Hustru står kun nævnt med fødenavn

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
gittedl
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 14-06-2015 14:35
Geografisk sted: Juelsminde
Kontakt:

Hustru står kun nævnt med fødenavn

Indlægaf gittedl » søn 02-07-2017 12:17

Jeg bruger Legacy 9.0.0.189 Deluxe versionen. Når jeg sætter et par til at være gift, så står hustruen nævnt med hendes fødenavn.

Jeg troede, at når man gik ind under Valg →Tilpas → 2. Dataindtastning → 2.8 Regel for dannelsen af standard giftenavne og så sætter den til ”Erstat Kvindens efternavn med mandens efternavn”, at dette ville betyde netop at hustruen kommer til at stå med sit giftenavn på man klikker på profilen. Men det sker ikke hos mig?(se vedhæftede billede)

Er der flere steder i programmet jeg skal rette til, for at få det til at virke?
Vedhæftede filer
Aegtepars profil.JPG
(330.56 KiB) Ikke downloadet endnu
Gitte
Legacy 9.0.0.456 Deluxe & Windows 11

Brugeravatar
Ove Steen Hansen
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 07-05-2010 17:39
Geografisk sted: Odense SØ
Kontakt:

Re: Hustru står kun nævnt med fødenavn

Indlægaf Ove Steen Hansen » søn 02-07-2017 16:16

Du kan jo rette navnet, når du registrerer ægteskabet.
Vedhæftede filer
Udklip.PNG
(5.83 KiB) Ikke downloadet endnu
Ove Steen Hansen

Legacy Deluxe 9 (sidste opdatering) og Windows 10.

Brugeravatar
gittedl
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 14-06-2015 14:35
Geografisk sted: Juelsminde
Kontakt:

Re: Hustru står kun nævnt med fødenavn

Indlægaf gittedl » søn 02-07-2017 17:25

Den funktion virker ikke hos mig :(
Heller ikke hvis jeg forsøger mig med de to felter lige oven over det felt du har vedhæftet billede af, hvor man skan skifte navnet på manden og kvinden.
Gitte
Legacy 9.0.0.456 Deluxe & Windows 11

Brugeravatar
Ove Steen Hansen
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 07-05-2010 17:39
Geografisk sted: Odense SØ
Kontakt:

Re: Hustru står kun nævnt med fødenavn

Indlægaf Ove Steen Hansen » søn 02-07-2017 17:53

Når jeg klikker i kombinationsboksen, vises foreslåede navne i de to felter Giftenavne ovenover, og så kan jeg skifte med knapperne. Sådan virker det hos mig.
Ove Steen Hansen

Legacy Deluxe 9 (sidste opdatering) og Windows 10.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hustru står kun nævnt med fødenavn

Indlægaf Anne Marie H » søn 02-07-2017 22:05

gittedl skrev:Jeg bruger Legacy 9.0.0.189 Deluxe versionen. Når jeg sætter et par til at være gift, så står hustruen nævnt med hendes fødenavn.

Jeg troede, at når man gik ind under Valg →Tilpas → 2. Dataindtastning → 2.8 Regel for dannelsen af standard giftenavne og så sætter den til ”Erstat Kvindens efternavn med mandens efternavn”, at dette ville betyde netop at hustruen kommer til at stå med sit giftenavn på man klikker på profilen. Men det sker ikke hos mig?(se vedhæftede billede)

Er der flere steder i programmet jeg skal rette til, for at få det til at virke?


Kvinders pigenavn er altid det primære navn. Legacy kan automatisk tilføje mandens efternavn, når der dannes et par, men det ændrer ikke ved registreringen af kvindens pigenavn, men det giver mulighed for at søge i Indeks på såvel pigenavn som giftenavn.

Jeg vil anbefale, at du skifter Legacys indstilling her, idet mandens efternavn ALTID tilføjes, uanset om kvinden reelt antager manden efternavn. Mandens efternavn tilføjes så snart et par registreres, også selvom de ikke blev gift.

Indstillingen ændres under Valg > Tilpas > 2. Dataindtastning > 2.8 Regel for dannelse af standard giftenavne

Det anbefales i stedet, at man under ægteskabsinformation manuelt indtaster kvindens evt. nye efternavn, men det er stadig pigenavnet, der er det primære navn, og som vises i Familievisningen osv. Det nye efternavn giver blot mulighed for at søge efter kvinden under flere navne i Indeksvisningen. Det samme gælder selvfølgelig, hvis manden skifter navn i forbindelse med ægteskab/parforhold.

Overordnet set i forhold til de århundreder, vi som slægtsforskere arbejder i, så er det faktisk kun en kort årrække, hvor kvinderne automatisk fik mandens efternavn i forbindelse med indgåelse af ægteskab, derfor vil en automatisk tilføjelse af efternavn til kvinder i langt de fleste tilfælde være forkert.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
gittedl
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 14-06-2015 14:35
Geografisk sted: Juelsminde
Kontakt:

Re: Hustru står kun nævnt med fødenavn

Indlægaf gittedl » man 03-07-2017 13:44

Anne Marie H skrev:Jeg vil anbefale, at du skifter Legacys indstilling her, idet mandens efternavn ALTID tilføjes, uanset om kvinden reelt antager manden efternavn. Mandens efternavn tilføjes så snart et par registreres, også selvom de ikke blev gift.

Indstillingen ændres under Valg > Tilpas > 2. Dataindtastning > 2.8 Regel for dannelse af standard giftenavne


Det har jeg prøvet, og når jeg har valgt det, efterfølgende klikket på Anvend og Gem. Men alligevel ændre det ikke noget, da hustruen står fortsat kun står nævnt med hendes fødenavn.
Gitte
Legacy 9.0.0.456 Deluxe & Windows 11

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hustru står kun nævnt med fødenavn

Indlægaf Anne Marie H » man 03-07-2017 15:14

Ja, som jeg skriver ovenfor, så skal du selv manuelt indtaste hendes (og evt. mandens) nye navn ved indgåelse af ægteskab. Se vedlagte
Vedhæftede filer
giftenavn.jpg
(234.22 KiB) Ikke downloadet endnu
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hustru står kun nævnt med fødenavn

Indlægaf Anne Marie H » man 03-07-2017 17:47

...og for at kunne se begge navne i Indeks, skal du klikke på knappen Valg i Indeks og sætte flueben ved Inkludér giftenavne
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
gittedl
Indlæg: 24
Tilmeldt: søn 14-06-2015 14:35
Geografisk sted: Juelsminde
Kontakt:

Re: Hustru står kun nævnt med fødenavn

Indlægaf gittedl » man 03-07-2017 18:10

Anne Marie H skrev:Ja, som jeg skriver ovenfor, så skal du selv manuelt indtaste hendes (og evt. mandens) nye navn ved indgåelse af ægteskab. Se vedlagte


Okay når jeg går derind og klikker på Skift og bagefter på Gem når det rigtige efternavn er valgt, så står hustruen efterfølgende stadigvæk med sit fødenavn under Personinformation. Jeg troede ( og det er måske forkert :roll: ), at når man satte indstillingerne til det, at så skulle efternavnet ændre sig automatisk.

Overvejer om jeg skal gå en helt anden vej, og manuelt rette efternavnene til feks. som i det eksempel jeg har lagt billede op af tidligere, så hun kommer til at stå som Else Margrethe Iversen [Hansen] - hvor Hansen er det navn hun er født med, og Iversen er det hun har fået, efter hun er blevet gift...
Gitte
Legacy 9.0.0.456 Deluxe & Windows 11

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hustru står kun nævnt med fødenavn

Indlægaf Anne Marie H » man 03-07-2017 18:57

I personinformation står altid kvindens pigenavn, og det vil være forkert at skifte det. Hvad vil du gøre, hvis kvinden gifter sig flere gange? Det kan kun styres ved at bevare hendes pigenavn i personinformation, men skrive giftenavnet i ægteskabsinformationen for de forskellige ægteskaber. I øvrigt er det jo heller ikke sikkert, at et ægteskab medfører navneskifte.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster