Version 7 - filtype billeder i.f.m. sikkerhedskopiering

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Sanne Bloch
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 03-03-2008 23:27
Kontakt:

Version 7 - filtype billeder i.f.m. sikkerhedskopiering

Indlægaf Sanne Bloch » ons 15-04-2015 19:29

Når der gemmes billeder i Legacy får filen i mappen Data en bestemt filtype. Jeg har glemt hvad den hedder.
En venlig sjæl, som kan hjælpe?
Venlige hilsner Sanne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 15-04-2015 20:00

sikkerhedskopierne af både data og billeder er .zip-filer
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Sanne Bloch
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 03-03-2008 23:27
Kontakt:

Indlægaf Sanne Bloch » ons 15-04-2015 20:12

Hej Anne Marie

Tak for dit svar, men jeg tænkte på, hvad filerne hedder på harddisken i mappen Data inden de sikkerhedskopieres.

Udtrykte mig for upræcist.

Hilsner Sanne

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » ons 15-04-2015 20:59

Det kan ses hvis du dobbeltklikker på zip-filen.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Sanne Bloch
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 03-03-2008 23:27
Kontakt:

Indlægaf Sanne Bloch » ons 15-04-2015 23:30

Hej Leif

Tak for dit svar. Jeg hjælper en ven, som ikke har sikkerhedskopieret billedfiler, så der er ikke nogen zip-fil.

Det, jeg forsøger at finde ud af er, hvad filtypen på harddisken hedder, inden den sikkerhedskopieres.

Venlige hilsner Sanne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 15-04-2015 23:46

Billedfiler hedder f.eks. .jpg, .tif, .png

Og de ligger ikke nødvendigvis i Legacys mapper. De ligger, der hvor brugeren har gemt dem. Legacy flytter dem ikke ind i programmet, men laver blot et link til den mappe, hvor billedfilerne er gemt.

Kan du evt. beskrive, hvad der er problemet? og hvilken udgave af Legacy, brugeren har. Så kan vi måske hjælpe!
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Sanne Bloch
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 03-03-2008 23:27
Kontakt:

Indlægaf Sanne Bloch » tors 16-04-2015 01:04

Tak Anne Marie for svar på dette sene tidspunkt. Flot service.

Jeg ved fra tidligere (for flere år siden), at man ved f.eks. skift til en ny pc, skulle sørge for, at have sikkerhedskopi af fdb-filen og af (evt. TC-filen) hvis man ville sikre sig, at man også fik alle billedfiler med.

Under billedfiler kan man jo også lægge andre filtyper ind, f.eks. Word-filer og pdf-filer, og alle disse filer bliver samlet i een fil i Data-mappen.

Hvis den fil kun indeholder reference til, hvor på harddisken de enkelte filer er placeret, ville man jo ikke kunne få "billedfilerne" med, da de jo ikke har den samme placering på den nye pc - måske end ikke være at finde på den nye pc.

Da det jo er ved at være sent - selv for en natteravn som jeg er - vil jeg undersøge lidt nærmere i morgen.

Vender tilbage når jeg enten har fundet svaret eller kan give mere præcise oplysninger.

Der kan jo være andre der følger tråden, som gerne vil høre nærmere om dette emne.

For nu, tak for hjælpen hidtil.

Hilsner Sanne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 16-04-2015 17:24

I Legacy 7 har der altid kun været indsat links til billeder i Legacy - billeder er ALDRIG blevet flyttet ind i programmet, og sikkerhedskopiering har altid være delt i to, en for datafilerne og en for billedfilerne (som nu i Legacy 8 hedder mediafiler). Du har kunnet placere dine datafiler i mappen Data og dine billedfiler i mappen Pictures i Legacy 7, men det er ikke og har aldrig været et krav. Data- og billedfiler kan gemmes i en mappe hvor som helst på din PC eller i f.eks. Dropbox.

Jeg tror, at du forveksler Legacy med andre programmer, der har integreret billedfiler i programmet, som f.eks. FTB/MyHeritage, som derved gør det nærmest umuligt at skifte til andre programmer, da man derved ikke kan få sine billeder med, uden at det volder kvaler.

Så du skal lede efter de gængse jpg-, png-, tif- eller tiff-filer, hvis du vil lede efter de billedfiler, der har været linket til personer i Legacy.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Sanne Bloch
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 03-03-2008 23:27
Kontakt:

Indlægaf Sanne Bloch » tors 16-04-2015 22:17

Tak igen Anne Marie for svar.

Nu vil jeg gerne være sikker på, at jeg har forstået det ret.
Ved skift til en ny pc skal jeg overføre billeder, der er linket til i Legacy - til den nye pc. Så langt er jeg med.

MEN linkes der til den mappe, eller det medie, hvor billedfilerne er gemt, eller linkes der til billedets navn og filtype?


Venlige hilsner Sanne[/b]

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 16-04-2015 22:30

Sanne Bloch skrev:Tak igen Anne Marie for svar.

Nu vil jeg gerne være sikker på, at jeg har forstået det ret.
Ved skift til en ny pc skal jeg overføre billeder, der er linket til i Legacy - til den nye pc. Så langt er jeg med.

MEN linkes der til den mappe, eller det medie, hvor billedfilerne er gemt, eller linkes der til billedets navn og filtype?


Venlige hilsner Sanne[/b]


Nå, det er det, det handler om :D

Du skal bare downloade Legacy til den nye PC. Derefter skal du kopiere slægtsfilen (med endelsen .fdb) samt billedmappen med indhold fra den gamle PC til en USB-nøgle eller dvd. Sætte USB-nøgle eller dvd i den nye PC og flytte datafiler og billedmappe ind i Legacy på den nye PC.

Hvis du beholder Legacy 7.5.0.286, og hvis filer og mapper hedder det samme på den nye PC som på den gamle, så går det helt af sig selv :D

Hvis det sker i forbindelse med overgang til Legacy 8, så se her inden du går i gang viewtopic.php?t=2659
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Sanne Bloch
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 03-03-2008 23:27
Kontakt:

Indlægaf Sanne Bloch » tors 16-04-2015 23:13

Tak igen for svar.

Jeg hjælper en ven med dette. Er nu klar over, hvordan jeg skal gøre med billedfilerne.

Brugeren fik et kundenr. i.f.m. bestilling af Legacy 7 den 25.9.2010, som starter med 72- o.s.v.

Siden har brugeren noteret sig et kundenr., som starter med 61- o.s.v., men husker ikke hvorfor.

Jeg går ud fra, at nr. som starter med 72- er det gældende - men det vurderer jeg udelukkende ud fra, at 72 er højere end 61.

Men kan jeg gå ud fra det ved download af programmet til den nye pc?

Jeg kan desværre ikke sammenligne med mit eget kundenr., da jeg bruger ver. 8.0.0.473.

Venlige hilsner Sanne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 16-04-2015 23:24

Kundenumre, der begynder med 7 tilhører Legacy 7, og det kan naturligvis stadig bruges, men kun i Legacy 7... som downloades herfra http://legacydansk.com/?page=help_downloadVersion#7

Men hvorfor ikke benytte lejligheden til at opgradere til Legacy 8. Legacy 7 vedligeholdes ikke mere, så man kan hurtigt komme i problemer. Opgradering til Legacy 8, når man har Legacy 7, koster kun 21.95 USD :)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Sanne Bloch
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 03-03-2008 23:27
Kontakt:

Indlægaf Sanne Bloch » tors 16-04-2015 23:39

Jeg var ikke klar over, at ver. 7 ikke længere vedligeholdes, så det vil jeg lige tale med brugeren om i morgen.

Tak for alle svarene.

Venlige hilsner Sanne


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster