Delte begivenheder - sætnings definitioner for begivenheden

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Ann K
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 12-12-2013 17:26
Geografisk sted: Verninge
Kontakt:

Delte begivenheder - sætnings definitioner for begivenheden

Indlægaf Ann K » man 01-09-2014 06:51

Når jeg indtaster f.eks en folketælling bliver den udskrevet med ordene: "Han findes i folketællingen 1801 i Hjørring ..." (det er fint)
Når jeg deler denne begivenhed bliver den udskrevet med ordene: "Hun fremgik af husstanden hos Christen Sørensen i en folketælling i 1801 i Hjørring .." (Det er også fint)

men... og her kommer mit problem: En sådan deling slutter af med ordene "Denne begivenhed blev delt med Christen Sørensen, som også delte den med Kirsten Christensdatter (Husstandsmedlem) .. (og her følger opremsningen af alle de personer begivenheden er delt med).

Sætingen står et uheldigt sted og jeg vil faktisk helst fjerne den helt - kan man det?

Hvis ikke den kan fjernes, hvor kan jeg så gå ind og redigerer i sætningens ordlyd?

Hilsen Ann
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2014-09-01 07.37.30.png
(67.94 KiB) Downloadet 94 gange

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 01-09-2014 09:20

Du kan udelade den tekst ved at fjerne et flueben. Klik på knappen Begivenheder i fanen Inkluder
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ann K
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 12-12-2013 17:26
Geografisk sted: Verninge
Kontakt:

Indlægaf Ann K » man 01-09-2014 10:35

Det er jo fantastisk. Det var lige det flueben jeg manglede .. eller rettere havde for meget. Mange tak skal du have.


Jeg har to tillægs spørgsmål til dette delte dokumenter:

Jeg vil gerne have at der står "Hun fremgik af husstanden ..."
Det er også det der står som forslag, (der hvor man laver det delte), men det er ikke det der kommer ud, (når jeg laver hjemmesiden).
Billede "delt II"

Ved delte skifter kunne jeg godt tænke mig en lidt anden ordlyd, f.eks: "Hun er nævnt som arving i skiftet efter ..." (Jeg syntes ikke at det lyder helt rigtigt at hun er "arving til skiftet").
Hvor går jeg hen og retter den tekst?
Billed "delt III"

Også under skifter ser jeg henholdsvis Personnavn det ene sted og han/hun det andet sted. Denne gang blot modsat.
Hvordan retter jeg det?

Hilsen Ann
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2014-09-01 11.10.06 - delt II.png
(114.68 KiB) Downloadet 106 gange
Skærmbillede 2014-09-01 11.25.07 - delt III.png
(123.18 KiB) Downloadet 114 gange

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 01-09-2014 10:58

Du kan selv ændre teksten, så den kommer til at lyde præcis, som du vil have det. Det gør du ved at gå ind i Vis > Masterlister > Begivenhedsdefinition...

Der kan du ved at markere den definition, der drejer sig om, klikke på knappen Rediger. Der ser du to faner Begivenhedssætninger og Roller for dem, der deler denne begivenhed

De første begivenhedssætninger, er ordlyden for den 'almindelige' sætning, f.eks. Der blev foretaget skifte efter [HamHende] [Beskr] [Dato] [iSted].

Den anden vedr. ordlyden for de forskellige personer, som 'deler' dette skifte med den primære person. For de fleste delte begivenheder vil standardrollen hedder Vidne. Den kan man bruge eller tilføje en ny rolle, men hvis du markerer den viste rolle og klikker på knappen Rediger rolle... nede i bunden af vinduet, kommer nye sætningsforslag frem, som du selv kan tilpasse.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ann K
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 12-12-2013 17:26
Geografisk sted: Verninge
Kontakt:

Indlægaf Ann K » man 01-09-2014 17:32

Tak for hjælpen Anne Marie. Det var lige det jeg havde bug for. Nu ser det ud som jeg vil have det.

Hilsen Ann


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster