Koblingen til GEDCOM-koderne?

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Koblingen til GEDCOM-koderne?

Indlægaf Stegemüller » søn 09-01-2022 09:43

Hej

Jeg har lidt problemer med at få Legacy til at bruge de standardiserede GEDCOM-tags.

Programmet vælger at brugen typen "EVEN", selvom der findes et standardiseret tag og det giver lidt problemer i TNG. Det får mig til at tænke på, om det er mig, der bruger Legacy forkert?

Eksempler:

Adoption: Jeg er fx selv adopteret. Det har jeg registret ved at højreklikke på mig selv under mine adoptivforældre og i "Slægtskab til far" og "Slægtskab til mor" at vælge "Adopteret" fra "Masterliste for barn-forælderforhold"

Når jeg eksporterer data til GEDCOM har jeg blandt andet "ADOP - Adopteret" i listen "Eksporter disse koder", men Legacy viser ikke "ADOP" i GEDCOM-filen men i stedet en "1 EVEN". Jeg har 8 personer tilknyttet dette begivenhedsnavn.

Gør jeg noget forkert?

Et andet eksempel er "Dødfødt"
Vi har talt om det tidligere, men jeg er blevet klogere efter at have diskuteret emnet i en lang (dejlig) tråd i TNG-community. Jeg undskylder, hvis jeg har glemt noget fra indeværende forum.

Legacy viser ved eksporten, at det eksporterer GEDCOM-koden "STIL - Dødfødt". Når jeg via "Masterlister" finder frem til, hvor mange jeg har, der bruger koden "Dødfødt" får jeg vist tre personer, som selvfølgelig er alt for få. Det er fordi, jeg (desværre) ikke tidligere har været opmærksom på at bruge koden. Øv. Men uanset hvad burde jeg da få 3 personer med "STIL" i GEDCOM-filen?

Igen: gør jeg noget forkert?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koblingen til GEDCOM-koderne?

Indlægaf Anne Marie H » søn 09-01-2022 12:25

Nej, det tror jeg ikke, du gør. Desværre er det jo sådan, at gedcom-standarden er næsten 30 år gammel, og slægtsprogrammerne har været i rivende udvikling siden gedcom blev introduceret. Derfor har samtlige programmer tilføjet egne "gedcom-koder", som bruges ved eksport. Du kan i hjælp-filen finde de originale gedcom-koder, der er i brug i Legacy. Det er koderne UDEN en foranstillet _ (underscore). Hvis en kode har en foranstillet _ f.eks. _EVEN, så er den dannet af programmet.

Spørgsmålet er så, om de hjemmelavede koder kan læses korrekt af andre programmer, og der er svaret, at nogle kan, andre kan ikke.
I Legacy søges det løst ved, at man ved GEDCOM-import får mulighed for at placere ukendte koder i eksisterende begivenheder, eller ved at oprette nye begivenheder..
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Koblingen til GEDCOM-koderne?

Indlægaf Stegemüller » søn 09-01-2022 14:06

Hej Anne Marie

Mange tak for dit - som altid - fyldige svar.

Jeg er først ved at lære om GEDCOM-standarderne; det burde jeg nok have sat mig ind i for mange år siden, men fra TNG-community har jeg erfaret at LDS (som vel er de nærmeste til at "eje" GEDCOM) har released en version 7. Men det burde jo ikke betyde noget for mig.

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår dig (og hjælpefilen). Der står blandt andet i filen:
"Disse koder begynder med en underscore for at indikere, at de ikke er standard GEDCOM koder. Her er en liste over specielle GEDCOM koder i Legacy:"

Listen over de specielle GEDCOM-koder rummer hverken _ADOP eller _STILL (eller noget der ligner bortset fra måske _MREL og _FREL).

Så slutter jeg modsætningsvist og regner med, at de begge er en "rigtig" GEDCOM-kode? Og så burde Legacy "spytte dem ud" som den GEDCOM-kode de har/er og ikke omdanne dem til en EVEN?

Eksempelvis ser min egen adoption og navngivning sådan ud i GEDCOM-filen, jeg importerer ind i TNG:

Kode: Vælg alt

1 SOUR @SAuth@
1 EVEN Adoptivforældre: Jørgen Stegemüller og Jytte Baunsgaard Kristensen
2 TYPE Adopteret
2 DATE 10 Jun. 1965
2 PLAC Ringkøbing Amt
2 SOUR @S27@
3 PAGE Adoptionssagen
3 QUAY 4
1 EVEN Af far Jørgen Stegemüller
2 TYPE Navngivet
2 DATE 11 Dec. 1965
2 PLAC Skjern Sogn, Bølling Herred, Ringkøbing Amt, Denmark


Hvis jeg fatter noget af dette system, burde der så ikke stå "ADOP Adoptivforældre: Jørgen Stegemüller og Jytte Baunsgaard Kristensen"?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koblingen til GEDCOM-koderne?

Indlægaf Anne Marie H » søn 09-01-2022 15:05

Jeg er nødt til at spørge i USA, men det er jo en registreret begivenhed EVEN, som du indtaster og eventtypen er Adoption. Hvor man skal indtaste oplysningerne for at programmet bruger koden ADOP direkte, kan jeg ikke umiddelbart gennemskue, men jeg spørger derovre.

MEN jeg skal først vide, om oplysningerne placeres korrekt, når du importerer dem i f.eks. TNG?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Koblingen til GEDCOM-koderne?

Indlægaf Stegemüller » søn 09-01-2022 16:53

Mange tak fordi du vil beskæftige dig med dette problem!

Det dækker over en række forskellige tags, der alle driller. ADOP er egl. det mindste for det vises okay i frontenden. Dødfødt vises slet ikke i frontenden. Jeg blev opmærksom på det, fordi min statistikker for de forskellige eventtypes (sådan kalder TNG dem) er "helt hat og briller".

Angående adoptionen: Se fx på mig her: https://tng.stegemueller.dk/getperson.php?personID=I1&tree=HBS

Her har du et dødfødt barn, hvor TNG ikke viser noget som helt om hverken EVEN Dødfødt eller STIL eller STILLBORN: https://tng.stegemueller.dk/getperson.php?personID=I1935&tree=HBS

Jeg har registreret pigen (Larsdatter) i Legacy som billedet viser. Det må da være korrekt. Kigger man på hende i GEDCOM-filen (individ nr. 1935), ser hun således ud:

Kode: Vælg alt

0 @I1935@ INDI
1 NAME  /Larsdatter/
2 SURN Larsdatter
1 SEX F
1 BIRT
2 DATE Okt. 1811
2 PLAC Lumsås, Højby Sogn, Ods Herred, Holbæk Amt, Denmark
1 DEAT
2 DATE Okt. 1811
2 PLAC Lumsås, Højby Sogn, Ods Herred, Holbæk Amt, Denmark
2 SOUR @S69@
3 PAGE Højby, 1-368-2, kort 4 af 4, fol. 427
3 QUAY 4
3 DATA
4 TEXT 1811. October 6. Gaardmand af Lumbsaas Lars Hermandsens død
5 CONC fødte Datter.
1 BURI
2 DATE 6 Okt. 1811
2 PLAC Højby Kirkegård, Højby Sogn, Ods Herred, Holbæk Amt, Denmark
2 SOUR @S69@
3 PAGE Højby, 1-368-2, kort 4 af 4, fol. 427
3 QUAY 4
1 SOUR @SAuth@
1 EVEN
2 TYPE Dødfødt
2 DATE Okt. 1811
2 PLAC Lumsås, Højby Sogn, Ods Herred, Holbæk Amt, Denmark
2 SOUR @S69@
3 PAGE Højby, 1-368-2, kort 4 af 4, fol. 427
3 QUAY 4
1 CHAN
2 DATE 3 Apr. 2007
3 TIME 18:39


[img]stillborn.JPG[/img]

Måske vil amerikanerne have glæde af den gode lange trådt jeg har haft i TNG Community angående (primært) dette emne: https://tng.community/index.php?/forums/topic/16006-different-issues-is-that-okay/&

Jeg er i øvrigt ved at forfatte en lidt længere mail til amerikanerne om forskellige ting, jeg har samlet sammen gennem længere tid. Men er det mere rigtigt at sende den til dig først?

Opdatering kl. 17:15: Jeg kigge endnu engang på den dødfødte pige i TNG: Nu vises det faktisk, at hun er dødfødt (også på de andre sprog) - så det er lige som ved ADOP: frontenden er egl. okay, hvis man abstraherer fra, at det er de forkerte GEDCOM-koder :-)
Vedhæftede filer
stillborn.JPG
(71.79 KiB) Ikke downloadet endnu
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koblingen til GEDCOM-koderne?

Indlægaf Anne Marie H » søn 09-01-2022 18:18

Ok, Hanne. Du skal nok igen have i tankerne at gedcom-standarden er 30 år gammel og totalt outdated i forhold til de nuværende programmer, men det er stadigvæk den eneste måde at overføre data mellem de forskellige programmer, så der er ting vi må leve med og selv rette til, hvis resultatet ikke rammer helt plet :D

Send mig gerne de ting, du har. Hvis ikke jeg kan svare, sender jeg videre til programmørerne.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Koblingen til GEDCOM-koderne?

Indlægaf Stegemüller » søn 09-01-2022 19:29

Ja det er jeg helt med på - og jeg har heller ikke et godt billede af, hvor stort problemet er. Tak for at du vil stå mig bi.

Jeg har 79 forskellige begivenhedstyper og en dag må jeg prøve at finde ud af, hvad der er op og ned, for det ved jeg simpelthen ikke lige nu. Når jeg gennemgår min "eventtypes" i TNG kan jeg bare se, der er noget galt.

Jeg tænker bare, at når Legacy selv viser rækken af koder, der kan eksporteres, giver det kun mening, hvis programmet rent faktisk også spytter de koder ud i GEDCOM-filen.

Må jeg sende mailen til dig på din e-mail-adresse? (den der hører til Legacy)
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Koblingen til GEDCOM-koderne?

Indlægaf Anne Marie H » man 10-01-2022 09:41

Ja, den mail-adresse er fin.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster