hidtil har jeg tilknyttet billeder via mediegalleriet, som man kan komme til via knappen under hver person på familie visningen - og det er formentlig her, at det er gået galt i forbindelse med problemer med programmet. I aftes fik vi en snak om billedlinks, hvor jeg så - via denne snak - har fået øje billedarkivet og ad denne vej at tilknytte billeder. Man bliver heldigvis aldrig for gammel til at lære :wink: :wink:

MVH Ole Porup

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Kan filen blive for stor?

Indlægaf Anne Marie H » fre 28-02-2020 11:43

Ja, filens placering kan have betydning, men det er nok heller ikke det, der er galt her.

Billeder kan tilknyttes fra begge de nævnte steder. Det er er vigtigt her er, at placering af dine billedmapper fremgår af Valg > Tilpas > 6. Filplaceringer. Hvis ikke de links, der er angivet der under 6.1. og 6.2 svarer til den placering, hvor du reelt har gemt dine data- og mediefiler, så opstår der problemer.

Jeg har sendt min mailadresse i en privat mail til dig.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster