4 i 1 begivenhed

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

4 i 1 begivenhed

Indlægaf John Steffensen » man 18-08-2014 11:54

Jeg har i en folketælling fra 1925 fundet disse 4 oplysninger:
1. Han findes i en folketælling (Begivenhed:Folketælling)
2. Han er smedelærling (Begivenhed: Uddannelse)
3. Han bor hos smeden (Begivenhed: Bopæl?)
4. I den pågældende folketælling ses, at han har bopæl der fra året før(begivenhed: bopæl?)
Han er flyttet hjemmefra mellem folketælling 1921 og 1925. (Kan evt. skrives som et notat under 4)?
Er der en smart måde at slå disse 4 begivenheder sammen, eller skal jeg oprette en begivenhed for hver af disse 4?

Venlig hilsen, John
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: 4 i 1 begivenhed

Indlægaf Anne Marie H » man 18-08-2014 15:17

John Steffensen skrev:Jeg har i en folketælling fra 1925 fundet disse 4 oplysninger:
1. Han findes i en folketælling (Begivenhed:Folketælling)
2. Han er smedelærling (Begivenhed: Uddannelse)
3. Han bor hos smeden (Begivenhed: Bopæl?)
4. I den pågældende folketælling ses, at han har bopæl der fra året før(begivenhed: bopæl?)
Han er flyttet hjemmefra mellem folketælling 1921 og 1925. (Kan evt. skrives som et notat under 4)?
Er der en smart måde at slå disse 4 begivenheder sammen, eller skal jeg oprette en begivenhed for hver af disse 4?

Venlig hilsen, John


Jeg ville gøre som følger:

Undlade at skrive folketællingen, fordi

Han bliver registreret med beskæftigelse, og der bruger du folketællingen som kilde.
Det samme gør du, når du skriver hans bopæl og i datofeltet, skriver du perioden har boede på adressen <Dato> - <Dato>

Så er registreringerne nedsat til to + en kildehenvisning.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

boejesen
Indlæg: 188
Tilmeldt: lør 19-09-2009 20:00
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf boejesen » man 18-08-2014 15:32

Jeg gør det, at jeg kun opretter begivenheden folketælling. Det er jo den begivenhed som kilden beskriver. Hans erhverv og andre oplysninger, som jeg synes er relevante at medtage skriver jeg så ind i notatfeltet. På denne måde synes jeg at jeg bedre kan skrive nogle sætninger, som bliver læsevenlige, når der skal udskrives rapporter.

Jo, flere begivenheder man bruger, synes jeg tit gør rapporterne til en lang opremsning af begivenheder, som ikke er særligt læsevenligt.

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » man 18-08-2014 16:00

Hej Anne Marie og boejesen.
Mange tak for jeres indput.
Jeg prøver at arbejde videre med disse to gode forslag.
Venlig hilsen, John
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 18-08-2014 16:27

Jeg vil godt tilføje, at jeg faktisk gør begge dele, fordi nogle gange er det praktisk blot at remse begivenheder op, andre gange udelader jeg begivenhederne, men medtager så notaterne - helt afhængigt af, hvem modtageren af informationerne er - og så har jeg begge 'døre' åbne og kan gøre med mine bøger og rapporter, som det passer mig :D 8)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » man 18-08-2014 16:41

Hej Anne Marie.
Have begge døre åbne.
Tænk dog, hvad Legacy og du kan!
Venlig hilsen, John
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster