Defination på Forældre og børn/ægtefælle i Efterslægtsbog m

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Defination på Forældre og børn/ægtefælle i Efterslægtsbog m

Indlægaf jfh » tirs 09-12-2014 01:03

Legacy 8.0.0.459 deluxe. Windows 7

Der er efter min overbevisning fejl i den måde børns ægtefælles notater medtages i rapporten (i det her tilfælde Efterslægtsbog)

Jeg tager udgangspunkt i vedhæftede fil, der indeholder en rapport med tilhørende notatindstillinger og oplysning om registrering på de anførte personer. Rapporten viser ikke det ønskede resultat.

Fejlen ligger i "børns notater". Fejlen ligger i, at "fluebenet" på "ægtefælles notater" under den primære person får effekt på alle ægtefæller uanset, hvis ægtefælle det måtte være.

Fra rapporten:
Troels Nielsen er barn (men her også ægtefælle) - hans generelle notater er OK (generelle)
Maren Jensdatter er - i lige så høj grad som Troels Nielsen - også barn, men af sine egne forældre. Hun er selvfølgelig også ægtefælle, men hun har registreringsmæssigt overhovedet ingen ægteskabelig relation til Troels Nielsens moder Karen Pedersdatter (det er "fluebenet" hos hende, som bestemmer, hvilket notatfelt, der skal vises under Maren Jensdatter).

I dette tilfælde har jeg registreret, at Troels Nielsen og Maren Jensdatter er gift. Men vælger jeg at registrere, at de IKKE er gift, bliver resultatet det samme.

Det giver for mig overhovedet ingen mening.

Det rigtige må være:
1) Flueben ved "Børns notater" (eks. generel) gælder også barnets ægtefælles tilsvarende notater.
2) I samme øjeblik, hvor barnet og dets ægtefælle har et fælles barn (stedbarn), bliver de forældre (i den sammenhæng primære personer), og derefter er det for deres vedkommende fluebenet under forældre, der er gældende. For deres barn er det nu fluebenet under "børns notater" der gælder.

Altså personer, som i udskriften optræder som par (uanset om de er gift eller ej) skal mht notater behandles som "børn" lige indtil der tilknyttes et barn til parret eller een af personerne.

Det giver mening.

Mvh/Jørgen
Vedhæftede filer
Niels Hansen.pdf
(56.61 KiB) Downloadet 507 gange

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5153
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tirs 09-12-2014 11:28

Hvis jeg forstår dig ret, og når jeg kigger på det print, du har vedlagt, så er jeg ikke enig.

Markering af børns notater gælder et specifikt pars børn (uanset om parret er gift eller ej). At et eller flere af parrets børn er gift eller samlevende med et barn af et andet par, giver ikke udskrift af det barns notater. Da skal du sætte flueben i Generelle notater for ægtefælle for at få hendes notater med i din rapport.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Indlægaf jfh » ons 10-12-2014 21:04

Problemet ligger i, at "ægtefælles notater" har effekt på ALLE ægtefæller i rapporten. En afmærkning her bør KUN have effekt på ægtefællen (Karen Pedersdatter) til den primære person. Det finder jeg logisk og rigtigst.

Går man ned til børnene kan afgørelse af hvilke notater, der medtages, opdeles i 3 punkter.
1. punkt: barn Her hentes notater for barnet som markeret i "børns notater". Helt logisk
2. punkt: ægtefælle. Da der ikke i programmet er defineret mulighed for notatvalg, vil det helt logisk være, at markeringen i "børns notater" anvendes.
3. punkt: forældre. I det øjeblik der tilknyttes et barn til parret, anvendes afmærkningen under den primære person og dennes ægtefælle. Også logisk, da parret nu er primære personer og forældre i relation til deres barn.

Altså:
opfyldes 1. punkt og/eller 2. punkt anvendes notatmarkering under "børns notater" for såvel barn som dennes ægtefælle
opfyldes tillige 3. punkt anvendes notatmarkering under den primære person.

Men der er endnu et område. Hvis man til Troels Nielsen tilføjer eks. en søster, Petra Nielsen, og for hende også indkoder generelle notater, og bruger samme notatindstillinger, så vil disse notater ikke blive vist, jf. vedhæftede fil. Hun er hverken gift eller har børn. Hun er barn i denne sammenhæng. Hendes notater "styres" af notatmarkeringen for den primære person (her hendes far), og ikke af notatmarkeringen for "børns notater". Du kan have en søskendeflok på 12 personer, hvoraf blot een er gift og har barn. Så vil de 11 andre søskenes notater blive styret af notatmargeringen ved den primære person (altsa deres fader). Det er ulogisk. De er jo alle 11 børn i denne sammenhæng.

Jeg er helt opmærksom på, at min logik ikke altid harmonerer med andres logik. Så jeg vil sætte stor pris på, at få forklaret logikken bag

Punkt 1:
Hvorfor bestemmes den/de medtagne notater ved et barns ægtefælle af notatvalget hos den primære persons ægtefælle. Det kan jo være et 4xtip oldemor
Punkt 2:
Hvorfor bestemmes den/de medtagne notater for en søster/broder af notatvalget hos den primære person, blot fordi en søster/broder til personen har et barn.

At kende logikken fremmer forståelsen.

Mvh/Jørgen
Vedhæftede filer
Niels Hansen (10-12-2014).pdf
(5.95 KiB) Downloadet 476 gange

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5153
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 11-12-2014 00:29

jfh skrev:Problemet ligger i, at "ægtefælles notater" har effekt på ALLE ægtefæller i rapporten. En afmærkning her bør KUN have effekt på ægtefællen (Karen Pedersdatter) til den primære person. Det finder jeg logisk og rigtigst. Ikke enig. Hvis du f.eks. laver en udskrift med 1000 personer, så skulle du sidde og markere, hvilke af de øvrige personer, der skulle har notater med.

Går man ned til børnene kan afgørelse af hvilke notater, der medtages, opdeles i 3 punkter.
1. punkt: barn Her hentes notater for barnet som markeret i "børns notater". Helt logisk
2. punkt: ægtefælle. Da der ikke i programmet er defineret mulighed for notatvalg, vil det helt logisk være, at markeringen i "børns notater" anvendes. Ikke enig og fuldstændig ulogisk for mig
3. punkt: forældre. I det øjeblik der tilknyttes et barn til parret, anvendes afmærkningen under den primære person og dennes ægtefælle. Også logisk, da parret nu er primære personer og forældre i relation til deres barn.

Altså:
opfyldes 1. punkt og/eller 2. punkt anvendes notatmarkering under "børns notater" for såvel barn som dennes ægtefælle
opfyldes tillige 3. punkt anvendes notatmarkering under den primære person.

Men der er endnu et område. Hvis man til Troels Nielsen tilføjer eks. en søster, Petra Nielsen, og for hende også indkoder generelle notater, og bruger samme notatindstillinger, så vil disse notater ikke blive vist, jf. vedhæftede fil. Hun er hverken gift eller har børn. Hun er barn i denne sammenhæng. Hendes notater "styres" af notatmarkeringen for den primære person (her hendes far), og ikke af notatmarkeringen for "børns notater". Jo, de gør. Hvis ikke hun har ægtefælle og dermed vises i næste generation, får du hendes notater med, hvis du har sat flueben ved børns notater. Du kan have en søskendeflok på 12 personer, hvoraf blot een er gift og har barn. Så vil de 11 andre søskenes notater blive styret af notatmargeringen ved den primære person (altsa deres fader). Det er ulogisk - og forkert konkluderet. De er jo alle 11 børn i denne sammenhæng.

Jeg er helt opmærksom på, at min logik ikke altid harmonerer med andres logik. Så jeg vil sætte stor pris på, at få forklaret logikken bag

Punkt 1:
Hvorfor bestemmes den/de medtagne notater ved et barns ægtefælle af notatvalget hos den primære persons ægtefælle. Det kan jo være et 4xtip oldemor Det gør det heller ikke, når du vælger ægtefælles notater, har det intet med primær personen at gøre, men med alle ægtefæller/partnere
Punkt 2:
Hvorfor bestemmes den/de medtagne notater for en søster/broder af notatvalget hos den primære person, blot fordi en søster/broder til personen har et barn. Forstår ikke...?

At kende logikken fremmer forståelsen.

Mvh/Jørgen


Jeg står lidt af her, fordi jeg simpelthen ikke forstår, hvad du mener, men jeg vil prøve at besvare de punkter, jeg kan (rød skrift i din tekst). Har du i øvrigt kigget på mulighederne under fanen Valg i f.eks. Valgmuligheder for efterslægtsbog. De forskellige valg i feltet Inkluder data og informationer om: Giver andre resultater i dine udskriftvalg.

Jeg kan ikke svare på, hvilke tanker eller logik, der ligger bag de amerikanske udviklere og deres arbejde med programmets funktioner, men det du her ser som ulogisk, er på ingen måde for mig ulogisk, så det er nok et spørgsmål, om øjnene der ser 8)

Vil du have en mere uddybende forklaring, må jeg henvise dig til at skrive direkte til amerikanerne, da ingen i den danske oversættergruppe, har eller har haft nogen som helst indflydelse på programmets opbygning og funktioner.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster