Indtastning af steder og adresser

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Flbsorensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 29-03-2020 17:15
Kontakt:

Indtastning af steder og adresser

Indlægaf Flbsorensen » man 30-03-2020 18:54

Hej,
For ikke at skulle rette en masse data senere, har jeg prøvet at sætte mig grundig ind i indtastning af steder og begivenheds adresser, både ved at læse manual og forum. Flere steder fremgår at steder kun bør indeholde by/sogn, herred, amt og evt. land, men i nogle eksempler ser jeg f.eks. en kirke anført i stedlisten. Bør den ikke oprettes under begivenheds adresser?
Jeg har oprette f.eks. Viby kirke under begivenheds adresserne, og knyttet den til dåb hos en person. Vælger jeg så samme adresse, til f.eks. en begarvelse for en anden person, kommer der besked om at det er ændring. "Anvend ændringerne på allereferencer til denne begivenhedsadresse", men jeg ønsker bare at genanvende kirkens adresse. Skal jeg acceptere ændringer hver gang, eller hvad gør jeg forkert?

Endelig har jeg brugt lang tid på at få bredde og længde grader til at makke ret. Når jeg finder værdierne, og prøvet at taste dem ind, lader Legacy punktum om til komma, hvilket er et ugyldigt format. Er det kun mig, der har det problem?

På forhånd tak for hjælpen, fra en nybegynder.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Indtastning af steder og adresser

Indlægaf Anne Marie H » man 30-03-2020 23:29

Først og fremmest tror jeg, at du mangler at downloade steddatabasen med de gamle danske sogne, herreder og amter. Der ligger nemlig længde- og breddegrader allerede for samtlige danske sogne. Her https://legacyfamilytree.com/GeoDBDownload.asp Download og lad Legacy installere uden at ændre på noget, så virker steddatabasen, se her
Steddatabasen.jpg
(255.47 KiB) Ikke downloadet endnu


Du gør det helt rigtige mht. til adressefeltet og det, at du oplever, at den spørger om at Anvende ændringer... er fejl, der er anmeldt til programmørerne, men du skal bare klikke på Anvend ændringerne på alle referencer... det betyder ikke noget i brugen af adressen, men det er en irriterende fejl, der ikke burde fremkomme.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Flbsorensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 29-03-2020 17:15
Kontakt:

Re: Indtastning af steder og adresser

Indlægaf Flbsorensen » tirs 31-03-2020 08:02

Tak for svar.

Jeg har installeret steddatabasen med de gamle sogne, men problemet er når jeg opretter en begivenheds adresse, som en kirke eller en ejendom, hvor jeg indtaster koordinaterne. Her laver Legacy de indtastede længde- og bredde graderne med et punktum, om til et komma. Det mener jeg er forkert.

Kan forøvrigt se at de længde- bredde grader der anføres i steddatabasen er uden decimaler. Bliver det ikke noget unøjagtig? Jeg håber jo engang at Legacys kort funktion genoprettes.

Vil begivenheds adresser kunne vises på kort visninger, på samme måde som steder?

I øvrigt tusind tak for et godt Legacy forum, hvor man kan finde svar på mange tvivls spørgsmål.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Indtastning af steder og adresser

Indlægaf Anne Marie H » tirs 31-03-2020 08:47

Jeg ved ikke nok om opbbygningen af længde- og breddegrader, så jeg kan ikke sige om , eller . er rigtigt. Jeg kan huske, at det på et tidspunkt blev diskuteret i testgruppen, men det er som det er.

Når vi forhåbentlig får kortet igen, så forventer jeg, at alle begivenheder vil fremgå, så det var førhen.

I øvrigt er sognenes længde- og breddegrader kirkens, medmindre der er flere kirker i et sogn.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster