Opgradering til 9 deluxe

Få hjælp til download og installation af Legacy.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Messmann » man 02-12-2019 16:04

Venligst hjælp med vejledning til flg.:

1: Hvordan opgraderer jeg nemmest min nuværende 7,5 de luxe til 9 deluxe?
Jeg har faktisk købt et 8 deluxe nr.(i 2013!), som jeg aldrig fik brugt, men det afgørende er, at det bliver nemmest muligt at opgradere til 9 (uanset jeg evt. skal betale fuld pris).

2: Udover min gamle 7,5 med godt 2.000 personer, downloadede jeg for nylig en gratis version 9, hvor jeg har indskrevet en anden persons data. Den anden persons version skal ikke opgraderes (hos mig i al fald – måske gør hun det senere på sin egen PC) – og de må jo ikke blive blandet sammen!

3: I begge versioner har jeg i Personinformationsvinduet (efter: Begravet) ændret rubrikken til: Stilling (som jeg indtaster via Begivenheder). Hvordan får jeg de indtastede stillinger til at lægge sig i Personinf.vinduet? Skal jeg ændre ”død af”, som det hedder i vers.9, inden jeg lægger data ind? Og/eller kan det gøres efter? Et familiemedlem har på sin PC downloadet vers.9 deluxe, og fået en kopi af mine 2.000 personer. Og selv om han (efterfølgende) ændrede ”Død af” til ”Stilling”, kom de ikke på plads. Hvad gør man?

Venligst,
Anne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Marie H » tirs 03-12-2019 00:01

I denne gruppe under Bekendtgørelser øverst på siden, er det forklaret, hvordan du kommer i gang med Legacy 9. Bemærk, at der er en særlig proces, hvis du opgraderer fra Legacy 7. viewtopic.php?f=5&t=3829

Du skal blot købe kundenummer til Legacy Deluxe her https://legacy.familytreewebinars.com/u ... n-c344.php Klik på knappen Select, og indtast dit kundenummer fra Legacy 8 Deluxe. Det nye kundenummer skal du blot indtaste i den gratis version af Legacy 9, som du allerede har downloadet.

Den fil du allerede har indtastet i Legacy 9 bliver ikke berørt af opgraderingen til Legacy Deluxe. Heller ikke, når du flytter din egen fil over i Legacy 9 (jeg går ud fra, at de to filer ikke har samme filnavn). Du kan jo sagtens have flere forskellige filer liggende i Legacy (jeg har selv 30-35 forskellige filer).

Det sidste spørgsmål kan vi tage, når du har fået flyttet dine data fra 7.5 til 9, da de ting du nævner, kan klares derefter.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Messmann » tirs 03-12-2019 12:48

Tak for svar, Anne Marie!
Så må jeg vel prøve at arbejde med flere filer i samme program (det var jo netop det, jeg ungik ved at downloade den gratis vers.9 til min venindes data).

Men først: hvordan får jeg min gamle fil fra vers. 7,5 over i vers.9 Deluxe (altså hvis det lykkes mig at opgradere...)?: Er det i "Importér fil"? eller "Åbn fil"?

Og når/hvis det lykkes at få min fil i vers. 9 Deluxe, hvor dan skifter jeg så mellem filerne: Bruger man blot: "Gem fil" og derefter "Åbn fil"?

Venligst,
Anne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Marie H » tirs 03-12-2019 13:38

Det står beskrevet i det link, jeg har givet dig, hvordan du flytter din fil fra Legacy 7 over i Legacy 9.

"Gem fil" skal KUN bruges, når du ønsker at lave en kopi af din fil med et nyt navn, ellers ikke. Legacy gemmer automatisk efterhånden som der tastes ind i programmet. Når du vil åbne en anden fil, så klikker du blot på fanen Fil > Åbn fil.... Det lukker automatisk den fil, der vises og åbner derefter den nye fil, du ønsker at arbejde i.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Messmann » tirs 03-12-2019 15:38

Tak igen, Anne Marie :D
Vh, Anne

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Messmann » tirs 10-12-2019 12:42

Hej!
Nu har jeg opgraderet til vers.9 Deluxe, og har fået min gamle 7,5 fil lagt over. Det ser OK ud.

Nu mangler jeg bare at få alle de stillingsbetegnelser, der i 7,5 var indlagt som en "Begivenhed" på plads i "Stiling", som jeg i Personinformationsvinduet har ændret fra "Død af".
Hvordan gør jeg det?

Venligst, Anne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Marie H » ons 11-12-2019 00:58

Anne Messmann skrev:Hej!
Nu har jeg opgraderet til vers.9 Deluxe, og har fået min gamle 7,5 fil lagt over. Det ser OK ud.

Nu mangler jeg bare at få alle de stillingsbetegnelser, der i 7,5 var indlagt som en "Begivenhed" på plads i "Stiling", som jeg i Personinformationsvinduet har ændret fra "Død af".
Hvordan gør jeg det?

Venligst, Anne


Hvordan har du oprettet begivenheden Stilling? Vis venligst et skærmprint, så jeg kan se, hvordan du har lagt det ind i Legacy.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Messmann » ons 11-12-2019 11:50

Hej Anne Marie,
Både i 7,5 og i 9-gratisudg. har jeg først ændret en af rubrikkerne på forsiden i Familievisning til "Stilling" (i 9eren hed rubrikken: "Død af", jeg husker ikke mere, hvad den hed i 7,5 - men det er den sidste efter: Født, Døbt, Død, Begravet).

I "Masterliste for Begivenhedsdefinitioner" har jeg tilføjet en rubrik son jeg har kaldt: "Stilling".

Procedure:
1) Personinformation - Tilføj Begivenhed - Valg: Stiling (sat et flueben)
2) indskrevet personens stilling i "Beskrivelse".

Proceduren i vers. 9 er nøjagtig den samme... (dog har jeg i den nye fil, som jeg indskrev i 9 gratisudg., brugt den allerede eksisterende betegelse i "Masterliste for Begivenhedsdefinitioner": "Beskæftigelse". Alle indskrevne stillinger er efter opgraderingen til 9 Deluxe fint kommet frem fra denne fil i Familievisningens "Stilling" (den ændrede rubrik på forsiden).

Vh, Anne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Marie H » ons 11-12-2019 12:36

Anne Messmann skrev:Hej Anne Marie,
Både i 7,5 og i 9-gratisudg. har jeg først ændret en af rubrikkerne på forsiden i Familievisning til "Stilling" (i 9eren hed rubrikken: "Død af", jeg husker ikke mere, hvad den hed i 7,5 - men det er den sidste efter: Født, Døbt, Død, Begravet).

I "Masterliste for Begivenhedsdefinitioner" har jeg tilføjet en rubrik son jeg har kaldt: "Stilling".

Procedure:
1) Personinformation - Tilføj Begivenhed - Valg: Stiling (sat et flueben)
2) indskrevet personens stilling i "Beskrivelse".

Proceduren i vers. 9 er nøjagtig den samme... (dog har jeg i den nye fil, som jeg indskrev i 9 gratisudg., brugt den allerede eksisterende betegelse i "Masterliste for Begivenhedsdefinitioner": "Beskæftigelse". Alle indskrevne stillinger er efter opgraderingen til 9 Deluxe fint kommet frem fra denne fil i Familievisningens "Stilling" (den ændrede rubrik på forsiden).

Vh, Anne


Først og fremmest: Du behøver ikke sætte flueben for at vælge begivenhed (det betyder blot, at du giver begivenheden et mærke, som ikke kan bruge til noget, hvis de alle har et flueben), du skal blot dobbeltklikke på begivenheden for at vælge den.

Det forvirrer mig lidt og er også vigtigt for den proces, der skal sættes igang, hvilken begivenhed, du ønsker at bruge fremover, og hvilken begivenhed, der vises i familievisningen. Du skriver, at du har brugt Beskæftigelse, og at de vises i familievisningen, men hvis du på familievisningen har Stilling stående, så er der noget, der ikke helt stemmer - medmindre, at du har ændret begivenhedens navn fra Beskæftigelse til Stilling.

1) Er der tale om to forskellige filer, når du omtaler a) en fil, der er oprettet med begivenheden Beskæftigelse i Legacy 9 gratisudgaven, og b) en fil, der efter opgraderingen til Legacy 9 Deluxe kan vise noget i Stilling?

2) Har du i Masterliste for begivenhedsdefinitioner én begivenhed, der kaldes Beskæftigelse og en anden begivenhed, der kaldes Stilling? Begge begivenhedsdefinitioner kan ikke vises, heller ikke hvis der er tale om to filer. Indstillingen er fast, uanset hvilken fil, der er åben. Hvis der er tale om to forskellige filer, så er du nødt til at flette de to begivenhedsdefinitioner, så du bruger den samme definition i alle dine filer til at beskrive personernes stilling.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Messmann » ons 11-12-2019 21:06

Hej Anne Marie
Det forvirrer mig lidt og er også vigtigt for den proces, der skal sættes igang, hvilken begivenhed, du ønsker at bruge fremover, og hvilken begivenhed, der vises i familievisningen. Du skriver, at du har brugt Beskæftigelse, og at de vises i familievisningen, men hvis du på familievisningen har Stilling stående, så er der noget, der ikke helt stemmer - medmindre, at du har ændret begivenhedens navn fra Beskæftigelse til Stilling.


Jeg har 2 filer:
1) mine egne data, der er indtastet i vers. 7,5. Dér har jeg oprettet en Begivenhed og kaldt den Stilling. Og ændret forside(Familie)visningens navn til: Stilling.

2) en andens data, der er indtastet i vers. 9. Dér brugte jeg den fortrykte Begivenhed: Beskæftigelse. Forside(Familie)visningens navn legeledes ændret til: Stilling. Det havde ingen betydnig - de kommer fint frem på Familievisningens forside!

Nu ligger begge filer jo i vers. 9. Ved oprettelse en ny person i min egen fil, eller ved tilføjelse af en stilling til en eksisterende, kan jeg vel fremover bare bruge "Beskæftigelse"?

Nu skal jeg så bare have alle stillingsbetegnelser fra min fil, der er flyttet over i vers. 9. Jeg håber ikke, det er så vanskeligt, som du får det til at lyde...

I det hele taget kan jeg slet ikke forstå, at der ikke findes en fast rubrik til Stilling (i stedet for "Død af")! - Kan du ikke foreslå det til næste vers.?
Vh, Anne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Marie H » tors 12-12-2019 23:08

Du skriver, at du nu gerne vil overføre de stillingsbetegnelser, du har oprettet i Legacy 7.5 til Legacy 9, og så er det jeg spørger, hvor har du oprettet de stillingsbetegnelser?

Du skriver, at du har brugt begivenheden Beskæftigelse og alternativt Stilling, og du har indtastet stillingsbetegnelserne i feltet Beskrivelse. Dermed opretter du ikke en liste over stillingsbetegnelser.

Hvis du har to begivenheder, hvor den ene hedder Beskæftigelse og den anden hedder Stilling, så kan de altså ikke begge blive vist i familievisningen. Det vil enten være den ene eller den anden, du kan se. Se vedlagte eksempel
Familievisningen.jpg
(113.3 KiB) Ikke downloadet endnu

men selvfølgelig vil begge kunne ses i Personinformationsvinduet under Begivenheder/fakta, men det er ikke helt det samme, i hvert fald ikke som jeg læser dit spørgsmål.

Jeg bliver altså nødt til at se, hvad det er, du ønsker at ændre, ellers kan jeg ikke vejlede dig. Så skærmprint udbedes.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Messmann » fre 13-12-2019 21:06

Hej igen,
Jeg syntes ellers, jeg havde beskrevet det klart og tydeligt. Véd ikke hvordan man vedhft. et skærmprint - så nu har jeg taget et foto af proceduren i 7,5.

I Legacy 9 har jeg ændret linje 5 i Familievisningen til: "Stilling" (hvor du i dit skærmprint har ændret til: "Beskæftigelse").

Håber fotoet hjælper!
Vh, Anne
Vedhæftede filer
Stilling i Legacy 7,5 20191213_203722.jpg
(298.75 KiB) Ikke downloadet endnu

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Marie H » lør 14-12-2019 09:33

Proceduren er fuldstændig den samme i Legacy 9, som i Legacy 7, og det kan jeg se, at du har styr på, så jeg er usikker på, hvad du mangler svar på?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Messmann » lør 14-12-2019 11:45

Ja, men alle de stillingsbetegnelser, jeg havde indtastet i min gamle fil, og som kom frem på forsiden i Familievisningen i vers.7,5 er jo ikke kommet automatisk med over i vers.9. (jfr. mit allerførste spørgsmål nr.3, hvortil du svarede, at det kunne vente, til jeg var færdig med opgraderingen...).

Så HVORDAN får jeg alle disse (ca. 1000) stillingbetegnelser til at lægge sig i Familievisnings 5. rubrik = "Stilling" ???

Venlig hilsen
Anne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Opgradering til 9 deluxe

Indlægaf Anne Marie H » lør 14-12-2019 15:16

Det, der ikke er 'kommet med over' er sandsynligvis din ændring af Død af til Stilling. Jeg går ud fra, at stillingsbeskrivelserne ligger i Begivenheder/fakta-felterne. Derfor er det din ændring af teksten til Stilling, du skal skal kigge på. Det er ikke nok blot at ændre teksten, du skal højreklikke og tilføje begivenhedsdefinitionen Stilling for at det virker. Højreklik på Død af-teksten, så åbnes vinduet Tilpas familievisningen. Klik der på knappen Hjælp, så forklares processen.

Bemærk, at du først skal finde det feltnavn, der hedder Begivenhed..., så åbnes Masterliste for begivenhedsdefinitioner, hvor du skal finde Stilling.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Download og installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster