kilder

Få hjælp til registrering af kilder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Freddy
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 10-10-2016 09:19
Kontakt:

kilder

Indlægaf Freddy » lør 10-12-2016 18:30

Hej

Har ikke slægtsforsket så længe, men allerede nu kan jeg jo se at man får mange kilder, hvis man opretter noget mere overskueligt for eks. 8 kilder.
Og vil have de eksisterende kilder over på de nye kilder er der en simpel måde at gøre det på ??

M.vh Freddy
Venlig hilsen
Freddy Nielsen (Legacy Deluxe 8.0.0.586 + Windows 10)

Bjarne Møller
Indlæg: 135
Tilmeldt: lør 29-10-2005 22:42
Geografisk sted: Brabrand Århus
Kontakt:

Re: kilder

Indlægaf Bjarne Møller » lør 10-12-2016 18:47

Hej

Hver person har et "bruger id" og dette bruger jeg til kilder og billeder. F.eks. 652

Hver Legacy fil har et navn som f.eks. JES.FDB

Filnavnet for kilder og billeder er således:

JES 652 KB Fødsel Grønbæk, Lysgård, Viborg
JES 652 Peder Hansen Konfirmation Billede Grønbæk, Lysgård, Viborg
JES 652 FT 1801 Grønbæk, Lysgård, Viborg

På den måde er det nemt at søge i når man har mange personer.

Hilsen Bjarne
Venlig Hilsen

Bjarne Møller

**Legacy DeLuxe Ver. 9.0.0.414+ Windows 10 64 Bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: kilder

Indlægaf Anne Marie H » lør 10-12-2016 23:07

Freddy skrev:Hej

Har ikke slægtsforsket så længe, men allerede nu kan jeg jo se at man får mange kilder, hvis man opretter noget mere overskueligt for eks. 8 kilder.
Og vil have de eksisterende kilder over på de nye kilder er der en simpel måde at gøre det på ??

M.vh Freddy


Man skal registrere det antal kilder man har brug for, og jeg selv har f.eks. ca. 1200 kilder registreret til de ca. 12.000 personer, jeg har i min database. Hver kilde skal imidlertid kun skrives een gang, hvorefter den kan bruges igen og igen.

Først og fremmest anbefaler vi, at man skal bruge Standardkildesystemet til at registrere sine kilder. KildeSkribent egner sig ikke til danske kilderegistreringer.

Derefter skal man indtaste masterkilden med alle de informationer, der er fælles for alle de personer, der kan findes i den specifikke kilde, f.eks. KB Lyngby, Djurs Sønder, Randers 1850-1880. Når man fremover finder personer i den kirkebog, skal man blot vælge den i masterlisten og skrive sidenummeret i Henvisningsvinduet. Derefter kan man altid med et enkelt klik på knappen Tilknyttede få vist en liste over, hvilke slægtninge, der er navnt i en bestemt kirkebog.

For kilder og de øvrige masterlister gælder det om at udnytte de fordele, man får ved at bruge og indtaste korrekt og ensartet i listerne. Dermed åbnes adskillige yderligere funktioner, som ellers ikke kan bruges.

Læs om indtastning af kilder i Hjælp-filen i programmet, eller i den danske brugermanual, hvor der er illustrationer og yderligere informationer.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Freddy
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 10-10-2016 09:19
Kontakt:

Re: kilder

Indlægaf Freddy » søn 11-12-2016 11:05

Hej

Tak for svaret, jeg bruger selvfølgelig standard systemet, og gør det på den måde som du beskriver.
men har også set en anden måde at gøre det på som Mette fløjborg viser kilde og kildehenvisning
Venlig hilsen
Freddy Nielsen (Legacy Deluxe 8.0.0.586 + Windows 10)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: kilder

Indlægaf Anne Marie H » søn 11-12-2016 11:45

Det er jeg glad for at høre, at du gør - Det kan under ingen omstændigheder anbefales at vælge den "lette" løsning, som desværre i sidste ende er den dårlige løsning. Vi kender vel alle til at springe over, hvor gærdet er lavest! Det fører sjældent noget godt med sig :shock:
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Kilder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster