Links i detailinfo er forsvundet

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

perl5700
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 11-08-2020 14:32
Kontakt:

Links i detailinfo er forsvundet

Indlægaf perl5700 » tors 10-12-2020 12:22

Jeg prøver at spørge om der skulle være en løsning på det problem der er opstået efter at jeg ændrede standardplacering af mediafil. Der fremgår ikke særlige advarsler i manualen hvis man ændrer. Som det fremgår her havde jeg en opsætning med "P:\Slægtsforskning\software"
Billede
og listen over multimediastier så således ud:
Billede
Så fjerner jeg "software" i standardplacering for multimediafiler så den kun hedder P:\Slægtsforskning\
Billede
og så opstår balladen, for nu ser listen over mediafiler sådan ud:
Billede
så er der ikke længere links til noget som helst, selvom billederne fysisk ikke har flyttet sig en tomme.
Nu opstår der pludselig en skjult adresse der hedder [Default Media Folder] som = P:\Slægtsforskning,
så [Default Media Folder]\Kirkebøger\ svarer til det foregående P:\Slægtsforskning\Kirkebøger\
Men legacy har slettet linkene:
Billede
selvom linkadressen er ganske den samme - nemlig "P\Slægstforskning\Kirkebøger\født Elsa 1913.jpg":
Billede

Det giver måske god mening at lave en [Default Media Folder] hvis det på sigt skal flyttes fra P til S, selvom jeg ikke har nogen garanti for at det vil virke, men jeg har ikke fundet nogen advarsler omkring gde af standardadresse endsige nogen anvisninger på hvordan man kan rette op på de manglende links uden at skulle manuelt ind og genoprette dem.

En henvendelse til Legacy support gav kun besked om at der var fejl i deres nuværende program, som gjorde at man ikke kunne få vist alle billeder:

As explained in the previous response any media items attached to sources are not working correctly when dealing with the master media folders. This is a current bug that will not go away until we release an update fixing it.

There is no known work around to this bug, the media items should still be attached to the source and should still show up in reports but they will not show up in the media folder list correctly.

Er der en i blandt der kan give mig forslag til løsning på problemet. Jeg har naturligvis backups så jeg kan gå tilbage til gammel opsætning, men er der en løsning hvis jeg fortsætter med [Default Media Folder]

På forhånd tak.

Per Laustsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Links i detailinfo er forsvundet

Indlægaf Anne Marie H » tors 10-12-2020 13:26

Jeg kender ikke til den fejl, der skulle være som de skriver fra den amerikanske support, så jeg kan ikke svare på det, men når du laver nye mapper til at gemme dine billeder og andre medier i, så skal du jo også flytte medierne over i de mapper. Når du tilknytter billeder til personerne i Legacy, så ligger billederne i den mappe de nu ligger i, og Legacy flytter ikke billederne, men opretter kun et link til billedet i den mappe. Dvs. at når så du ændrer standardmappen i Legacy, så bryder du det link, som Legacy har lavet til den gamle standardmappe!

Hvorfor vil du ændre standardmapperne?

Jeg vil anbefale, at du bruger Legacys standardmapper til både datafiler og mediefiler, og i stedet lægger dine sikkerhedskopier på eksterne drev, enten på en usb, en ekstern harddisk eller i skyen.

Du kan klare situationen nu ved at køre funktionen Legacy billedfinder, som så laver nye links mellem personer og medier.

Du skal dog allerførst manuelt flytte datafilerne over i den nye mappe, men som sagt, vil jeg ikke anbefale det - og slet ikke hvis dit P-drev er et eksternt drev. Og selvom dit P-drev er eksternt, så kan du ikke undgå at lave sikkerhedskopier, da der også ses fejl i filer på de eksterne drev, så det er ikke nok med filerne eet sted.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

perl5700
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 11-08-2020 14:32
Kontakt:

Re: Links i detailinfo er forsvundet

Indlægaf perl5700 » fre 11-12-2020 10:09

Kære Anne Marie Holck,

Jeg forstår ikke hvordan du har fået opfattelsen af at jeg har flyttet medier eller oprettet nye mapper.
Jeg skriver bl.a.:
så er der ikke længere links til noget som helst, selvom billederne fysisk ikke har flyttet sig en tomme.

Billeder er ikke flyttet. Mappestrukturen på min NAS er nøjagtigt den samme både før og efter jeg retter Standardmappe for mediafiler !
Billede

Hvorfor ændrer du standardmapperne?
Jeg ændrer standardmappen for mediafiler fordi den ikke pegede på mine mediafiler med på mit programbibliotek.
Legacy bruger bl.a. standard media mappen til at slå op som default mappe når man f.eks. vil tilføje et billede, og det er jo noget bøvl når den så peger på mappen hvor jeg bl.a. har mine backupfiler:
Billede

Du skriver:
Du kan klare situationen nu ved at køre funktionen Legacy billedfinder, som så laver nye links mellem personer og medier.

Det var dejligt om den kunne, men programmet kan ikke finde fejl i mediefiler - ej heller savner den filer, alle links er jo slettet:
Billede

Men jeg får næppe opklaret hvorfor mine links forsvandt. Jeg har i stedet indlæst en backup, og hvis jeg må øse af din viden omkring dette spørgsmål vil jeg blive glad:

Master Media Folder-listen bruger tokens til at repræsentere en sti - f.eks. [Default Media Folder]. Brug af tokens hjælper med at bevare medielinks, når filer flyttes fra computer til computer. Andre tokens er [Desktop], [Family File Folder], [MyDocuments] og [MyPictures].

I øjeblikket ser min liste sådan ud:
Billede

Er der mulighed for selv at ændre "P:/Slægtsforskning" til [Default Media Folder] ?

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde svar herpå i manualen

Med venlig hilsen

Per Laustsen
mvh

Per Laustsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Links i detailinfo er forsvundet

Indlægaf Anne Marie H » fre 11-12-2020 16:39

Det, der kaldes default folder er Legacys standardmappe, der oprettes her, når du downloader programmet C:\Users\< dit navn >\Documents\Legacy Family Tree i den mappe ligger alle standardmapperne, som Legacy fra start er indstillet til at bruge.

Hos mig ser den således ud
Dokumenter.jpg
(100.66 KiB) Ikke downloadet endnu


I Data bør du gemme din(e) slægtsfil(er). Du kan tilføje lige så mange undermapper, som du har lyst til, hvis du har brug for at gemme flere filer, men det fleste kan nøjes med én fil.
I Media bør du gemme dine mediafiler. Også her kan du have lige så mange undermapper, som du har lyst til eller brug for. Jeg har f.eks. selv ca. 30 undermapper i min mediamappe, og i disse undermapper har jeg yderligere unde-undermapper.

Under Valg > Tilpas > 6. Filplaceringer, skal du blot klikke på knappen Sæt under 6.1. og 6.2., så indstilles Legacy til at bruge Default folder.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

perl5700
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs 11-08-2020 14:32
Kontakt:

Re: Links i detailinfo er forsvundet

Indlægaf perl5700 » fre 11-12-2020 21:35

Tak for svaret.
Jeg havde nok hellere set masterlisten for multimediamapper, men jeg tror ikke at Legacy standardopsætning danner variablen [Default Media Galleri], som åbenbart er årsagen til fejlen. Jeg kan desværre ikke bruge C: drevet
mvh

Per Laustsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Links i detailinfo er forsvundet

Indlægaf Anne Marie H » lør 12-12-2020 10:36

perl5700 skrev:Tak for svaret.
Jeg havde nok hellere set masterlisten for multimediamapper, men jeg tror ikke at Legacy standardopsætning danner variablen [Default Media Galleri], som åbenbart er årsagen til fejlen. Jeg kan desværre ikke bruge C: drevet


Jo, det gør Legacy, hvis man ikke ændrer på standardopsætningen. Sådan ser det ud hos mig. Jeg har 100% standardopsætning, fordi det skal jeg have når vi tester programmet og de løbende ændringer.
DefaultMediaFolder.jpg
(198.89 KiB) Ikke downloadet endnu

DefaultMediaFolder_2.jpg
(119.57 KiB) Ikke downloadet endnu


Og når det er sagt, så tester vi kun programmet med standardinstallationen. Hvis brugerne vælger at fravige standardinstallationen, som du har gjort ved ikke at bruge standarddrevet til programmet, så kan man ikke garantere, at programmet virker korrekt på alle parametre, for vi ved populært sagt ikke, hvad brugerne kan 'finde på' og kan selvfølgelig ikke teste alle mulige installationer og opsætninger. Vi hjælper selvfølgelig gerne i det omfang, det er muligt, men vi må desværre af og til give op.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster