Kun ét forældrepar

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Jann1
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 06-06-2017 10:34
Kontakt:

Kun ét forældrepar

Indlægaf Jann1 » tirs 13-06-2017 06:41

Kan man slå mere en ét forældrepar fra? Jeg har under indtastningen af min familie 3-4 gange været ude for at søskende til en ane pludselig blev til halvsøskende. Når jeg så gik ind i efterslægten for fx en oldefar, så stod søskendeflokken og deres efterkommere der to gange - én med oldemor som mor og én med "ukendt" som mor. Der er ikke tale om dubletter, da den enkelte søskende har samme RIN. Jeg går ud fra at der er tale om en mulighed for dem, der vil flette deres stedfamilie ind, men for mig har den kun givet besvær.
Hvis funktionen ikke kan slås fra, kunne jeg godt tænke mig til et råd for indtastning. Jeg synes jeg har gjort mig umage efter de første fejlindtastninger, og jeg har haft et stort mas med at fjerne tilknytning til den fiktive person.
Mvh.
Jannik

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Kun ét forældrepar

Indlægaf Anne Marie H » tirs 13-06-2017 11:29

Jann1 skrev:Kan man slå mere en ét forældrepar fra? Jeg har under indtastningen af min familie 3-4 gange været ude for at søskende til en ane pludselig blev til halvsøskende. Når jeg så gik ind i efterslægten for fx en oldefar, så stod søskendeflokken og deres efterkommere der to gange - én med oldemor som mor og én med "ukendt" som mor. Der er ikke tale om dubletter, da den enkelte søskende har samme RIN. Jeg går ud fra at der er tale om en mulighed for dem, der vil flette deres stedfamilie ind, men for mig har den kun givet besvær.
Hvis funktionen ikke kan slås fra, kunne jeg godt tænke mig til et råd for indtastning. Jeg synes jeg har gjort mig umage efter de første fejlindtastninger, og jeg har haft et stort mas med at fjerne tilknytning til den fiktive person.
Mvh.
Jannik


Det har ikke noget at gøre med at kunne flette stedfamilie ind. Det opstår, når du tilføjer børn. Du skal være opmærksom på, hvem der vises i primærfelterne, når du tilføjer børn i børnefeltet. Barnets forældre skal begge vises i primærfelterne, gør de ikke det, tilføjes en 'ukendt' forældre, når du tilføjer et barn.

Normalt kan du højreklikke på ægteskabsikonet, se vedlagte skærmprint, og fjerne tilknytningen.
Vedhæftede filer
FjernTilknyt.jpg
Fjern tilknytning - TRIN 2
(71.65 KiB) Ikke downloadet endnu
Ukendtpartner.jpg
Ukendt ægtefælle/partner - TRIN 1
(121.38 KiB) Ikke downloadet endnu
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Jann1
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 06-06-2017 10:34
Kontakt:

Re: Kun ét forældrepar

Indlægaf Jann1 » tors 15-06-2017 12:03

OK. Det er også nogenlunde det, jeg har gjort. Jeg blev klar over problemet efter første fejlindtastning, og har også kontrolleret at der var to forældre fremover. Alligevel har jeg gjort et eller andet under indtastningen, som har gjort, at den ene ægtefælle er forsvundet undervejs. Det er besværligt, når man har indtastet 10 børn og så opdaget at de sidste 8 er blevet halvsøskende.
Halvsøskende (som jeg har en del af) har to forældre lige som helsøskende. Nogle af mine fejlindtastede havde flere end to forældre, hvilket jeg ikke har brug for overhovedet. Men hvis jeg ikke kan slå denne antageligt sjældent anvendte funktion fra, er der jo ikke noget at gøre ved det.
Mvh.
Jannik

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Kun ét forældrepar

Indlægaf Anne Marie H » tors 15-06-2017 12:18

Det er ikke en funktion, det er dig, der gør et eller andet, når du indtaster, så du får tilføjet en forældre, der ikke skal tilføjes.

Klik på fanen Hjælp > Hjælp indeks > fanen Søg. Indtast søgeordene Fjern tilknytning. Så får du en række hjælp-emner op, der forklarer, hvordan du skal få rettet op på dine fejlindtastninger.

Hvis du ikke vil bruge den metode, jeg anviste i mit første svar, så fjern børnenes tilknytning til det forkerte forældrepar. Tilknyt derefter børnene til det rigtige forældrepar (hvor både far og mor er korrekt i primærvisningen).
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster