Folketællinger fra Arkivalieronline.

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

conjen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 04-08-2012 23:32
Geografisk sted: Djursland
Kontakt:

Folketællinger fra Arkivalieronline.

Indlægaf conjen » tors 23-08-2012 12:45

Hej.
Jeg vil gerne høre, hvad I andre gør, når man har en folketælling fra Arkivalieronline.
Skriver I en gengivelse af familien der findes på FT opslaget ind under tekst/komentar i kilden, eller indsætter I evt. et billede ind under begivenheden ? Eller gør I noget helt andet? Jeg har deluxe udgaven.
Håber I kan hjælpe mig? På forhånd tak.

Hilsen
Connie
CHR

Brugeravatar
Ove Steen Hansen
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 07-05-2010 17:39
Geografisk sted: Odense SØ
Kontakt:

Indlægaf Ove Steen Hansen » tors 23-08-2012 15:54

Jeg gør begge dele.
Ove Steen Hansen

Legacy Deluxe 9 (sidste opdatering) og Windows 10.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Folketællinger fra Arkivalieronline.

Indlægaf Anne Marie H » tors 23-08-2012 16:05

conjen skrev:Hej.
Jeg vil gerne høre, hvad I andre gør, når man har en folketælling fra Arkivalieronline.
Skriver I en gengivelse af familien der findes på FT opslaget ind under tekst/komentar i kilden, eller indsætter I evt. et billede ind under begivenheden ? Eller gør I noget helt andet? Jeg har deluxe udgaven.
Håber I kan hjælpe mig? På forhånd tak.

Hilsen
Connie


Billedet fra Arkivalieronline er jo kilden, og derfor bør billedet af den aktuelle side tilknyttes kildehenvisningen, ikke selve begivenheden.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » tors 23-08-2012 19:05

Jeg afskriver teksten fra folketællingen og placerer den som du skriver under Tekst/Kommentarer i kildehenvisningen.

Billeder af siden er sjove og spændende i begyndelsen, men når man efterhånden har registreret hundrede- eller tusindvis af folketællinger begynder det at blive lidt trivielt at se og administrere alle disse opslagssider. Så de kommer ikke mere med i programmet og mange (de fleste) af de første bliver slettet.

Har man lyst eller behov for at se siden igen, kan de hurtigt slås op igen ved hjælp af de præcise data som man har angivet i kilden og i henvisningen, enten på AO eller i AOVærktøj, hvis man bruger det program.
Det samme gælder naturligvis også for kirkebøger.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 23-08-2012 22:18

...og så er jeg i øvrigt helt enig med Leif :D Jeg gemmer dem heller ikke mere :!:
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

conjen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 04-08-2012 23:32
Geografisk sted: Djursland
Kontakt:

Indlægaf conjen » tors 23-08-2012 22:34

Hej igen.

Tusind tak for jeres hurtige svar. Hvis jeg har forstået jer svar rigtigt, så er der nogen, der i tekst/kommentar skriver folketællingerne ordret af, andre registrerer sogn, herrred, amt og år samt opslag nr. under kildehenvisninger. Er det sådan, det skal forståes?

hilsen

Connie
CHR

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 23-08-2012 22:39

conjen skrev:Hej igen.

Tusind tak for jeres hurtige svar. Hvis jeg har forstået jer svar rigtigt, så er der nogen, der i tekst/kommentar skriver folketællingerne ordret af, andre registrerer sogn, herrred, amt og år samt opslag nr. under kildehenvisninger. Er det sådan, det skal forståes?

hilsen

Connie


Korrekt - og nogen gør begge dele. Det vigtigste er efter min mening af registrere sogn, herred, amt, år og opslagsnr.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

conjen
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 04-08-2012 23:32
Geografisk sted: Djursland
Kontakt:

Indlægaf conjen » fre 24-08-2012 09:54

Tak til jer alle tre for den gode hjælp jeg har fået, nu er jeg klar over, hvordan I håndterer KB og FT opslag, og vil følge jeres vejledning.
Mange hilsner

Connie
CHR

Brugeravatar
knud aagaard
Indlæg: 64
Tilmeldt: søn 22-05-2005 17:52
Geografisk sted: Låsby
Kontakt:

Indlægaf knud aagaard » fre 24-08-2012 19:57

Hej
amh skrev:Korrekt - og nogen gør begge dele. Det vigtigste er efter min mening af registrere sogn, herred, amt, år og opslagsnr.
Det samme bruger jeg, dog med henvisning til folie nr. i stedet for opslag nr.
Fra ao:
Filerne vises i jpeg-format i stedet for Tiff.
Opslagsnumrene ændres.
knud aagaard
Sidste version af 7.5. & 8.0. win7

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » lør 16-08-2014 16:09

Jeg sidder lige og "nusser" med en folketælling, og skal lige have det skåret ud i pap:
Jeg har en Folketælling fra 1930.

Det må vel være en BEGIVENHED, der noteres som FOLKETÆLLING 1930, eller skrives der alene FOLKETÆLLING?
Hvad er så Kildenavn? Er det: Folketælling (dato) 1930, eller.......?
Henvisningsdetalje: Oplysning om By/sted-Sogn-Amt, og opslagsnummer/ side nummer og eventuel nummer på folketællingslisten.
Detaljerne i folketællingen afskrives og indsættes i Tekst/kommentarfeltet i Henvisning.

Nu kan folketælinger jo findes flere steder:
Arkivalier Online
Dansk Demogtafisk Database
Hvor/hvordan får jeg oplyst dette korrekt.

Er Kilden måske enten 1) Folketælling Arkivalier Online, eller 2)Folketælling DDD?

I samme folketælling kan der jo være flere personer i familien.
Her kan jeg jo bruge "den tidsbesparende kopier-knap" (Anne Marie :)

Endvidere ses, at min far er smedelærling.
Hvorledes oprettes denne begivenhed.
Ansættelse?
Kildenavn: ?
Som notater kan vel skrives hvor han er i lære/hos hvem han er i lære mm.
Venlig hilsen, John
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » lør 16-08-2014 16:12

Jeg kan vel også oprette en ny begivenhedsdefination: Lærling?
Venlig hilsen, John
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » lør 16-08-2014 23:45

John Steffensen skrev:Jeg kan vel også oprette en ny begivenhedsdefination: Lærling?
Venlig hilsen, John


Nej :D Du skal bruge begivenheden Beskæftigelse eller Uddannelse. Lærling er ikke en begivenhed, det er en titel.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » søn 17-08-2014 00:16

John Steffensen skrev:Jeg sidder lige og "nusser" med en folketælling, og skal lige have det skåret ud i pap:
Jeg har en Folketælling fra 1930.

Det må vel være en BEGIVENHED, der noteres som FOLKETÆLLING 1930, eller skrives der alene FOLKETÆLLING?
Hvad er så Kildenavn? Er det: Folketælling (dato) 1930, eller.......?
Henvisningsdetalje: Oplysning om By/sted-Sogn-Amt, og opslagsnummer/ side nummer og eventuel nummer på folketællingslisten.
Detaljerne i folketællingen afskrives og indsættes i Tekst/kommentarfeltet i Henvisning.

Nu kan folketælinger jo findes flere steder:
Arkivalier Online
Dansk Demogtafisk Database
Hvor/hvordan får jeg oplyst dette korrekt.

Er Kilden måske enten 1) Folketælling Arkivalier Online, eller 2)Folketælling DDD?

I samme folketælling kan der jo være flere personer i familien.
Her kan jeg jo bruge "den tidsbesparende kopier-knap" (Anne Marie :)

Endvidere ses, at min far er smedelærling.
Hvorledes oprettes denne begivenhed.
Ansættelse?
Kildenavn: ?
Som notater kan vel skrives hvor han er i lære/hos hvem han er i lære mm.
Venlig hilsen, John


Der er en begivenhed, der hedder Folketælling Se vedlagte eksempel på, hvordan jeg har gjort det.

Du indtaster selvfølgelig husstandsoverhovedet først. Når det er gjort, går du til kilderegistrering. Kildenavn f.eks. FT-1890 Lyngby Sogn, Djurs Sønder Herred, Randers Amt. Kildetype Arkivalieronline (eller DDD eller hvor du nu har Folketællingsoplysningerne fra. Husk, at hvis du allerede har indtastet folketællingen for det pågældende år og sogn, så skal du ikke indtaste igen, men blot klikke på knappen Henvis til en kilde... og vælge den aktuelle kilde. Indtast derefter Kildehenvisningen, altså opslag nr. og evt. den nøjagtige afskrift af kilden under fanen Tekst/kommentarer og endelig kan du tilknytte billedet af den aktuelle side i folketællingen under fanen Multimedie (selvom jeg ikke vil anbefale det, da man jo altid ved hjælp af opslagsnummeret kan finde siden på nettet. Ingen grund til at fylde sin PC med overflødige billeder)

Så er husstandsoverhovedet indtastet inkl. kildeinformationerne, og nu skal du så have de øvrige husstandsmedlemmer, der er angivet i FT, registreret. Det gør du ganske enkelt ved at klikke på knappen Del begivenhed (når du stadig står i husstandsoverhovedets registrering, altså den side jeg har vedlagt), klikker på Tilføj flere personer > Vælg et navn fra navnelisten og finder de øvrige familiemedlemmer i folketællingen i din database, markerer med flueben på dem alle.

Når du bruger denne metode, står familien i højre halvdel af det vindue, du åbnes, og du kan sætte flueben ved de aktuelle personer i folketællingen. Hvis ikke alle findes i højreside, kan du evt. finde de manglende i navnelisten i venstre side af vinduet. Når det er gjort klikker du på Vælg. Nu er folketællingen tilknyttet alle de familiemedlemmer, du har markeret. Det samme er kildeoplysningerne, så du skal ikke bruge kopi-knappen her. Det er allerede klaret :D
Vedhæftede filer
Folketælling.jpg
(156 KiB) Downloadet 233 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » søn 17-08-2014 08:04

Hej Anne Marie.
Mange tak for denne vejledning.
Du skriver:
Du indtaster selvfølgelig husstandsoverhovedet først.
Er det de oplysninger, jeg finder i den aktuelle folketælling, du mener?
Altså oplysninger om hele husstanden, og alle data, der nu findes om disse personer?
Måske giver det sig selv, når jeg vover forsøget med en indtastning?
Noget helt andet er:
Printer du den pågældende side ud, og bruger den som "kilde" til indtastningerne, eller er der en "smartere/nemmere måde"?
Venlig hilsen, og god søndag. John
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » søn 17-08-2014 11:48

John Steffensen skrev:Hej Anne Marie.
Mange tak for denne vejledning.
Du skriver:
Du indtaster selvfølgelig husstandsoverhovedet først. Dvs. den person, der står som nr. 1 i husstanden, oftest husfaderen. Indtastes som vist i mit vedlagte skærmprint ovenfor - med eller uden tekst i notatfeltet.
Er det de oplysninger, jeg finder i den aktuelle folketælling, du mener? Som du kan se, har jeg kun udfyldt de tre felter + lidt i notatfeltet. Under notatfeltet kan du se, hvordan teksten for denne registrering vil se ud i en rapport "Han findes i folketællingen 1. feb. 1890 i Allelev, Lyngby Sogn, Djurs Sønder Herred, Randers Amt. Alle 5 sønner er boende hos forældrene."
Altså oplysninger om hele husstanden, og alle data, der nu findes om disse personer? Disse oplysninger, dvs. den nøjagtige ordlyd i folketællingen hører hjemme i kilderegistreringen, se vedlagte.
Måske giver det sig selv, når jeg vover forsøget med en indtastning?
Noget helt andet er:
Printer du den pågældende side ud, og bruger den som "kilde" til indtastningerne, eller er der en "smartere/nemmere måde"? Jeg printer ikke noget ud (vi skal skåne regnskoven), men skriver af fra skærmen.
Venlig hilsen, og god søndag. John


Jeg skriver altså ikke samtlige informationer ind under hver enkelt person, kun i deres kildehenvisninger. Det gør jeg bl.a. ikke, fordi jeg, når jeg skal skrive en slægtsbog, så skal den indeholde interessante oplysninger, som læserne af slægtsbogen gider bruge tid på at læse. Og da jeg for nogle år siden lave min første slægtsbog, lavede jeg et par prøveudgaver, og der var ingen slinger i valsen i de tilbagemeldinger, jeg fik. "Vi gider ikke have en slægtsbog på flere hundrede side, hvor hveranden side blot opremser 3-4-5 folketællinger med alle husstandens medlemmer"

I øvrigt er de fleste ikke-slægtsforskere også totalt ligeglade med at se, hvilke kilder der ligger til grund for det, man skriver. Så jeg tager sjældent kilder med i mine udskrifter eller bøger. Kilderne noterer jeg for min egen skyld, så jeg ved, at jeg kan stå inde for de oplysninger, jeg bringer videre om og til min familie.

Det handler om at levere noget læseværdigt og interessant, ikke dræbende lange afskrifter af alt muligt - i ikke-slægtsforskeres øjne - kedeligt. Man kommer hurtigt nok til at kede de fleste mennesker med anekdoterne om sin fantastiske familie :roll:

Nå, det blev en længere 'smøre', håber du kan bruge svarene :D
Vedhæftede filer
Henvisning.jpg
(185.87 KiB) Downloadet 173 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster