Billedefiler lagt forkert op i Legacy :-(

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
gittedl
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 14-06-2015 14:35
Geografisk sted: Juelsminde
Kontakt:

Billedefiler lagt forkert op i Legacy :-(

Indlægaf gittedl » tirs 23-10-2018 11:53

Min far har efter et skifte fra FTB til Legacy 9 lagt en masse billedfiler ind i Legacy. Desværre har jeg først nu opdaget (...efter at han har lagt 841 billeder ind), at han har gjort det forkert!

Han har simpelthen trukket billederne med musen fra en mappe og over i Legacy. Problemet opstår så når han redigere i den mappe, som han har taget billederne fra, for så får vi fejlmelding når der skal laves backup i Legacy eller laver system vedligeholdelse. Så det er jo et problem der skal løses

Nu er mit spørgsmål så – hvis nu jeg tager en mappe med navnet på en person, lad os sige at han hedder Erik, og heri ligger der billeder der er tilknyttet Erik så et eksempel på sti kan være Erik\Erik.jpg. Hvis nu jeg flytter den mappe med billede over i Legacy på c:\Dokumenter\Legacy Family Tree\Data og ....\Media kan man så gendanne stierne til billederne uden at man skal have fat i hver enkelt? Eller hvad er det rette at gøre i denne situation?
Gitte
Legacy 9.0.0.456 Deluxe & Windows 11

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Billedefiler lagt forkert op i Legacy :-(

Indlægaf Anne Marie H » tirs 23-10-2018 14:01

Hvis ikke han har ændret billedfilernes navne, da han flyttede dem over i Legacy-mappen, så burde I kunne få genskabt forbindelsen mellem personer og billeder ved at bruge funktionen Legacy billedfinder.

Billederne skal ligge i den mappe, der hedder C:\Brugere\<--------->\Dokumenter\Legacy Family Tree\Media. Det er standardmappen, og der kan oprettes alle de under- og underundermapper, du ønsker. Min Media-mappe ser f.eks. sådan ud
Stifinder_Media.jpg
(101.76 KiB) Ikke downloadet endnu


I kan flytte rundt med billederne lige så meget I vil, bare I ikke ændrer filnavnet.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, at han redigerer i den mappe, han har taget billederne fra? Er det i virkeligheden sådan, at han har linket personer i Legacy til billederne i den gamle mappe, og ikke til billederne i Legacy-mappen. I så fald forstår jeg godt, at I har problemer. Der skal kun linkes mellem personer og billeder i Legacy-mappen. Og har han billederne liggende flere steder? Det er helt unødvendigt, så længe han sørger for at lave sikkerhedskopi af billederne (hvilket kun behøver at blive gjort, når der er lagt nye billeder ind).
Billederne gemmes IKKE i Legacy, men i en helt almindelig Windowsmappe, og du kan redigere billederne i Media-mappen lige så ofte du vil, når blot du ikke ændrer filnavnet, som nævnt.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
gittedl
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 14-06-2015 14:35
Geografisk sted: Juelsminde
Kontakt:

Re: Billedefiler lagt forkert op i Legacy :-(

Indlægaf gittedl » ons 24-10-2018 14:06

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, at han redigerer i den mappe, han har taget billederne fra? Er det i virkeligheden sådan, at han har linket personer i Legacy til billederne i den gamle mappe, og ikke til billederne i Legacy-mappen. I så fald forstår jeg godt, at I har problemer.


Det er lige præcist det han har gjort :roll:

Hvis ikke han har ændret billedfilernes navne, da han flyttede dem over i Legacy-mappen, så burde I kunne få genskabt forbindelsen mellem personer og billeder ved at bruge funktionen Legacy billedfinder.


Det bliver det vi prøver i første omgang, så håber vi kan redde en del af det via den vej.

Mange tak for hjælpen Anne Marie :)
Gitte
Legacy 9.0.0.456 Deluxe & Windows 11

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Billedefiler lagt forkert op i Legacy :-(

Indlægaf Anne Marie H » ons 24-10-2018 14:40

I skal så fjerne billederne i den gamle mappe, så de kun ligger et sted på PC'en, nemlig i Legacy-mappen. Gør I ikke det, så ændres der ikke noget...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster