Fætter - kusine ægteskab

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Anders
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 23-09-2013 10:02
Kontakt:

Fætter - kusine ægteskab

Indlægaf Anders » tors 16-03-2023 09:17

Jeg har i mit anetræ et fætter - kusine ægteskab. Jeg har valgt at registrere dem som om de ikke var fætter - kusine. Det medfører, at fra og med bedsteforældrene, så bliver der en del gengangere. Der er nogle, der fraråder denne fremgangsmåde. Jeg anbefales blot at registrere dem som fætter - kusine. Hvad er problemet ved at registrere gengangerne igen og igen?
Mvh
Anders Beck.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Fætter - kusine ægteskab

Indlægaf Anne Marie H » tors 16-03-2023 12:22

Det er en fejl, da du må kun indtaste en person een gang, ellers går der uorden i familieforholdene. Du kan jo også risikere, at fætter og kusine bliver skilt, hvem af de to indtastede er det så, der bliver skilt?

Der er i alle familier et eller andet sted et eller flere fætter/kusine-ægteskab - jeg har sågar selv et ægteskab mellem en morbror og hans niece. Det forholder programmet sig til uden problemer. Hvis du bruger funktionen Sæt slægtskab, så vil du se et + efter slægtskabsbetegnelsen for de pågældende personer. klik på det, så vises slægtskabsberegningen, og du kan her se, hvordan du er beslægtet med en person, se vedlagte eksempel
slaegtskaber.jpg
(105.02 KiB) Ikke downloadet endnu

Du kan klikke på hver af de 3 linjer og se, hvordan du er beslægtet med vedkommende. Jeg er altså beslægtet med denne her person 3 gange. Du kan også få udskrevet et eller alle 3 slægtskaber.
Den her viste person er således:
Min oldemors ½-bror
Mine 3*tipoldeforældre er hans 2*tipoldeforældre
Min grandtantes mand.

Det ville du aldrig finde ud af, hvis du indtastede personerne flere gange, og du vil aldrig kunne få lavet et korrekt slægtstræ.
Så aldrig indtaste en person mere end én gang.

Det, du nu skal gøre for at komme ud af den fejl er, at du skal flette de personer, du har to gange i din fil. Klik på fanen Funktioner og derunder klikkes på Flet yderst til venstre i linjen. Vælg Manuel flet... og stil derefter personerne op 2 og 2 overfor hinanden, indtil Legacy fortæller dig, at nu er der ikke mere at flette.

Hvis du er i tvivl om processen, så er du velkommen til at sende filen til mig i en privat mail, så skal jeg flette dem for dig.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Anders
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 23-09-2013 10:02
Kontakt:

Re: Fætter - kusine ægteskab

Indlægaf Anders » tors 16-03-2023 14:25

Til Anne Marie H.
Tak for svaret.
Jeg ser på det.
Mvh
Anders Beck.


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster