Fletning af dubletter

Få hjælp til indtastning og registrering af dine data.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Thorkild Overgaard
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 23-03-2015 12:13
Kontakt:

Fletning af dubletter

Indlægaf Thorkild Overgaard » fre 07-01-2022 11:34

2 personer er identiske i samme fil. Deres respektive anerækker er delvis ens og sammenflettede, men rummer også forskellige forgreninger. Filen er så stor, at jeg ikke har overblik over de enkelte anerækker. Jeg ved således ikke, hvem der skal flettes ind i den anden.
Er det ligegyldigt, hvilken person (anerække) jeg vælger som venstre/ højre i den manuelle fletning?
Vil Autoflet blande alle aner i de to rækker, så intet går tabt?
Med venlig hilsen
Thorkild Overgaard

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Fletning af dubletter

Indlægaf Anne Marie H » fre 07-01-2022 16:23

Du åbner Legacy i fanen Familie. Personen, som findes to gange, findes og vælges og står nu i højre eller venstre side af primærfelterne i familievisningen.

Klik så i hovedværktøjslinjen på fanen Funktioner > Flet dubletter > Manuel flet, se vedlagte skærmprint
FletManuelt.jpg
(103.67 KiB) Ikke downloadet endnu


Klik på Manuel flet... og følg anvisningerne vedr. sikkerhedskopi. Når det er gjort åbnes vinduet, hvor den første person nu står i venstre side af flettevinduet. Klik så på knappen Vælg højre og i navnelisten finder du den anden registrering af samme person. Kontroller så, at de to personer er reelle dubletter, og klik så på knappen Flet højre person ind i venstre. Nu flettes de to personer, og hvis der er dublerede personer i direkte sammenhæng med de to, der blev flettet, så bringer Legacy selv disse øvrige dubletter op som næste flettemulighed.

Hvis der er mange, der er dublerede, men ikke har direkte forbindelse med andre i din fil, så kan du også bruge funktionen Find dubletter.... Den synes jeg til gengæld er lidt mere besværlig at bruge, fordi du har så mange indstillingsmuligheder, at man må prøve til nogle gange for at være sikker på, at man har taget alle kriterier i brug og har fået flettet samtlige dubletter i filen.

Vedr. Autoflet-funktionen, så flettes der ikke automatisk, hvis der er så meget som et enkelt bogstav til forskel mellem de to mulige dubletter, men du får så vist flettevinduet og kan selv tage stilling til, om det er dubletter, du har på skærmen.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Thorkild Overgaard
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 23-03-2015 12:13
Kontakt:

Re: Fletning af dubletter

Indlægaf Thorkild Overgaard » søn 09-01-2022 01:48

Kære Anne Marie.
Tak, fordi du giver dig tid til at svare. Jeg er fortrolig med flettefunktionen for simple, overskuelige fletninger. Mit problem er, at vi har en del adel i min kones familie med forgreninger syd for grænsen, hvor man ofte ser forskellige navne i forskellige kilder (van/ von, navne/suffikser navne/navne giftermål og titler). Når der så går lidt tid glemmer jeg f.eks., om Guillaume hedder Wilhelm, Willem eller William, og jeg får skabt en ny (forkert) anerække.
Når nu f.eks. Wilhelm flettes ind i Guillaume, slettes Wilhelm derefter. Hvis så autoflet går i stå, fordi f.eks. deres 2 tipoldefædre har forskellige navne, tabes de så også sammen med Wilhelm?
Er det overhovedet nogen risiko for at miste noget ved fletninger, hvis venstre og højre side vender forkert?
Find dubletter er ikke til megen hjælp, når navnene er forskellige.
Skal jeg virkelig op at kravle i træet og klippe og klistre i stedet for at flette? Databasen er meget stor.
Med venlig hilsen
Thorkild Overgaard

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Fletning af dubletter

Indlægaf Anne Marie H » søn 09-01-2022 12:08

Du spørger om mere end jeg kan svare på :D Jeg aner det simpelthen ikke, men jeg ved, at Legacy ikke fletter noger, der ikke er 100% ens. Er det ikke det, så bliver du spurgt og skal foretage fletningen manuelt.

Hvad med at lave en kopi af en gren i din slægtsfil, og så lege med den? Så risikerer du ikke at lave uorden i den rigtige fil.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Thorkild Overgaard
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 23-03-2015 12:13
Kontakt:

Re: Fletning af dubletter

Indlægaf Thorkild Overgaard » søn 09-01-2022 15:02

Kære Anne Marie.
Tak for dit hurtige svar. Det er imponerende.
Jeg var nok klar over, at det endte der. Jeg har heller ikke kunnet finde svar i pdf-manualen.
Tak for dit udmærkede forslag.
Med venlig hilsen
Thorkild Overgaard

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Fletning af dubletter

Indlægaf Anne Marie H » søn 09-01-2022 15:09

Thorkild Overgaard skrev:Kære Anne Marie.
Tak for dit hurtige svar. Det er imponerende.
Jeg var nok klar over, at det endte der. Jeg har heller ikke kunnet finde svar i pdf-manualen.
Tak for dit udmærkede forslag.
Med venlig hilsen
Thorkild Overgaard


Nej, jeg har oversat pdf-manualen, så jeg ved, at det er ikke behandlet der. Programmørerne har ikke beskrevet løsningen på dit specifikke spørgsmål/problem noget sted, desværre.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Thorkild Overgaard
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 23-03-2015 12:13
Kontakt:

Re: Fletning af dubletter

Indlægaf Thorkild Overgaard » ons 21-09-2022 11:56

Kære Anne Marie.
Jeg tog den besværlige vej op i træet og splittede det op i overskuelige småstykker, hvor jeg kunne rette navne og flette personer enkeltvis oppefra og ned mod roden. Det lykkedes, men jeg fik således ikke svar på mine egne spørgsmål til dig om den automatiske flettefunktion. Tak for dit engagement.
Med venlig hilsen
Thorkild Overgaard

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Fletning af dubletter

Indlægaf Anne Marie H » ons 21-09-2022 12:20

Den automatiske flettefuntion fletter personer der er 100% identiske. Er de ikke det, giver Legacy dig mulighed for at gøre det manuelt. Hvis du ikke er sikker på, at der er tale om samme person, så klikker du på knappen Gå til næste.

Samme person med navn stavet på forskellig måde bør indtastes med de kendte alternative stavemåder i det dertil beregnede felt og kan derefter vises med alle navne i Indeks. Du bør også have Tjek for dubletter slået til under indstillinger.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Indtastning og registrering af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster