Fejl i kildesystemet i Legacy 8?

Få hjælp til registrering af kilder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Keld Herbst
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 09-09-2013 21:45
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Fejl i kildesystemet i Legacy 8?

Indlægaf Keld Herbst » søn 05-01-2014 15:59

Først, tak til alle jer hjælpsomme mennesker.

Jeg synes jeg har rigtig svært ved at forstå, hvordan kildesystemet er skruet sammen, og jeg har endnu ikke kunnet få det til at virke, sådan som jeg antager det skal virke, men måske er det mig, der ikke har fattet det. Jeg bruger Legacy 8 DeLuxe, dansk, build 366, og jeg benytter ikke Sourcewriter, som nævnes i support-teamets svar til mig.

Jeg er bange for at jeg også får svært ved at beskrive mit problem kort og klart, men nu giver jeg det et forsøg:

Mit problem: Jeg havde via "Standardsystemet" indtastet 5 forskellige kilder (URLs), alle tilknyttet masterkilden "Website", men desværre fik jeg knyttet forkerte kilder til en række begivenheder, og for en række personer. Det gik jeg så i gang med at rette.

Forsøg på rettelse af fejlen (1): Jeg brugte ^ knappen i venstre side af vinduet "Person Information" for at ændre den forkerte kilde til den rigtige, men det syntes som om, at for hver enkelt person, stod kilderne i den korrekte orden (rækkefælge) når jeg højreklikkede ^ knappen, men efterfølgende viste det sig, at kilden ikke var blevet rettet på trods af mine ihærdige forsøg. Jeg fandt ud af, at jeg faktisk var nødt til - manuelt - at ændre rækkefølgen for hver enkelt person og hver eneste begivenhed i "Rediger kilder" vinduet, hvor hver enkelt person, og hver enkelt begivenhed stod listet op på denne måde, f.eks.:

Fødsel: http://xxx.com/
Fødsel: http://yyy.com/
Fødsel: http://zzz.com/
Død: http://xxx.com/
Død: http://yyy.com/
Død: http://zzz.com/

Problemet var at denne rækkefølge på ingen måde afspejlede den rækkefølge kilderne, som de stod opført ved højreklik på ^ knappen.
Det viste sig ved nærmere efterforskning, at den kilde som stod øverst (i dette tilfælde http://xxx.com/) også var den som blev tilknyttet, på trods af at jeg havde valgt en anden med ^ knappen.

Så forsøgte jeg at slette kilderne helt og holdent, men det løste heller ikke mit problem. Jeg har stadig forkerte kildeangivelser tilknyttet visse begivenheder hos nogle personer i programmet.


Forsøg på rettelse af fejlen (2): Jeg gennemførte en filvedligeholdelse/reparation, hvilken rettede nogle få fejl, men mit hovedproblem var stadig ikke løst.

Resultat: Jeg er nu nødt til at tilføje kilder i Generelle Notater, da det er langt enklere på trods af det store arbejde der ligger heri.

Min ærlige mening om programmet er at det er rigtig godt, og jeg finder det let at bruge, bortset fra kildeindtastningssystemet, som efter min overbevisning er ubegribelig indviklet, uforståeligt samt fejlbehæftet, da kilder som allerede er (forkert) indtastet ikke kan overskrives med den korrekte kilde ved brug af kildeindtastningssystemet.

Jeg skrev en udførlig mail på korrekt engelsk til Legacy support i USA, og deres svar var som følger:

Keld,
I would like to apologize for how long it took to answer this ticket. When Legacy 8 was released it was even more popular than we had anticipated and our ticketing system was overwhelmed. Some of the tickets fell through the cracks and we are just now picking them up.

Are you using SourceWriter? Many of the users outside of the United States and the United Kingdom tell us that the SourceWriter doesn't format sources the way they need them formatted. They have better success using the Basic Style Source Template.

One thing I would suggest is using the Danish Forum http://legacydansk.com/forum/ Many of the people on our Danish Translation team and out Danish beta testers watch this forum.

Sincerely,

Michele
Technical Support
Legacy Family Tree

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » søn 05-01-2014 22:43

bortset fra kildeindtastningssystemet, som efter min overbevisning er ubegribelig indviklet, uforståeligt samt fejlbehæftet,


Det kan vi jo kun være kede af. Du må meget gerne angive hvilke fejl du har fundet, så vi kan få dem rettet.
Programmet er omfattende og indeholder en hjælpefil, som på en simpel måde forklarer begreberne i Legacy.

Når det er sagt har du ret i at der er noget du har misforstået.
Kildesystemet er ret simpelt: Det består af en kilde som er angivet i Masterlisten. Informationerne i disse kan rettes ved hjælp af Rediger Kilde i Tilknyttede kilder, som åbnes ved at klikke på 'bogikonet' i Personinformation. Hver kilder har tilknyttet en Henvisning og en Henvisningstekst. En Kilde kan have flere henvisninger tilknyttet.

Hvis du har en kilde ved navn Webpage, skal du lave en Henvisning for hver af de URLs du ønsker tilknyttet.
Skal du rette i URLen er det i Henvisningen du skal rette.

Den pil du angiver, er til brug for Kildeudklipsholderen - en funktion til at gemme kilder som skal kopieres til flere personer - og ikke til redigering af kilder.

Når jeg opretter en kilde, gør jeg følgende:
I Personinformation klikker jeg på bogikonet og vælger enten Tilføj ny kilde eller Henvis til en kilde. Eksisterer kilden som i dit tilfælde Webpage, vælges henvis til en kilde.
I Masterlisten vælges Webpage. Under første fane Henvisningsdetalje skrives Kildehenvisningen- hos dig www.xxx.dk. Resten af felterne og fanerne udfylder du efter behov.
Klik Gem. Nu gar du en kilde med en henvisning og indhold efter eget valg.
Havde det været en kirkebog, havde jeg angivet
Kirkebogens navn og dato som kilde
Årstal,sidenummer, opslagsnummer, løbenummer som Henvisningsdetalje
Afskrift af den ønskede tekst i kirkebogen under fanen Tekst/Kommentarer.

Det er forholdsvis simpelt når man har prøvet et par gange.

Jeg er fuldstændig klar over at andre brugere har andre opfattelser af hvordan man gør, men det bliver i sidste ende deres eget problem når der skal udskrives f.eks. rapporter. Så kommer teksten ikke ud som man måske kunne ønske det.

Held og lykke.
Og husk at rapportere alle de fejl du har fundet, så de kan blive rettet til glæde for os alle sammen.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 06-01-2014 00:19

Jeg tror nu ikke, at der er fejl i kildemodulet, men hvis du skriver, hvor du oplever fejl, så tager vi fat på det.

Jeg citerer Legacys hjælp-emne, om kilder her:

Definer eller rediger en masterkilde

Dette afsnit beskriver, hvordan du indtaster kilder, når der bruges henvisning til funktionen Standardsystem.

Kildenavn
Skriv kildens navn. Dette navn vil blive brugt i Masterliste for kilder, hver gang den vises. Kildens navn er generelt en forkortelse af kildetitlen. Hvis du f.eks. arbejder ud fra en bog, der hedder "Gilbert Radcliff Johnson of Wilderberry County, South Dakota and all Known Descendants through 1945", vil du i stedet måske blot kalde kilden "G.R. Johnsons efterkommere"

Type
Specificer den kildetype din information kommer fra. Legacy har en foruddefineret liste inkluderet, Attester o. lign., Aviser, Bibel, Bog, Brev, Domstol, Folketælling/Skat, Kirke, Interview, Land, Militær, Periodisk, Personlig. Du kan vælge en af disse ved at klikke på ned-pilen i højre side af tekstboksen og klikke på den ønskede type eller skrive den manuelt. Du kan også tilføje nye typer ved ganske enkelt at skrive dem.

Forfatter
Skriv den person, det forlag eller hvad det måtte være, der er ophav til kilden. I tilfælde af, at det er en publiceret kilde, kan det inkludere forfatter, redaktør, udgiver eller fortolker. For ikke-publiceret arbejde, kan det være en person, et ministerialkontor, private eller kirkeorganisationer osv.

Titel
I dette felt skrives dokumentets korrekte titel. Ved publiceret arbejde, skrives titlen som den er vist på titelsiden. Ved periodiske artikler, skrives artiklens navn. Ved ikke-publiceret arbejde, som ikke har en titel, skrives et resumé over beskrivelsen af kilden

Titel formatering
Vælg den formatering du vil anvende, når du skriver kildetitlen i en kildehenvisningsrapport. For det meste, skrives en publiceret kilde med kursiv; en ikke-publiceret kilde i anførselstegn. Du kan også vælge ikke at formatere titlen i udskrifter.

Publikationsfakta
Skriv hvor og hvornår kilden blev oprettet. For publiceret arbejde, inkluderer dette publikationssted, navn på udgiver og publikationsår. New York, Millennia Publishing Co., 1967. For en ikke-publiceret kilde, kan det være en dato og sted for oprettelse. F.eks. byen og landet, hvor den, der har skrevet brevet, bor, eller en persons bopæl ved pensionsforsikring.

Kildeassistent
Legacy kan hjælpe dig med at skrive og formatere publikationsformat for mange af de kildetyper, du bruger. For at hente Kildeassistenten, klikkes der på Assistent... til højre for Publikationsfakta-feltet. Se Kildeassistent{linkID=1104} for mere information om denne funktion.

Registreret dato
Det er den dato, du indtastede kildehenvisningen.

Arkivkode
Du kan tilknytte din egen arkivkode, hvis du vil (hvor i dit private arkiv, informationen kan findes)

Arkivkodeassistent
For at hjælpe dig med at finde den næste tilgængelige arkivkode, klikkes på Assistent {bmc bm75.BMP}. (Se Arkivkodeassistent{linkID=199} for mere information.)

Fanen Kildetekst
Her indskrives den direkte afskrift af enhver beskrivelse i kilden. Skriv ikke mening om eller tiltro til kilden her. Det bør kun inkludere, hvad den originale kilde sagde, som modsætning til enhver fortolkning.

Fanen Kommentarer
Her kan du tilføje notater om kilden. Det er en god måde at dokumentere, hvordan du fandt en særlig kilde og andre interessante og vigtige informationer. Klik på fanen Kommentarer for at skrive et notat.

Fanen Arkiv
Skriv navn og adresse på det sted, hvor kilden blev fundet. Det kan være en kirkegård, et bibliotek eller et arkiv. Det kan også være adressen på en anden person, som har en kopi af dokumentet.
Klik på knappen Vælg for at få en eksisterende Masterkildeadresse{LinkID=46} eller klik på Tilføj for at tilføje en ny arkivadresse{linkID=46}. Hvis masterkilden er et arkiv, vil knappens tekst ændres til Rediger. Her kan du så klikke for at redigere arkivadressen. Klik på knappen S fjerner referencen til arkivet.

Fanen Billeder
Brug fanen Billeder for at tilknytte en grafikfil til kilden. Det kan være scannede ting, såsom dåbsattester, nekrologer, osv.

Tilføje formateringskoder i notater
Du kan tilføje formateringskoder i dine notater og kommentarer, så dele af teksten udskrives med fed, kursiv, understreget eller hævet skrift. Disse koder bruges, når rapporter skal udskrives, ved tekstbehandlingsfiler eller hjemmesider. (Se Tilføje tekstformatering{linkID=142} for komplet information om dette.)

Ryd
Klik på Ryd, hvis du vil slette alle felter og starte igen.

Gem
Klik Gem for at gemme kilden.

Masterliste for kilder findes i Vis > Masterlister > Kilde

Og så vil jeg henvise til side 77-93 i brugermanualen (Legacy 7.5) :)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 06-01-2014 00:41

Lidt mere:

Brug Standardsystemet! KildeSkribenten hjælper ikke danske brugere...

Jeg tilføjer lige et billede af min masterliste for kilder, så du kan se, hvordan jeg mener, at kilderne skal angives, nemlig med så meget information i Kildelistenavnet som muligt, da man så kun i vinduet Henvisningsdetalje skal skrive Sidenr./Folio/Opslagsnr. derved sparer man en forfærdelig masse indtastninger, da man jo genbruger masterkilderne gang på gang på gang.

Husk også at bruge Kildudklipsholderen, når du f.eks. har samme kilde, der angiver på fødsels- og dåbsdato f.eks. Måske indeholder samme kilde også forældrenes navne. Dvs. at du kan indtaste kildeinformationerne een gang, men med kildeudklipsholderen bruge den 3 gange mere, uden at taste et bogstav.
Vedhæftede filer
Masterkilder.png
(121.19 KiB) Downloadet 284 gange
Kildedef.png
Sådan har jeg indskrevet en website
(44.36 KiB) Downloadet 292 gange
tilknyttede.png
Sådan ser det ud hos personen
(53.65 KiB) Downloadet 301 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

MonHan
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 15-08-2011 16:10
Kontakt:

Indlægaf MonHan » man 20-01-2014 15:10

Tusind tak fordi i har skrevet dette indlæg om kildeindtastning, nu begynder jeg endelig at forstå det :D
Et kuriosum: Jeg synes indimellem at Legacy er direkte morsomt eller måske snarere meget amerikansk når den kommer ud med en advarsel om at barnet er født inden forældrene er gift :lol:

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 20-01-2014 15:21

MonHan skrev:Tusind tak fordi i har skrevet dette indlæg om kildeindtastning, nu begynder jeg endelig at forstå det :D
Et kuriosum: Jeg synes indimellem at Legacy er direkte morsomt eller måske snarere meget amerikansk når den kommer ud med en advarsel om at barnet er født inden forældrene er gift :lol:


Ja, det er jo ikke alle, der synes om den slags :D Det er jo en advarsel, som du selv kan slå fra, hvis mavemusklerne bliver lidt overbelastede :wink:
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » man 20-01-2014 19:19

MonHan skrev:Tusind tak fordi i har skrevet dette indlæg om kildeindtastning, nu begynder jeg endelig at forstå det :D
Et kuriosum: Jeg synes indimellem at Legacy er direkte morsomt eller måske snarere meget amerikansk når den kommer ud med en advarsel om at barnet er født inden forældrene er gift :lol:


Jeg forstår hvad du mener, og det kan se skægt ud når man ser det de første gange. Det skal jo ikke kun forstås på den måde at det er fy-føj at få et barn udenfor ægteskab. Det er også en hjælp til at kontrollere datoer - man kunne jo have tastet et eller flere årstal forkert.
Det samme gælder f.eks. afstanden mellem børnefødslerne. Det betyder ikke at man absolut skulle føde et barn hvert andet år, men at det er muligt at der er en fødsel som er overset.
- og så er det ikke en advarsel, men et muligt problem.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

MonHan
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 15-08-2011 16:10
Kontakt:

Indlægaf MonHan » man 20-01-2014 22:35

Tak og selvfølgelig har i ret.
Jeg er så ny med Legacy 8 at jeg ikke har set det kan slås fra.
Det vil jeg overveje. :D

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Indlægaf jfh » tirs 21-01-2014 01:46

Kilderegistrering.
Har man fundet "den røde tråd" er det ganske logisk. I sin tid havde jeg svare problemer med at finde "den røde tråd".
Jeg oprettede et person (fiktiv, så den kunne slettes efterfølgende) og indtastede i ALLE felter under kilderegistrering min egen tekst, der beskrev, hvilket felt, teksten var skrevet i.
Derefter afprøvede jeg ALLE kombinationer af udskriftsmuligheder (Valg-Tilpas-Kilder) og så hvorledes udskriften i hvert enkelt tilfælde så ud. Så faldt "10-øren".

Så langt, så godt.

Jeg må dog gøre opmærksom på, at i Ver. 8 kan man blive usikkert, når man har valgt, hvad man ønsker med i udskriften. (Valg-Tilpas-Kilder).
Der er en boks "Anvend". Den trykker du på. Der kommer nu en ny boks med teksten: "Tilbage til standardvalg for [jeg har her valgt] "includer kildebeskrivelser i rapporter?". Du kan trykke på "Ja" eller "Nej".

I "mit univers" giver det forvirring. Svarer du "Ja" vil du tilbage (altså ingen ændring), MEN der foretages ændring. Svarer du "Nej" vil du ikke tilbage, MEN det kommer du.

Teksten burde være "ønsker du ændringen gennemført ......" eller lignende tekst.

Trykker du "Ja" får du boks med besked om, at xx-antal poster er ændret. (det var det du ønskede). Trykker du "Nej" vender du tilbage til "Tilpas Legacy" og der er ingen ændring sket. (At den markering, som du har fortrudt, ikke straks ændres tilbage til det oprindelige, er så en anden sag. Det sker først næste gang du åbner indtastningsbilledet)

Altså meget kort: teksten er forkert. Effekten af ja/nej er rigtig, hvis teksten ændres.

Til inspiration og fornøjelse

vh/jfh

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » tirs 21-01-2014 19:26

jfh skrev:Kilderegistrering.

Jeg må dog gøre opmærksom på, at i Ver. 8 kan man blive usikkert, når man har valgt, hvad man ønsker med i udskriften. (Valg-Tilpas-Kilder).
Der er en boks "Anvend". Den trykker du på. Der kommer nu en ny boks med teksten: "Tilbage til standardvalg for [jeg har her valgt] "includer kildebeskrivelser i rapporter?". Du kan trykke på "Ja" eller "Nej".


Det er et emne jeg har sloges med, også i forrige version.
Nu har jeg delvis fået min vilje, men som du skriver er bekræftelsesteksten forkert og vildledende.

Tidligere hed knapperne Standard. Det kunne få brugerne til at tro at man returnerede til programmets standardindstillinger. Det er heller ikke korrekt.
Det der sker når der trykkes på knappen Standard/Anvend er, at den indstilling som er sat (mærket eller ikke mærket) anvendes. Dvs at hvis man sætter mærke i 7.3 ud for Inkluder kildehenvisninger i rapporter, så Anvendes denne indstilling i alle rapporter. Fjernes mærket og der klikkes Anvend, så anvendes denne indstilling, dvs kildehenvisninger inkluderes ikke.

Jeg mener at Standard er vildledende og bad om at bruge ordet Anvend. Jeg fik min vilje, men det viste sig at programmet bruger denne knap mere end 30 steder i programmet og i forskellige betydninger, nemlig som sæt tilbage til standardindstillinger og Anvend. På engelsk er teksten Reset. Det ord dækker begge begreber på engelsk, men desværre ikke på dansk.

Teksten i meddelelsesvinduet bør rettes til 'Anvend denne indstilling for '.... ... ...'?. Og det forudsætter at denne Meddelelse ikke deles med funktionen 'tilbage til standardindstillinger'.

Det er nok værd at forelægge det for programmørerne for at høre om der findes på løsning på vort problem.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tirs 21-01-2014 19:44

Jeg har igen prøvet at ændre teksten, så den giver mening. Jeg er ikke ved min PC, så jeg kan ikke lige huske teksten, men jeg vender tilbage senere i aften. Så kan I komme med et bud på jeres mening om det...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » tirs 21-01-2014 19:52

Du er så rar ... :D
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 22-01-2014 11:22

F.eks. sådan:

Skal denne ændring også gælde for alle eksisterende kildekommentarer i din slægtsfil?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 22-01-2014 11:23

baertel skrev:Du er så rar ... :D


Det er jeg da :lol:
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » ons 22-01-2014 16:03

amh skrev:F.eks. sådan:

Skal denne ændring også gælde for alle eksisterende kildekommentarer i din slægtsfil?


Må jeg foreslå - Skifte indstillinger for alle '..........'? -
eller Ændre alle posters indstilling for'.........'?

Hvis overskrifterne til 7.2 og 7.3 kan ændres vil jeg også foreslå at Standardindstilling ændres til Aktuelle indstilling for kilder (Slægtsfil).
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit


Tilbage til "Kilder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster