NYT gammelt emne

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

NYT gammelt emne

Indlægaf Torben Jespersen » søn 13-10-2019 02:26

Problemet har været oppe adskillige gange før, men synes stadig ikke rettet:

Hvis der sættes punktum efter dag i datoangivelse under 'Overskriv sætning' i begivenhedsdefinition skrives måned med stort.
Fjernes punktum - eller mellemrum efter punktum - skrives måned med lille som ønsket.

Jeg er klar over, at månedsnavn på engelsk og amerikansk altid skrives med stort, men vi er altså andre nationaliteter!
Vedhæftede filer
Punktumfejl.pdf
(262.68 KiB) Downloadet 361 gange
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: NYT gammelt emne

Indlægaf Torben Jespersen » søn 13-10-2019 12:43

Det store begyndelsesbogstav i måneden ændres til lille hvis enten
1) punktum fjernes
2) punktum beholdes og mellemrum fjernes

Det synes som om, der er en eller anden form for autokorrektur, der træder i kraft, hvis hverken 1) eller 2) udføres.

At alt, der bliver skrevet i overskriv sætning (aktiv) erstatter den normale sætning er altså ikke korrekt!
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: NYT gammelt emne

Indlægaf Anne Marie H » man 14-10-2019 22:35

Fejlen er indberettet til udviklerne og er registreret som en mindre fejl. Det har jeg ingen indflydelse på.

Du kan faktisk selv rette fejlen ved at undgå at bruge udskiftningsfelterne [denDato] og [fraDato], som udløser stort begyndelsesbogstav i månedens navn. Jeg kan rette det i oversættelsen, og har også gjort det en del steder, men jeg har afventet en evt. løsning på problemet fra udviklerne. Den lader jo så vente på sig...
Udskiftningsfelt.jpg
(189.03 KiB) Ikke downloadet endnu


Du kan så i stedet skrive ordet 'den' foran udskiftningsfeltet: den [Dato]
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: NYT gammelt emne

Indlægaf Torben Jespersen » tirs 15-10-2019 05:33

Tak for svar Anne Marie...
... men du har taget fejl. Jeg bruger IKKE automatisk sætningsopbygning via udskiftningsfelterne, men muligheden Overskriv sætning, der burde erstatte alt andet, hvilket den altså ikke gør korrekt.

Fejlen har overhovedet intet med dato at gøre, men hvis der i en (hvilken som helst) tekst indsættes punktum og mellemrum vil der efterfølgende hver gang og altid blive startet med stort.
Der er altså en autokorrektur på spil!!!
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: NYT gammelt emne

Indlægaf Torben Jespersen » tirs 15-10-2019 09:44

Hvor svært kan det være...?

Alt laves i notater og i Overskriv sætning anføres blot:
[Notater][Kilder]

Det har også den fordel, at kildenummer placeres sidst, hvor jeg i notater med hævet skrift har skrevet:
(red. afskrift orig. tekst/kilde) >

Hvor svært kan det være!!
Vedhæftede filer
Resultat.pdf
(295.92 KiB) Downloadet 340 gange
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: NYT gammelt emne

Indlægaf Anne Marie H » ons 16-10-2019 00:15

Jeg ved ikke helt, hvad du vil sige med det sidste indlæg - jeg gentager, at jeg IKKE har nogen som helst indflydelse på, hvilke fejl programmørerne retter og i øvrigt, hvornår de gør det. Du er velkommen til at skrive direkte til support@legacyfamilytree.com og rykke for rettelse.

Jeg vil lige tilføje, at funktionen Overskriv sætning kun er tænkt som en løsning til brug i særlige tilfælde, hvor en begivenhed er så kompliceret, at den ikke umiddelbart kan standardiseres. Man har udviklet den primære brug af Begivenhed sådan, at man som bruger kan spare en masse indtastning og i øvrigt få en ensartet præsentation af en begivenhed ved de forskellige personer. Du kan sagtens tilrette sætningsopbygningen, så den bliver læsbar også i den primære indtastning. Se vedlagte eksempler:
Normal.jpg
(225.45 KiB) Ikke downloadet endnu
Overskriv.jpg
(333.48 KiB) Ikke downloadet endnu


Forskellen er, at man ved Overskriv, skal indtaste alle informationer en gang ekstra i feltet nederst også, selvom man allerede har indtastet det i de tre felter øverst. Jeg foretrækker selv at bruge lidt tid på at tilpasse sætningerne, så jeg spares for unødvendige indtastninger af samme ting flere gange.
Men hvis man foretrækker at gøre som du gør, så er det jo fint, at Legacy er et fleksibelt program, hvor man selv kan bestemme, hvordan tingene skal indtastes. Intet er forkert, men som jeg altid fremhæver, når jeg underviser, så er det vigtigste, at man husker at gøre tingene ensartet, ellers bliver det uoverskueligt for de personer, der skal læse en slægtsrapport, og de mister interessen.

Derfor er det altid en god ide at se på, hvordan en udskrift bliver, inden man bestemmer sig for, hvordan man vil indtaste informationer i Legacy. Og så vil jeg i øvrigt mene, at de oplysninger, du skriver i Notat-feltet ikke hører hjemme der, men alene under Kilder.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: NYT gammelt emne

Indlægaf Torben Jespersen » ons 16-10-2019 03:56

Kære Anne Marie...tak for dit svar!

Jeg tilstræber netop ensartethed og kontinuitet i indtastningsarbejdet og dermed rapporters udseende og læsbarhed.
Det var derfor, det store begyndelsesbogstav i måneden forstyrrede, hvilket jeg forsøgte at finde en løsning på.

Mit sidste indlæg var blot for at fortælle, at løsninger ofte er enkle og lige om hjørnet. Det var på ingen måde kritisk og vel også udtryk for alsidigheden i Legacy.

Mit mål er så autentisk som muligt at berette om en person liv - og det ligegyldigt hvor megen indtastning og plads, det kræver.
Det er derfor, jeg i rapporter ved markante begivenheder ønsker at citere originale kilder og det ofte med mine kommentarer. Disse kildeafskrifter findes naturligvis også under kilder.
Jeg tror på, at ved at gengive kildeafskrifter direkte i rapporter gøres fortællingen om en persons liv mindre standardiseret og mere autentisk og levende. Alternativet indebærer for mig en risiko for en for stadardiseret rapport, hvor læseren tvinges til at bladre frem og tilbage for (evt.!) at læse i kildehenvisningerne.
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: NYT gammelt emne

Indlægaf Torben Jespersen » tors 17-10-2019 03:38

Hej igen... Anne Marie!

Blot en kort og indrømmende :oops: bemærkning:
Løsningen med 'Overskriv sætning' er fraveget, da mine øsker selvfølgelig mere enkelt kan opfyldes via 'Begivenhedssætning'.

Autokorrekturen til stort begyndelsesbogstav efter punktum og mellemrum bør stadig rettes.
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: NYT gammelt emne

Indlægaf Anne Marie H » tors 17-10-2019 11:29

:)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster