Gendanne Legacy (9 de Luxe) på ny PC

Få hjælp til download og installation af Legacy.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Lisbeth Toft Lauritzen
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 18-03-2012 20:08
Kontakt:

Gendanne Legacy (9 de Luxe) på ny PC

Indlægaf Lisbeth Toft Lauritzen » ons 08-03-2023 09:51

Jeg har fået ny PC, og har installeret Legacy 9 uden problemer. Jeg har Windows 10 og Microsoft 365. Men når jeg vil gendanne min slægtsfil fra et USB-stik, ender filen på OneDrive, og ikke på min PC. Jeg vedhæfter en fil der viser, hvordan det ser ud når jeg vil gemme Legacyfilen i Legacy. Computeren foreslår at gemme i OneDrive, det retter jeg - men filen ender alligevel i OneDrive.
Hvad gør jeg forkert?

Venlig hilsen
Lisbeth
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2023-03-08 094755.png
(118.25 KiB) Ikke downloadet endnu
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen

Legacy 9

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Gendanne Legacy (9 de Luxe) på ny PC

Indlægaf Anne Marie H » ons 08-03-2023 11:51

Ja, og det er noget rigtig skidt efter min mening, men det skyldes, at når man installerer Windows, så sættes Windows automatisk til at gemme nye installationer, programmer osv. i OneDrive. Det er en enkel lille markering, der skal gøres under installationen, og som man desværre nemt overser.

Slet dine Legacy-installationer fuldstændig på OneDrive og prøv at tvinge installationen til at ske på C-drevet, hvis det er muligt. Ellers må du have hjælp af din pc-leverandør.

Smart af Windows/Microsoft og en fremtidig pengemaskine, når vi alle har alt liggende på OneDrive og skal betale i dyre domme for ekstra lagerplads :shock:
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Lisbeth Toft Lauritzen
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 18-03-2012 20:08
Kontakt:

Re: Gendanne Legacy (9 de Luxe) på ny PC

Indlægaf Lisbeth Toft Lauritzen » ons 08-03-2023 15:02

Ja, jeg tænkte også i de baner, at det er noget med opsætninger fra leverandøren (Microsoft/Windows).
Altså: jeg skal slette ALT Legacy på OneDrive, og så prøve om jeg kan installere selve programmet på C-drevet, og derefter gendanne filen fra en sikkerhedskopi.
Jeg vil helst have Legacy på min egen PC og så bruge One Drive til sikkerhedskopi. Men man kan jo også se sådan på det, at hvis det hele ligger fast i OneDrive, så har man altid en opdateret sikkerhedskopi. Så må man bare håbe at adgangen til One Drive ikke pludselig afbrydes.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen

Legacy 9

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Gendanne Legacy (9 de Luxe) på ny PC

Indlægaf Anne Marie H » tors 09-03-2023 00:21

Lisbeth Toft Lauritzen skrev:Ja, jeg tænkte også i de baner, at det er noget med opsætninger fra leverandøren (Microsoft/Windows).
Altså: jeg skal slette ALT Legacy på OneDrive, og så prøve om jeg kan installere selve programmet på C-drevet, og derefter gendanne filen fra en sikkerhedskopi.
Jeg vil helst have Legacy på min egen PC og så bruge One Drive til sikkerhedskopi. Men man kan jo også se sådan på det, at hvis det hele ligger fast i OneDrive, så har man altid en opdateret sikkerhedskopi. Så må man bare håbe at adgangen til One Drive ikke pludselig afbrydes.


Ja, jeg er enig med dig, og jeg vil aldrig anbefale at have den primære fil liggende i OneDrive el.lign., da vi stadig ser brugere, der får ødelagt deres filer i den forbindelse. Sandsynligvis, fordi Legacy jo gemmer straks, du har indtastet en oplysning og har klikket på GEM. Jeg bruger altid kun eksterne drev til mine sikkerhedskopier.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Lisbeth Toft Lauritzen
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 18-03-2012 20:08
Kontakt:

Re: Gendanne Legacy (9 de Luxe) på ny PC

Indlægaf Lisbeth Toft Lauritzen » fre 10-03-2023 10:55

Nu har jeg prøvet igen, og det er ikke muligt at gennemtvinge installationen på C-drevet. C-drevet ligger så vidt jeg kan se 'under' OneDrive, og jeg får ikke muligheden for at komme højere op i stien.
Godt at jeg købte den nye PC hos en god og serviceminded forhandler. Jeg vil tage PC'en under armen og henvende mig i forretningen, så håber jeg at de kan hjælpe.
Men ja, tankevækkende at man nærmest skal være over-super-bruger for at få lov til at installere et program på sin personlige computer :( :x :x
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen

Legacy 9

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Re: Gendanne Legacy (9 de Luxe) på ny PC

Indlægaf baertel » søn 12-03-2023 12:03

Lisbeth Toft Lauritzen skrev:Nu har jeg prøvet igen, og det er ikke muligt at gennemtvinge installationen på C-drevet. C-drevet ligger så vidt jeg kan se 'under' OneDrive, og jeg får ikke muligheden for at komme højere op i stien.
Godt at jeg købte den nye PC hos en god og serviceminded forhandler. Jeg vil tage PC'en under armen og henvende mig i forretningen, så håber jeg at de kan hjælpe.
Men ja, tankevækkende at man nærmest skal være over-super-bruger for at få lov til at installere et program på sin personlige computer :( :x :x



Du kan nemt selv fjerne OneDrive hvis du ønsker det.
Højreklik på Start og vælg indstillinger. Vælg Apps, vælg Installerede apps, gå ned til Microsoft OneDrive og klik på de tre prikker til højre og vælg Fjern.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

perbuch
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 05-11-2018 12:03
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Gendanne Legacy (9 de Luxe) på ny PC

Indlægaf perbuch » søn 12-03-2023 16:40

baertel skrev:
Lisbeth Toft Lauritzen skrev:Nu har jeg prøvet igen, og det er ikke muligt at gennemtvinge installationen på C-drevet. C-drevet ligger så vidt jeg kan se 'under' OneDrive, og jeg får ikke muligheden for at komme højere op i stien.
Godt at jeg købte den nye PC hos en god og serviceminded forhandler. Jeg vil tage PC'en under armen og henvende mig i forretningen, så håber jeg at de kan hjælpe.
Men ja, tankevækkende at man nærmest skal være over-super-bruger for at få lov til at installere et program på sin personlige computer :( :x :x



Du kan nemt selv fjerne OneDrive hvis du ønsker det.
Højreklik på Start og vælg indstillinger. Vælg Apps, vælg Installerede apps, gå ned til Microsoft OneDrive og klik på de tre prikker til højre og vælg Fjern.

Det er ikke altid en god løsning, da OneDrive måske også anvendes til andre formål.
Med venlig hilsen
Per Buch Larsen (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10 & 11)

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Re: Gendanne Legacy (9 de Luxe) på ny PC

Indlægaf baertel » søn 12-03-2023 16:50

perbuch skrev:
baertel skrev:
Lisbeth Toft Lauritzen skrev:Nu har jeg prøvet igen, og det er ikke muligt at gennemtvinge installationen på C-drevet. C-drevet ligger så vidt jeg kan se 'under' OneDrive, og jeg får ikke muligheden for at komme højere op i stien.
Godt at jeg købte den nye PC hos en god og serviceminded forhandler. Jeg vil tage PC'en under armen og henvende mig i forretningen, så håber jeg at de kan hjælpe.
Men ja, tankevækkende at man nærmest skal være over-super-bruger for at få lov til at installere et program på sin personlige computer :( :x :x



Du kan nemt selv fjerne OneDrive hvis du ønsker det.
Højreklik på Start og vælg indstillinger. Vælg Apps, vælg Installerede apps, gå ned til Microsoft OneDrive og klik på de tre prikker til højre og vælg Fjern.

Det er ikke altid en god løsning, da OneDrive måske også anvendes til andre formål.


Nej, det bestemmer folk jo selv.
Under Fil, Sikkerhedskopi kan man angive hvor sikkerhedskopien skal oprettes.
Jeg bruger ikke selv OneDrive fordi der har været/er problemer med Legacy og Onedrive, så jeg kan ikke teste det. Men det kan jo prøves at sikkerhedskopiere til et andet medie for at se om det løser nogle problemer.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Lisbeth Toft Lauritzen
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 18-03-2012 20:08
Kontakt:

Re: Gendanne Legacy (9 de Luxe) på ny PC

Indlægaf Lisbeth Toft Lauritzen » man 13-03-2023 12:07

Jeg vil ikke fjerne OneDrive, da jeg bruger det til andre ting.
Jeg har nu fået hjælp fra min PC-leverandør. Han foreslog at fravælge synkronisering af Dokumenter fra PC, hvor Legacy jo ligger. Han tilrettede nogle stier, og nu ligger Legacy på min egen PC, og synkroniserer ikke med OneDrive. Dejligt - og god service fra El-Salg Frederikshavn. Prisen for denne løsning er, at ingen dokumenter synkroniseres, så jeg skal selv sørge for at kopiere til OneDrive, hvis jeg ønsker at gemme noget der.

Nu bøvler jeg med at mediefilerne. Jeg har udpakket dem, til den rigtige placering - tror jeg nok - men jeg kan ikke se dem i min slægtsfil på Legacy. Mener der er et sted i Legacy hvor man kan se filstierne, men kan ikke finde det. Håber nogen kan hjælpe - på forhånd tak.

Det bliver dejligt når jeg kan bruge tiden på slægtsforskning, og ikke på IT-installation.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen

Legacy 9


Tilbage til "Download og installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster