Registrering af begivenhedssteder

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Ole
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 18-10-2007 21:04
Kontakt:

Registrering af begivenhedssteder

Indlægaf Ole » lør 13-05-2017 23:34

Jeg er i tvivl om hvordan jeg mest hensigtsmæssigt registrerer begivenhedssteder.

I manualen står "Begivenhedssteder bør indtastes i et ensartet format. Der foreslås, at du bruger formatet by/sted, sogn, herred, amt og land.". Her har jeg ved hjemmefødsel f.eks registreret Vrold, Skanderup, Hjelmslev, Skanderborg, Danmark, men i steddatabasen er sted (Vrold) ikke med. Her medtages kun sogn/by, herred, amt/region og land. Er det tiltænkt at Vrold skal registreres under Fødselsadresse -> Navn?

Samme problem opstår nå jeg skal registrere begravet. Her har jeg registreret Skanderborg Slotskirkegård, Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg, Danmark, men er det tiltænkt at Skanderborg Slotskirkegård skal under Begravelsesadresse -> Navn?
Venlig hilsen,
Ole Laursen-W.

http://www.wadschier.dk - min slægt og digitaliserede kilder.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Registrering af begivenhedssteder

Indlægaf Anne Marie H » søn 14-05-2017 08:30

Ja, det er adresserne Vrold og Skanderborg Slotskirkegård, der skal indtastes under eksempelvis Dåbsadresse og Begravelsesadresse.

I navn-feltet skal du indtaste det, du vil skulle søge på næste gang, du skal bruge adresserne, her: Vrold og Skanderborg Slotskirkegård inkl. gadenavn og postnr. og by.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ole
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 18-10-2007 21:04
Kontakt:

Re: Registrering af begivenhedssteder

Indlægaf Ole » man 15-05-2017 21:38

Tak for svar!
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.



http://www.wadschier.dk - min slægt og digitaliserede kilder.

Ole
Indlæg: 39
Tilmeldt: tors 18-10-2007 21:04
Kontakt:

Re: Registrering af begivenhedssteder

Indlægaf Ole » man 15-05-2017 22:37

Nu kommer jeg lidt i tvivl igen.

I manualen s. 55 er et eksempel hvor vedkommende er født "Fannerup, Ginnerup sogn, Djurs Nørre herred, Randers amt". Her er Fannerup angivet under fødselssted og ikke Fødselsadresse -> Navn.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.



http://www.wadschier.dk - min slægt og digitaliserede kilder.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Registrering af begivenhedssteder

Indlægaf Anne Marie H » man 15-05-2017 23:11

Ole skrev:Nu kommer jeg lidt i tvivl igen.

I manualen s. 55 er et eksempel hvor vedkommende er født "Fannerup, Ginnerup sogn, Djurs Nørre herred, Randers amt". Her er Fannerup angivet under fødselssted og ikke Fødselsadresse -> Navn.


Det kan jeg godt forstå, men det er undtagelsen, der bekræfter reglen :)

Jeg bruger af og til den opbygning, hvis jeg har mange personer i en landsby i et sogn. Det sparer mig for et par tastetryk :wink:

Anbefalingen er dog, at det, der betegner adressen, skrives i det tidligere angivne adressefelt. Det er det, der er tænkt ved udviklingen af programmet.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Hanne Thøgersen
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 15-10-2006 19:03
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Registrering af begivenhedssteder

Indlægaf Hanne Thøgersen » fre 19-05-2017 13:00

Jeg har tidligere beklaget mig over, at den specielle lokalitet, som jeg indtaster under f.eks. fødselsadresse ikke vises, når man opretter en anetavle i internet til udgivelse på nettet.
Jeg har glæde af at gøre, som man blev anbefalet, altså sogn, herred og amt som faste tekster, som jeg gemmer og henter i min liste
over Steder. Men er meget ærgerlig over, at den præcise adresse - en gade, en gård, en by eller andet - ikke vises på min hjemmeside.

Venlig hilsen
Hanne Thøgersen
Med venlig hilsen
Hanne Thøgersen

http://hannet.dk
Windows 10, Legacy Deluxe 9


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster