Ny gren af familien

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Grethe Frost
Indlæg: 33
Tilmeldt: tors 13-03-2014 14:19
Kontakt:

Ny gren af familien

Indlægaf Grethe Frost » søn 06-04-2014 22:18

Jeg begyndte at slægtsforske for mange år siden og satte mig selv som proband og mine to børn som efterkommere.

Nu er familien udvidet, jeg har fået både svigerbørn og børnebørn. En af børnebørnene vil gerne have en slægtstavle og så har jeg et stort problem.

Hvordan får jeg min svigersøn og hans familier sat ind med ane nr. for jeg har jo brugt de gængse, hvor man tager mandens nr og dobler op og kvindens nr er +1.

Kan/skal jeg oprette et nyt træ og i så tilfælde hvordan gør jeg det? Det virker helt uoverskueligt for mig, hvis jeg skal sætte mine børnebørn som proband og starte helt forfra med nummerering. Jeg bruger desværre ikke de automatiske RIN nr.

Jeg vil blive rigtig glad for alle gode ideer.

Venlig hilsen

Grethe Frost

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » søn 06-04-2014 22:52

Du kan helt udelade anenumrene.

Legacy danner anenumre i forhold til, hvem der sættes som proband, men først når du laver udskriften. RIN-numrene er bare løbenumre tildelt i rækkefølge efterhånden, som du taster personer ind i programmet.

Du kan sætte slægtskab i forhold til probanden, så står slægtsbetegnelsen sort på hvidt ved personerne. Du kan også bruge anefarver til at holde de forskellige slægtgrene ud fra hinanden. Du kan sætte 8 farver.

Anenumre er der alligevel ingen udenforstående der forstår noget som helst af alligevel. Jeg har forsket i adskillige år og har aldrig brugt anenumre. Det er gået fint uden, fordi Legacy klarer det hele for mig, og jeg kan lave rapporter og tavler for samtlige personer i min database, og hver gang med en forståelig nummerering i forhold til den på det tidspunkt angivne proband :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Grethe Frost
Indlæg: 33
Tilmeldt: tors 13-03-2014 14:19
Kontakt:

Indlægaf Grethe Frost » man 07-04-2014 12:45

Hej Anne Marie

Tak for dit svar, så vil jeg prøve at se om jeg kan undvære ane numre.

Jeg har bare altid brugt dem for så kan jeg huske, hvor personerne hører til. Jeg har nemlig delt mine fire bedsteforældre op i hver sin farve mapper og så er det nemt at tage den rigtige frem.

Men det skal i hvert fald forsøges.

Venlig hilsen

Grethe

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 07-04-2014 14:26

Grethe Frost skrev:Hej Anne Marie

Tak for dit svar, så vil jeg prøve at se om jeg kan undvære ane numre.

Jeg har bare altid brugt dem for så kan jeg huske, hvor personerne hører til. Jeg har nemlig delt mine fire bedsteforældre op i hver sin farve mapper og så er det nemt at tage den rigtige frem.

Men det skal i hvert fald forsøges.

Venlig hilsen

Grethe


Så giv dine bedsteforældre de samme farver i Legacy, så har du fortsat styr på dem...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Grethe Frost
Indlæg: 33
Tilmeldt: tors 13-03-2014 14:19
Kontakt:

Indlægaf Grethe Frost » man 07-04-2014 14:30

Ja, det er en god ide :)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster