Hvad er en kilde?

Få hjælp til registrering af kilder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Hvad er en kilde?

Indlægaf John Steffensen » man 11-08-2014 16:16

Legacy giver mig grå hår på hovedet!
Jeg synes, Legacy "bremser" mig i min slægtsforskning i stedet for at hjælpe mig.
Jeg kan ikke hitte rede i nogle begreber: kikde, kildehenvisning, kildedetalje mm.
Men for at starte med begyndelsen:

Jeg finder et kirkebogsopslag i Arkivalier Online, og gemmer dette opslag i en folder.
Eksempel: (RIN NR)_foedsel_(og den tekst der følger med når opslaget gemmes)
Dette opslag kopierer jeg i en folder der hedder: Kirkebog fødsel 0001-2999.
(Laver opslaget om til en JPEG fil)

Så vidt, så godt.
Men hvad er nu min kilde/kildenavn?
1. er min kilde "kirkebog for ....."
2. er min kilde "arkivalier Online"
eller er det min folder: "Kirkebog fødsel 0001-2999"

Jeg synes, det er meget forvirrende.
Hvad gør I andre?
Hilsner, John
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tirs 12-08-2014 11:03

Nej, det er ikke forvirrende, det er genialt :D

Først skal jeg sige, at man som dansk Legacy-bruger, skal bruge Standardkildesystemet, se Valg > Tilpas > 7. Kilder > 7.1 Kildeindtastningssystem.

Kilden er det medie, hvori du har fundet oplysninger om en eller flere personer, eksempelvis en kirkebog.

Kildehenvisningen angiver specifikt, hvor i din kilde du har fundet oplysningen, f.eks. et opslagsnr.

Kildetypen er f.eks. arkivalieronline

I Legacy er det geniale, at du kan genbruge dine kilder igen og igen, dvs. jo mere du kan skrive ind første gang du registrerer en kilde jo bedre. Eksempel: Hvis du blot skriver kildenavnet Kirkebog, så skal du hver gang, du bruger den kilde, skrive sogn, herred, amt, åremål samt opslagnr.
Hvis du derimod skriver KB Lyngby Sogn, Djurs Sønder Herred, Randers Amt, 1814-1832, så kan du, hver gang du henviser til den specifikke KB, nøjes med at indtaste Opslagsnummeret under henvisninger.

Jeg vedlægger et eksempel.

Ved at klikke på Hjælp-knappen i alle vinduer får du også en forklaring på, hvordan de enkelte funktioner er tænkt anvendt.

Husk også at bruge Kopier-knappen. Det sparer dig også for en masse unødig indtastning...
Vedhæftede filer
kildesystem.jpg
(187.95 KiB) Downloadet 287 gange
kilder.jpg
(178.46 KiB) Downloadet 317 gange
tilknyttede.jpg
I dette eksempel kan man se, at 9 personer bruger den samme kirkebog, altså har jeg sparet mig selv for 8 indtastninger af sogn, herred, amt osv. og har kun skullet indtaste opslagsnr.
(132.94 KiB) Downloadet 320 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tirs 12-08-2014 11:09

Jeg vedhæfter lige billede af kopier-knappen...
Vedhæftede filer
kopier_kilde.jpg
(165.68 KiB) Downloadet 332 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » ons 13-08-2014 04:36

Kære Anne Marie.
Mange tak for denne gode vejledning.
Det hjalp mig virkelig på vej, og jeg kan ud af din forklaring/vejledning se, at jeg skal til at begynde mine indtastninger helt forfra.
Men bedre sent end aldrig.
Det jeg hidtil har fået strikket sammen, det er en OMMER.
Jeg har faktisk også hele tiden haft på fornemmelsen, at det jeg gjorde, ikke var rigtigt.
Jeg har ladet mig vildlede af "andres forkerte vejledninger", som jeg har fundet "hist og pist" på bl.a. nettet.
Jeg er vel klar over, at der er en "Hjælpe knap" mange/alle steder i Legacy.
Men jeg synes ofte, at "hjælpen" er noget langhåret (Svær at forstå/få styr på)
Nu skal jeg have fundet ud af, hvordan "kopier-knappen" virker, og kan bruges.
Den har jeg aldrig brugt, fordi jeg ikke kan forstå/fatte dens funktion ud fra forklaringen/vejledningen i hjælp.
Og hvad gør jeg så?
Kan jeg spørge i forum?
Føler mig faktisk oftest "flov" over at skulle spørge igen, igen.
Jeg finder, det ville være alle tiders, om der var en "Step by step" vejledning. Bl.a. om "kopier-knappen".
Nå, jeg må op på hesten, og få startet forfra.
Er der en måde at finde ud af, hvor der er " EGNEDE Legacy-kursus for dummies"?
Er det noget, du gør i, Anne Marie?
Venlig hilsen, John
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 13-08-2014 09:00

Godt, at du kan bruge forklaringen, men ellers skal du bare spørge lige så meget, du har brug for - vi er jo mange brugere her i forum, der kan svare :)

Jeg underviser, men jeg har endnu ikke kurser i den del af landet, hvor du bor.

Jeg har dog nogle kursusaktiviteter under overvejelse pt., som jeg nok skal annoncere her i forum, når de er på plads.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Ove Steen Hansen
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 07-05-2010 17:39
Geografisk sted: Odense SØ
Kontakt:

Ændre en kildetilknytning

Indlægaf Ove Steen Hansen » ons 13-08-2014 16:17

Når jeg har oprettet en kildehenvisning kan jeg ikke rette kildenavnet, efter at jeg har gemt henvisningen. Er jeg virkelig nødt til at oprette en ny kildehenvisning, hvortil jeg kopierer indhold og evt. multimediefil fra den oprindelige henvisning?

Er der en nem måde at kopiere indholdet fra en kildehenvisning til en anden? Jeg tænker på Henvisningsdetalje, Tekst/Kommentarer og multimedie.
Vedhæftede filer
13-08-2014 17-12-41.jpg
Jeg kan ikke ændre kildenavnet
(42.69 KiB) Downloadet 205 gange
Senest rettet af Ove Steen Hansen ons 13-08-2014 16:51, rettet i alt 1 gang.
Ove Steen Hansen

Legacy Deluxe 9 (sidste opdatering) og Windows 10.

Brugeravatar
Ove Steen Hansen
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 07-05-2010 17:39
Geografisk sted: Odense SØ
Kontakt:

Indlægaf Ove Steen Hansen » ons 13-08-2014 16:49

amh skrev:Jeg vedhæfter lige billede af kopier-knappen...

Hvor kan man sætte det kopierede ind henne?
Ove Steen Hansen

Legacy Deluxe 9 (sidste opdatering) og Windows 10.

Bjarne Møller
Indlæg: 135
Tilmeldt: lør 29-10-2005 22:42
Geografisk sted: Brabrand Århus
Kontakt:

Indlægaf Bjarne Møller » ons 13-08-2014 17:36

Der findes jo en komplet manual der kan købes gennem Anne Marie for omkring 300 kr. og jeg syntes det er rarere at have manualen ved hånden og samtidig bruge programmet og prøve de forskellige funktioner.
Venlig Hilsen

Bjarne Møller

**Legacy DeLuxe Ver. 9.0.0.414+ Windows 10 64 Bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 13-08-2014 17:47

Ove Steen Hansen skrev:
amh skrev:Jeg vedhæfter lige billede af kopier-knappen...

Hvor kan man sætte det kopierede ind henne?


Når du har kopieret en kilde, markerer du den begivenhed/linje, hvortil du vil kopiere kilden. Der står måske allerede nået i linjen, men den skal markeres alligevel, og når du så klikker på knappen med -, så tilføjes der blot en ekstra linje. Se vedlagte...

Jeg kan se, at du ikke har udnyttet muligheden for at bruge kilderegistreringen på den 'gode', tidsbesparende måde, men hvis du allerede har mange personer/kilder indtastet, så er det nok for stort et arbejde at ændre det :cry:
Vedhæftede filer
to-kilder.jpg
I vedlagte eksempel er der registreret to kilder for personens død. Som du kan se, har Legacy tilføjet en ekstra linje under Død uden tekst, som betyder, at det er en kilde, der tilhører feltet ovenover.
(153.17 KiB) Downloadet 215 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ændre en kildetilknytning

Indlægaf Anne Marie H » ons 13-08-2014 17:53

Ove Steen Hansen skrev:Når jeg har oprettet en kildehenvisning kan jeg ikke rette kildenavnet, efter at jeg har gemt henvisningen. Er jeg virkelig nødt til at oprette en ny kildehenvisning, hvortil jeg kopierer indhold og evt. multimediefil fra den oprindelige henvisning?

Er der en nem måde at kopiere indholdet fra en kildehenvisning til en anden? Jeg tænker på Henvisningsdetalje, Tekst/Kommentarer og multimedie.


Når du har indtastet dine registreringer for den første begivenhed, så markerer du linjer, klikker på kopier-knappen, siger Ja til at overskrive den kilde, der (måske) ligger i kildeudklipsholderen. Marker derefter den næste begivenhed, der skal bruge den samme kilde og klik så på knappen -

Jeg bruger også funktionen, når jeg har en anden person i samme kirkebog f.eks., så sætter jeg den kopierede kilde ind og retter blot kildehenvisningen ved at klikke på knappen Rediger kildehenvisning
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » ons 13-08-2014 18:00

Kære Anne Marie.
Du skriver:
Quote:
Jeg kan se, at du ikke har udnyttet muligheden for at bruge kilderegistreringen på den 'gode', tidsbesparende måde
Unquote

Og hvad er så "den gode tidsbesparende måde"?

Hvor finder jeg en vejledning dertil?
Venlig hilsen, John
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
Ove Steen Hansen
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 07-05-2010 17:39
Geografisk sted: Odense SØ
Kontakt:

Indlægaf Ove Steen Hansen » ons 13-08-2014 18:02

amh skrev:
amh skrev:Jeg kan se, at du ikke har udnyttet muligheden for at bruge kilderegistreringen på den 'gode', tidsbesparende måde, men hvis du allerede har mange personer/kilder indtastet, så er det nok for stort et arbejde at ændre det :cry:

Jeg tror nok, jeg vil gøre arbejdet, men det generer mig lidt, at kildetypen ikke vises i rapporter (fx AO i dit eksempel).

Tak for din hjælp. Jeg har - som du ved - købt manualen, men trods det forstod jeg ikke kopifunktionen. Det gør jeg nu :D
Ove Steen Hansen

Legacy Deluxe 9 (sidste opdatering) og Windows 10.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 13-08-2014 18:17

John Steffensen skrev:Kære Anne Marie.
Du skriver:
Quote:
Jeg kan se, at du ikke har udnyttet muligheden for at bruge kilderegistreringen på den 'gode', tidsbesparende måde
Unquote

Og hvad er så "den gode tidsbesparende måde"?

Hvor finder jeg en vejledning dertil?
Venlig hilsen, John


Det er den, jeg har beskrevet for dig her i tråden... Mit svar er til Ove Steen Hansen :)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 13-08-2014 18:28

Ove Steen Hansen skrev:
amh skrev:
amh skrev:Jeg kan se, at du ikke har udnyttet muligheden for at bruge kilderegistreringen på den 'gode', tidsbesparende måde, men hvis du allerede har mange personer/kilder indtastet, så er det nok for stort et arbejde at ændre det :cry:

Jeg tror nok, jeg vil gøre arbejdet, men det generer mig lidt, at kildetypen ikke vises i rapporter (fx AO i dit eksempel).

Tak for din hjælp. Jeg har - som du ved - købt manualen, men trods det forstod jeg ikke kopifunktionen. Det gør jeg nu :D


Hvis du vil have det med, så skal du skrive det i feltet Publikationsfakta, se vedlagte.
Vedhæftede filer
kildedefinition.jpg
(152.33 KiB) Downloadet 219 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » tors 14-08-2014 01:44

Kære Anne Marie.
Du må undskylde, at jeg "blander" mig i dit svar til Ove.
Men jeg opfatter det således, at Ove-ligesom jeg-(heller) ikke (endnu) har kunnet forstå "den gode tidsbesparende metode", du henviser til, selv om han-ligesom jeg-har manualen. Jeg er godt nok ikke endnu kommet så langt i manualen, at jeg er nået til "kopier-knap" funktionen, som du henviser til i dit svar til mig.
Her henviser du til AT der er en kopier-funktion, som er god at anvende. Men du henviser i dit svar til mig ikke til HVORDAN den kan/skal bruges.
(Eller også er det bare mig, der ikke har fattet det)
Derfor min anmodning om en vejledning.
Måske er jeg blevet lidt klogere på at læse dit svar til Ove, som jeg forstår ikke er noget jeg kan blande mig i.
Jeg må så håbe på, jeg i den sidste ende "ser lyset", og ender med at have forstået det med "den gode tidsbesparende måde".
Ellers må jeg tage mod til mig, ...og spørge her i forum.
Venlig hilsen, John
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10


Tilbage til "Kilder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster