Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Få hjælp til registrering af kilder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Christian Sørensen
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 15-09-2006 23:31
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Kontakt:

Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf Christian Sørensen » tirs 10-04-2018 14:43

Kære Forum / Anne Marie Holck.

Jeg har i mange år haft alle mine kirkebogshenvisninger knyttet til kun fem hoved masterkilder, nemlig' KB Fødte', 'KB Døbte', 'KB Konfirmerede', 'KB Viede' og 'KB Døde'.

Nu har jeg imidlertid i lyset af Anne Marie Holcks tidligere anbefalinger herom i dette Forum etableret en række nye masterkildenavne (p.t. 100-150 i alt), og navngivet alle disse i.h.t. den af AMH's anbefalede konventionen, altså 'KB Sognenavn, Herredsnavn, Amtsnavn, Periode'.

Hertil så godt - MEN!!

Jeg har imidlertid nu opdaget et større problem, nemlig at få ændret/tilknyttet de mange nye masterkilde navne til de relevante personers allerede eksisterende kildehenvisninger, og som jo for alle disse p.t. er linket op til mine først definerede fem masterkildenavne ('KB Fødte', 'KB Døbte', etc.).

Kan det overhovedet lade sig gøre at foretage en sådan masterkilde navneændring uden at skulle starte forfra og indføre alle kildehenvisningerne en gang til - person for person? Dette vil forhåbentlig ikke være tilfældet, for i så fald har jeg desværre spild mange timer på at etablere mine nye forbedrede masterkilde kirkebogsnavne!

Jeg håber derfor meget på, at der findes en smart og nem metode til at løse min udfordring og jeg hører derfor meget gerne herom, så jeg kan komme videre.

MVH og på forhåbentligt genhør.

Christian Sørensen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf Anne Marie H » tirs 10-04-2018 21:50

Jeg kan desværre ikke henvise til en enkel løsning. Jeg vil anbefale, at du ændrer de gamle kildehenvisninger efterhånden, som du falder over dem. Behold endelig de nye kildehenvisninger - det vil ALDRIG være spild af tid :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Christian Sørensen
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 15-09-2006 23:31
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Kontakt:

Re: Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf Christian Sørensen » ons 11-04-2018 08:17

Tak for dit hurtige svar Anne Marie.
Jeg forstår dig således, at det ikke er muligt at ændre et kildenavn for en eksisterende kildehenvisning uden igen at skulle indskrive hele kilde henvisningsteksten og ligeså tilknytte eventuelle mediefiler, m.v.
Jeg ville da bestemt have troet, at Legacy kunne have håndteret en sådan ændring på en nem måde. Mange brugere har helt sikkert fra tid til anden været i en situation, hvor det først valgte kildenavn viste sig ikke helt at passe til henvisningsteksten, eksempelvis hvis man har fået valgt en forkert kirkebog for en begivenhed og efterfølgende nemt vil ændre til den korrekte KB uden alt for meget besvær.
Det er da et oplagt forslag til en kommende program forbedring, men måske et sådant allerede har været præsenteret for udviklerne i USA?
MVH
Christian

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf Anne Marie H » ons 11-04-2018 09:16

Christian Sørensen skrev:Tak for dit hurtige svar Anne Marie.
Jeg forstår dig således, at det ikke er muligt at ændre et kildenavn for en eksisterende kildehenvisning uden igen at skulle indskrive hele kilde henvisningsteksten og ligeså tilknytte eventuelle mediefiler, m.v.
Jeg ville da bestemt have troet, at Legacy kunne have håndteret en sådan ændring på en nem måde. Mange brugere har helt sikkert fra tid til anden været i en situation, hvor det først valgte kildenavn viste sig ikke helt at passe til henvisningsteksten, eksempelvis hvis man har fået valgt en forkert kirkebog for en begivenhed og efterfølgende nemt vil ændre til den korrekte KB uden alt for meget besvær.
Det er da et oplagt forslag til en kommende program forbedring, men måske et sådant allerede har været præsenteret for udviklerne i USA?
MVH
Christian


Jo, det kan du da, men det var ikke sådan jeg forstod dit spørgsmål, du skal jo blot ændre kildenavnet. Alt det andet kan jo blive stående, hvor det er skrevet ind, men det ændrer ikke ved, at du manuelt for hver enkelt person, skal ændre kildenavnet fra f.eks. "Kirkebog født" til "KB Sogn, Herred, Amt, periode". Legacy er ikke i stand til at tænke selv :lol: Det er ikke muligt at foretage denne navneændring automatisk, da Legacy (eller andre programmer) kan læse, hvliken kirkebog, der skal erstatte sætningen "Kirkebog født" osv. MEN det du har tastet ind på den gamle måde er jo ikke forkert, det er blot voldsomt stort arbejde, du har pålagt dig selv i sin tid, så lad det være i fred, og brug endelig fremover den metode, vi anbefaler. Det vil spare dig for meget unødigt indtastningsarbejde fremover.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Re: Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf baertel » ons 11-04-2018 11:09

Christian Sørensen

Det kunne være interessant at vide hvordan du har registreret resten af kilden, altså kildedetaljer. Hvordan finder du tilbage til kilden med din gamle måde at registrere kilder på. Har du noteret årstal, folienr., mv.
Hvis ikke du eller andre har svært ved at finde frem til kilden igen, er det jo ikke den store ulykke der er sket. Så kan du jo hen ad vejen tilpasse de gamle kildenavne.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Christian Sørensen
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 15-09-2006 23:31
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Kontakt:

Re: Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf Christian Sørensen » ons 11-04-2018 11:48

Hej Leif ('baertel').

Tak for din tilbagemelding.

Alle disse detaljer er p.t. møjsommeligt tilføjet i 'Kildedetaljer' under fanen 'Detalje information' for kildebegivenheden for personen, og typisk skrevet som 'KB Sankt Lukas Hasle Aarhus 1956 1962 AO opsl 98 nr 60 døde'. Det er naturligvis OK, men AMH's metode synes jeg er smartere, men jeg skulle nok have haft brugt denne fra min start med Legacy for 15 år siden.

Jeg havde dog håbet på, at jeg kunne have lave en nem efterredigering for at ændre til AMH's anbefaling, men det lader desværre ikke til at være tilfældet.

MVH
Christian Kragh Sørensen

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Re: Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf baertel » tors 12-04-2018 12:43

Du kan nok ikke undgå at skulle redigere en ad gangen, men du har jo registreret de vitale informationer.
Når du nu og da støder på dine 'gamle' registreringer, så klip (ctrl+X) første del af detaljen ud (KB Sankt Lukas Hasle Aarhus 1956 1962), gå til Rediger kildenavn og indsæt (ctrl+v) teksten som kildenavn istedet. Jeg kan se at du ikke bruger komma i stedbetegnelsen. Det er ikke noget problem i kildenavne, men i stednavne er det vigtigt for.

Mine kildenavne er angivet som 'KB 1920-1926 Anna, Sokkelund, København', så bliver de sorteret efter type, år, og sted. Men det er en smagssag.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Bjarne Møller
Indlæg: 135
Tilmeldt: lør 29-10-2005 22:42
Geografisk sted: Brabrand Århus
Kontakt:

Re: Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf Bjarne Møller » tors 12-04-2018 17:29

Hej

Man kan måske ændre filen X.fdb til X.mdb og så åbne den i ACCESS database program. X er navnet på din fil du arbejder med. Der kunne man måske bruge søg og erstat. når men er færdig ændrer man filen X.mdb tilbage til X.fdb.
Jeg ved ikke om det kunne være en mulighed men lav en sikkerhedskopi inden du går i gang

Hilsen Bjarne
Venlig Hilsen

Bjarne Møller

**Legacy DeLuxe Ver. 9.0.0.414+ Windows 10 64 Bit

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Re: Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf baertel » tors 12-04-2018 21:13

Problemet med at søge og erstatte er jo at dine nuværende kilder har ens navne og skal hedde noget forskelligt.

Såvidt jeg har forstået har du allerede tastet en del nye kilder ind som skal udskiftes med de gamle. Det er forholdsvis enkelt at udskifte 1 gl. kilde med en ny, men det virker kun 1. gang. Det er måske nok, men det kan jeg ikke sige før jeg ved havd din masterliste indeholder.
Jeg kunne godt tænke mig at se hvordan din masterliste ser ud for at kunne finde ud af om de kan rettes på en nem måde.

Skriv gerne på min mail hvis du ønsker. baertel (a) hlaug . dk
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Christian Sørensen
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 15-09-2006 23:31
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Kontakt:

Re: Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf Christian Sørensen » man 16-04-2018 08:18

Til Anne Marie Holck, Leif Bærtelsen og Bjarne Møller.

Jeg forstår nu, at det desværre ikke er muligt at ændre et kildenavn til en eksisterende kilde på en smart måde i selve programmet, og jeg fortsætter derfor med brug af min mere langsomme 'manuelle' metode til at ændre et kildenavn.

Jeg siger jer hermed tak for venlige jeres tilbagemeldinger til mig om dette emne.

MVH
Christian Kragh Sørensen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ændring af kildenavn til eksisterende kildehenvisninger

Indlægaf Anne Marie H » man 16-04-2018 10:48

Der kan altid komme nye funktioner o.l., der gør, at man ønsker at registrere sine data på anden vis. For mit eget vedkommende ændrer jeg løbende begivenheder til delte begivenheder. Før det blev muligt at dele begivenheder i Legacy 8, registrerede jeg f.eks. faddere ved dåb som selvstændige begivenheder hos hver enkelt person. Det arbejde er da heldigvis blevet lettere nu, hvor en enkelt indtastning kan deles med mange ved ganske få klik :D Jeg retter dem efterhånden, som jeg støder på dem.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Kilder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst