Slægtstavle

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

RikkeMia6
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 13-04-2018 22:34
Kontakt:

Slægtstavle

Indlægaf RikkeMia6 » lør 28-04-2018 01:33

Hej jeg har brug for hjælp til at lave en slægtstavle, og jeg er nybegynder. Jeg har i flere år samlet oplysninger ind om min familie i kirkebøger og folketællinger på rigsarkivet. Jeg går ca 6 generationer tilbage til omkring 1800 tallet. Jeg vil gerne ha det samlet i en slægtstavle, da jeg i øjeblikket har skrevet det ned på papir. Jeg vil gerne at I skal fortælle mig hvordan jeg kommer i gang med det. Jeg har Legacy 9.0.

På forhånd tak med venlig hilsen RikkeMia6

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtstavle

Indlægaf Anne Marie H » lør 28-04-2018 08:52

Har du indtastet de forskellige personer i Legacy?
Hvis ikke, skal du gå i gang med det. Klik på fanen Startside, når du har åbnet Legacy - yderst til højre på siden finder du en rubrik Support, der skal du klikke på linket Legacy hjælpfil. I vinduet der åbnes skal du klikke på Legacy for begyndere, hvor du finder hjælp til de Grundlæggende funktioner.
Desuden skal du være opmærksom på, at i alle vinduer i Legacy er der en Hjælp-knap, som du kan klikke på, så får du hjælp lige præcis til funktionerne i det vindue, du arbejder i. Endelig er der også mulighed for at købe den danske brugermanual, som indeholder langt flere illustrationer og skærmbilleder viewtopic.php?f=13&t=3929

Du kan måske også få glæde af at læse vores nyhedsbreve http://legacydansk.dk/nyhedsbreve.html

God fornøjelse med Legacy.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

RikkeMia6
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 13-04-2018 22:34
Kontakt:

Re: Slægtstavle

Indlægaf RikkeMia6 » ons 02-05-2018 20:41

Hej igen jeg har fulgt din anvisning og tak for den. Jeg har et problem når jeg skal åbne en ny fil. Når jeg åbner filen kommer der en side hvor der øverst står: Min informationer ikke i et slægtsforskningsprogram. Derefter starter jeg med at indtaste mit eget navn ind derefter mine forældre og bedsteforældre. Derefter trykker jeg færdig. Så er det hele væk og jeg ved ikke hvordan jeg kommer videre ( hvad jeg skal trykke på ) Jeg håber at du kan hjælpe mig med at komme videre med indtastning af personerne. Jeg har gemt og sikkerhedskopiret filen.

På forhånd tak med venlig hilsen RikkeMia6

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtstavle

Indlægaf Anne Marie H » tors 03-05-2018 09:08

Du skal vel i princippet kun have een fil, som skal indeholde hele din slægt. Når først den er oprettet, så skal du ikke foretage dig yderligere i Legacy, blot åbne programmet og fortsætte, hvor du slap. Du skal ikke gemme din slægtsfil. Legacy gemmer automatisk dine oplysninger, hvor gang du har klikket på knappen OK eller Gem, når du har indtastet oplysninger om en person. Det eneste du aktivt skal gøre, når du lukker ned, er at lave en backup, som SKAL ligge på et ekstern medie. Backup'en får du forhåbentlig aldrig brug for, men skulle uheldet være ude, og din PC går i sort, er den jo rar at have :)

For at være sikker på, at du kommer rigtigt i gang, kommer her de indledende trin:
- Åbn Legacy
- Klik på ikonet Ny fil
- Under Andre muligheder, klik på knappen Opret en ny fil
- Markér Jeg ønsker at begynde med at indtaste de informationer, jeg kender, klik på Næste trin nederst til højre
- Markér Nej, opret en tom fil, Klik på Færdig nederst til højre.

I det vindue, der nu åbnes, skal du indtaste det navn, som du vil give din slægtsfil, f.eks. RikkeMia_familie (Indtastes i det tomme felt Filnavn: nederst)

Nu er din fil klar til at begynde indtastning. Begynd f.eks. med at indtaste dig selv i det store felt til højre (kvinder står altid til højre, mænd til venstre). Når du har indtastet dig selv, klikke på på venstre felt og indtaster informationerne om din mand, hvis du har en sådan, ellers kan du klikke på feltet over dit navn og begynde at indtaste dine forældres oplysninger.

Du kan klikke på tasten F1 på dit tastatur (eller knappen Hjælp), så får du en hjælp-side op, der forklarer de forskellige felter.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster