Opdatering 9.0.0.226

Få hjælp til download og installation af Legacy.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

pni
Indlæg: 56
Tilmeldt: ons 09-02-2011 19:58
Kontakt:

Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf pni » tirs 22-05-2018 22:06

Har lige fortaget opdatering til 9.0.0.226, men læser andet sted, at der er problemer med denne opdatering?? - Og hvis - er der så sket nogen skade, man kan jo ikke gå tilbage.,

Venlig hilsen
Pia Nielsen

pni
Indlæg: 56
Tilmeldt: ons 09-02-2011 19:58
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf pni » tirs 22-05-2018 23:21

Der er sket ændring i Længde og Breddegrader samt i korte stednavne -så hvad sker der nu, kommer der en ny opdatering.

Hilsen Pia Nielsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Anne Marie H » ons 23-05-2018 08:15

Det påvirker ikke de længde- og breddegrader, man har tastet ind før opdateringen. Og gælder kun dem, man evt. selv taster ind - ikke dem, der ligger i geodatabasen, som man har downloadet selvstændigt i den særlige fil, som anbefalet.

Og der kommer selvfølgelig inden længe en ny opdatering, der retter op på det.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

pni
Indlæg: 56
Tilmeldt: ons 09-02-2011 19:58
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf pni » ons 23-05-2018 09:00

Hej Anne Marie
Jeg har selv brugt begge dele med hensyn til placering af steder, men jeg kan forstå, at det ved en ny opdatering går tilbage igen, så man bruger det jeg selv har sat.

Hilsen Pia Nielsen

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf baertel » ons 23-05-2018 12:20

Også filer i sted-databasen kan blive ændret hvis man bruger afstands- og retningsberegneren. Det gælder for alle koordinater som indeholder decimaler angivet med komma.

Sålænge man ikke retter eller manipulere med koordinaterne sker der intet med databasen.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Torben Jespersen » man 02-07-2018 15:41

Anne Marie H skrev:Det påvirker ikke de længde- og breddegrader, man har tastet ind før opdateringen. Og gælder kun dem, man evt. selv taster ind - ikke dem, der ligger i geodatabasen, som man har downloadet selvstændigt i den særlige fil, som anbefalet.

Og der kommer selvfølgelig inden længe en ny opdatering, der retter op på det.


Jeg er i gang med at perfektionere mine stedangivelser og har konstateret, at det "koster".
Der kan ikke gemmes med tidligere indtastede koordinater, der skal slettes og nye koordinater accepteres ikke.
Dvs.... der kan ikke rettes bare et komma uden tab af koordinater.

Heldigvis bruger jeg også Google Earth til visualisering af mine steder, så for mig er skaden forholdsvis nem at gøre god igen, når den forventede opdatering forhåbentlig snart kommer.

Jeg finder det i øvrigt meget useriøst. at sende en udgave ud med en så fatal fejl.
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Anne Marie H » tirs 03-07-2018 09:30

Torben Jespersen skrev:
Anne Marie H skrev:Det påvirker ikke de længde- og breddegrader, man har tastet ind før opdateringen. Og gælder kun dem, man evt. selv taster ind - ikke dem, der ligger i geodatabasen, som man har downloadet selvstændigt i den særlige fil, som anbefalet.

Og der kommer selvfølgelig inden længe en ny opdatering, der retter op på det.


Jeg er i gang med at perfektionere mine stedangivelser og har konstateret, at det "koster".
Der kan ikke gemmes med tidligere indtastede koordinater, der skal slettes og nye koordinater accepteres ikke.
Dvs.... der kan ikke rettes bare et komma uden tab af koordinater.

Heldigvis bruger jeg også Google Earth til visualisering af mine steder, så for mig er skaden forholdsvis nem at gøre god igen, når den forventede opdatering forhåbentlig snart kommer.

Jeg finder det i øvrigt meget useriøst. at sende en udgave ud med en så fatal fejl.


Om det er en fatal fejl, er vist et spørgsmål om øjnene, der ser :shock: Jeg lægger næsten dagligt nye lokationer ind i min database uden problemer. Jeg bruger naturligvis steddatabasen som basis og med den tilføjes naturligvis koordinaterne for det pågældende sted, se vedlagte
L-og-b-grader.jpg
(187.48 KiB) Ikke downloadet endnu


I øvrigt synes den pågældende fejl - efter ihærdig testning - at være forårsaget af, hvordan en PC's regionale settings er sat. Så 'fejlen' kan måske ikke 'bare lige' rettes, men hvis man selv indtaster længde- og breddegrader, kan (jeg siger ikke, at det bliver sådan) det ende med, at brugerne skal tage hensyn til dette ved indtastningen.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Torben Jespersen » tirs 03-07-2018 13:17

Hej Anne Marie

Jeg må tilstå, at jeg i mit kendskab til Legacy har et stort hul vedr. steddatabasen, da jeg aldrig har brugt den til noget som helst. , idet jeg mente, det var bedst og sikrest selv at indtaste eksakte koordinater for et sted under selve stedet... og det har altid fungeret upåklageligt indtil opdateringen 9.0.0.226.

Jeg har i dag - efter at have læst dit indlæg - forgæves forsøgt at udvidde databasen med egne steder.... så helt lavpraktisk...hvordan gør man det?
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Torben Jespersen » tirs 03-07-2018 13:58

Hej igen!

Har lige fundet ud af, at fejlen opstår i det øjeblik et koordinats decimalsekunder forsøges indsat.
Hvis det udelades, fungerer det som hidtil.
Se vedheftede.

Fejlen opstår når punktum indsættes.
Vedhæftede filer
sted.jpg
(196.13 KiB) Ikke downloadet endnu
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Anne Marie H » tirs 03-07-2018 18:14

Du skal downloade steddatabasen, linket finder du oppe under 'Kom godt i gang med Legacy 9'.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Torben Jespersen » tirs 03-07-2018 22:50

Steddatabasen har jeg altid haft, men som sagt aldrig brugt, da jeg fra starten fandt den for generel og dermed upræcis.
Den indeholder mig bekendt i øvrigt heller ikke et eneste koordinat med decimalsekunder.

Netop decimalsekunderne var afgørende for mit fravalg - de kunne jo anvendes i selve stedlisten, hvor der i hjælpefilen anføres:

"(Breddegrader og længdegrader skal angives i grader minutter og sekunder. Breddegrader skal være mellem 0 og 90 og længdegrader mellem 0 og 180. Minutter og sekunder skal være mellem 0 og 59. Sekunderne kan have op til tre decimaler, f.eks. 681234.293)."

Det har også altid (i hvert fald de sidste 10 år) virket perfekt... lige indtil version 9.0.0.226 - hvor decimalerne ikke mere accepteres.
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Anne Marie H » ons 04-07-2018 07:41

Koordinaterne i de gamle danske sogne (der, hvor der er også er angivet Herred) peger i langt de fleste sogne på sognekirkens placering i sognet. Hvis der er flere kirker peger de ca. i midten af sognet. Da masterlisten for sted ikke er tænkt at skulle indeholde nøjagtige adresser (de er tænkt placeret i Masterliste for Adresser (Post- eller Begivenhedsadresser)). Derfor er det efter min mening fint, at der peges på sognekirkens koordinater i steddatabasen, og at der ikke er decimalangivelse.

Anderledes er det selvfølgelig i Adresselisterne, hvor du har brug for den nøjagtige placering af en gård, et hus, et nummer i en gade el.lign. og derfor har brug for decimalerne - det kommer, kan jeg fortælle, men som det ser ud nu i vores beta-version, så gælder det i hvert fald for danske koordinater og med min PC's regionale indstillinger, at det virker at bruge , (komma) i stedet for . (punktum) :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Torben Jespersen » ons 04-07-2018 09:24

Anne Marie H skrev:Koordinaterne i de gamle danske sogne (der, hvor der er også er angivet Herred) peger i langt de fleste sogne på sognekirkens placering i sognet. Hvis der er flere kirker peger de ca. i midten af sognet. Da masterlisten for sted ikke er tænkt at skulle indeholde nøjagtige adresser (de er tænkt placeret i Masterliste for Adresser (Post- eller Begivenhedsadresser)). Derfor er det efter min mening fint, at der peges på sognekirkens koordinater i steddatabasen, og at der ikke er decimalangivelse.

Anderledes er det selvfølgelig i Adresselisterne, hvor du har brug for den nøjagtige placering af en gård, et hus, et nummer i en gade el.lign. og derfor har brug for decimalerne - det kommer, kan jeg fortælle, men som det ser ud nu i vores beta-version, så gælder det i hvert fald for danske koordinater og med min PC's regionale indstillinger, at det virker at bruge , (komma) i stedet for . (punktum) :D


Tak for dit svar... der lyder rimeligt og alligevel lidt i mine ører som en 'efterrationaliseringsforklaring', idet der altid og stadig nederst i tilføj/rediger sted ses følgende:Billede

Men OK... vi får se, hvad fremtiden bringer.
Vedhæftede filer
sted2.jpg
(86.26 KiB) Ikke downloadet endnu
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Anne Marie H » ons 04-07-2018 09:48

De, der har været på mine kurser i årenes løb, vil nok kunne genkende forklaringen :D Mit 'problem' er nok, at jeg aldrig selv har indtastet koordinater. Jeg har altid brugt steddatabasen, da jeg ikke interesserer mig specielt meget for, hvilke koordinater der er knyttet til en specifik adresse.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Torben Jespersen
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 28-10-2005 14:02
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: Opdatering 9.0.0.226

Indlægaf Torben Jespersen » ons 04-07-2018 12:21

Hej igen Anne Marie

Fint nok... sådan er vi jo forskellige.
For mig har det givet rigtig mange dejlige aha-oplevelser, at visualisere steder i min slægtsforskning via de mange muligheder i Google Earth.
Jeg bruger eksakt billedoverlejring af historiske kort i landskabet - både matrikelkort og landkort, hvilket har givet mig svar på spørgsmål, jeg ellers ikke ville have fået.
Den største oplevelse var opdagelsen af rester fra en gammel nedbrændt slægtsgård i Jylland. Via overlejrede kort i Google Earth vidste jeg eksakt hvor gården havde ligget. Jeg tastede koordinaterne ind i min håndholdte gps - tog til Jylland og vupti... pludselig stod jeg foran resterne af en ældgammel kampestensmur, der viste sig at være den gamle gårds mødingemur. Det var eneste spor af slægtsgården, men ved hjælp af det, kunne jeg forestille mig de andre bygningers placering. Da jeg kom hjem, ringede jeg til ejeren af matrikellen, som viste sig at være efterkommer, der via gamle papirer kunne bekræfte mit fund.

Der er mange måder at forske på og for mig er stedets eksakte placering en af dem.

Fortsat god sommer!
de bedste hilsner
Torben Jespersen
Legacy Deluxe 9.0.0.368 / Win10Pro


Tilbage til "Download og installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster