Hvor er alle .usr-filer?

Få hjælp til opsætning af skærmvisning og andre generelle indstillinger i Legacy

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

perbuch
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 05-11-2018 12:03
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf perbuch » ons 15-03-2023 09:02

Tag et kig i denne beskrivelse => http://legacydansk.com/?page=help_usr
Der står bl.a. "Dette er en liste over .usr-filer som findes i mappen hvor Legacy er installeret". I V9.0.0.431 er der ingen .usr-filer i denne mappe, og der er kun et fåtal gemt i OneDrive. For eksempel kan jeg ikke finde legacy.usr, der burde eksistere i min installation.
Hvis beskrivelsen skulle opdateres, hvordan ville den så se ud i dag?
Med venlig hilsen
Per Buch Larsen (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10 & 11)

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf baertel » ons 15-03-2023 11:28

perbuch skrev:Tag et kig i denne beskrivelse => http://legacydansk.com/?page=help_usr
Der står bl.a. "Dette er en liste over .usr-filer som findes i mappen hvor Legacy er installeret". I V9.0.0.431 er der ingen .usr-filer i denne mappe, og der er kun et fåtal gemt i OneDrive. For eksempel kan jeg ikke finde legacy.usr, der burde eksistere i min installation.
Hvis beskrivelsen skulle opdateres, hvordan ville den så se ud i dag?


C:\Users\xxxx\Documents\Legacy Family Tree\_AppData\Usr
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

perbuch
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 05-11-2018 12:03
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf perbuch » ons 15-03-2023 14:38

baertel skrev:C:\Users\xxxx\Documents\Legacy Family Tree\_AppData\Usr

Det fåtal af .usr-filer, jeg har fundet, ligger i den mappe, jeg viser her - under OneDrive, og jeg mangler som sagt bl.a. legacy.usr.
Skærmbillede 2023-03-15 14.35.27.png
(38.4 KiB) Ikke downloadet endnu

For øvrigt har jeg lavet denne beskrivelse for at gøre opmærksom på, at den danske dokumentation http://legacydansk.com/?page=help_usr bør opdateres snarest.
Med venlig hilsen
Per Buch Larsen (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10 & 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf Anne Marie H » ons 15-03-2023 16:13

De bør ikke ligge i OneDrive men i den mappe, som Baertel henviser til. Den mappe, du finder dem i, er ikke standardplacering.

Legacy bør ikke installeres på OneDrive, men på din computer. OneDrive kan bruges til dine sikkerhedskopier.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

perbuch
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 05-11-2018 12:03
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf perbuch » ons 15-03-2023 18:04

Anne Marie H skrev:De bør ikke ligge i OneDrive men i den mappe, som Baertel henviser til. Den mappe, du finder dem i, er ikke standardplacering.

Legacy bør ikke installeres på OneDrive, men på din computer. OneDrive kan bruges til dine sikkerhedskopier.

Jamen, Anne-Marie, jeg har aldrig valgt den placering. Jeg kan heller ikke finde noget sted under "Tilpas", hvor jeg kan ændre på den.
Legacy's programmappe ligger i c:\Legacy9 - men .usr-filerne har installationen så placeret, som jeg tidligere viste.
Med venlig hilsen
Per Buch Larsen (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10 & 11)

perbuch
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 05-11-2018 12:03
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf perbuch » tors 16-03-2023 07:39

At en Legacy-installation uden brugerens valg i visse tilfælde placerer nogle filer under One-Drive-mappen, må ikke betyde, at brugeren skal tvinges til at fravælge brugen af OneDrive, der i mange andre tilfælde kan være ganske fornuftig.
I stedet vil jeg kalde det en fejl i Legacy, at de ikke kan finde ud af at placere de pågældende hjælpefiler i mappen C:\Users\[....]\Dokumenter\Legacy Family Tree - uanset hvordan Windows håndterer brugen af OneDrive.
----
Jeg har netop fejlmeldt hos den amerikanske support.
fejlmelding.png
(39.43 KiB) Ikke downloadet endnu
Med venlig hilsen
Per Buch Larsen (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10 & 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf Anne Marie H » tors 16-03-2023 10:15

Legacy installerer ikke noget på OneDrive. Legacy installeres som standard altid på C:\Program Files (x86)\Legacy9 (selve programmet) øvrige mapper til data, media, AppData altid her C:\Users\........\Documents\Legacy Family Tree - medmindre brugerens selv vælger en anden placering, hvilket jeg altid stærkt fraråder. Desværre er det blevet sådan, at Windows 10 og 11 nærmest 'snyder' folk til at installere på OneDrive, fordi det kræver et fravalg (i form af fjernelse af et lille flueben) i forbindelse med opstart af en ny PC at undgå at programmer osv. installeres på OneDrive. Det er der flere eksempler på her i forum.

At du ikke kan se alle de .usr-filer, der vises på hjemmesiden, skyldes ganske enkelt, at du ikke har brugt alle funktioner i Legacy, der danner .usr-filer. Den dag du installerede Legacy var der i virkeligheden ingen .usr-filer. De dannes efterhånden som du bruger de forskellige funktioner i Legacy. og gemmes som standard altid i denne mappe C:\Users\........\Documents\Legacy Family Tree\_AppData\Usr .

Usr-filerne kan alle slettes uden det har indflydelse på programmet som helhed, men alle de personlige indstillinger ryger, og skal laves igen. Imidlertid kan en .usr-fil lave 'ballade' for dig i forbindelse med dit brug af programmet, og så kan du blive bedt om at slette en, flere eller alle .usr-filer for at få udryddet en fejl. Fejl af denne type ses oftest i forbindelse med oprettelse af rapporter, fordi brugerne ofte ændrer rapportindstillingerne, og det kan forvirre programmet, hvis ikke man nul-stiller en rapport af og til.Oftest kan det dog klares med et klik på Sæt-knappen i en rapport.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

perbuch
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 05-11-2018 12:03
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf perbuch » tors 16-03-2023 10:53

Anne Marie H skrev:Legacy installerer ikke noget på OneDrive. Legacy installeres som standard altid på C:\Program Files (x86)\Legacy9 (selve programmet) øvrige mapper til data, media, AppData altid her C:\Users\........\Documents\Legacy Family Tree - medmindre brugerens selv vælger en anden placering, hvilket jeg altid stærkt fraråder.

Jeg må indrømme, at du i visse tilfælde vil have uret, og det gælder nok specielt for de brugere, der i øvrigt anvender OneDrive til andre legitime formål. Brugeren kan på ingen måde i Legacy eller under installationen beslutte at lægge nogle af Legacy-filerne i OneDrive.
Så lad os nu være tålmodige og afvente svare fra supporten i USA.
Med venlig hilsen
Per Buch Larsen (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10 & 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf Anne Marie H » tors 16-03-2023 11:20

perbuch skrev:
Anne Marie H skrev:Legacy installerer ikke noget på OneDrive. Legacy installeres som standard altid på C:\Program Files (x86)\Legacy9 (selve programmet) øvrige mapper til data, media, AppData altid her C:\Users\........\Documents\Legacy Family Tree - medmindre brugerens selv vælger en anden placering, hvilket jeg altid stærkt fraråder.

Jeg må indrømme, at du i visse tilfælde vil have uret, og det gælder nok specielt for de brugere, der i øvrigt anvender OneDrive til andre legitime formål. Brugeren kan på ingen måde i Legacy eller under installationen beslutte at lægge nogle af Legacy-filerne i OneDrive.
Så lad os nu være tålmodige og afvente svare fra supporten i USA.


Du bestemmer selv, hvor du vil installere og arkivere dine filer, og mange bruger OneDrive til data- og mediefiler, fordi de så ikke behøver at tage sikkerhedskopier. Det er der intet usædvanligt i, men Legacy vil som standard forsøge at lægge installation og arbejdsmapper i de to områder på din pc, som jeg har angivet. Du kan som bruger så selv beslutte, om du vil følge Legacys anbefaling. Vi tester programmet i standardplacering, og derfor kan vi ikke altid regne ud, hvordan en fejl opstår, da vi ikke ved, om brugerne har fulgt anbefalingerne, men f.eks. bruger OneDrive, Dropbox osv.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

perbuch
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 05-11-2018 12:03
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf perbuch » tors 16-03-2023 11:58

Anne Marie H skrev:Du bestemmer selv, hvor du vil installere og arkivere dine filer, og mange bruger OneDrive til data- og mediefiler, fordi de så ikke behøver at tage sikkerhedskopier. Det er der intet usædvanligt i, men Legacy vil som standard forsøge at lægge installation og arbejdsmapper i de to områder på din pc, som jeg har angivet. Du kan som bruger så selv beslutte, om du vil følge Legacys anbefaling. Vi tester programmet i standardplacering, og derfor kan vi ikke altid regne ud, hvordan en fejl opstår, da vi ikke ved, om brugerne har fulgt anbefalingerne, men f.eks. bruger OneDrive, Dropbox osv.

Nu vil jeg ikke trække dette i langdrag, men du ved, at jeg i forbindelse med en anden fejl har været tvunget til at slette alt og geninstallere Legacy 9 - og altså ikke opdatere en eksisterende installation - og det har jeg gjort et par gange. På intet tidspunkt har jeg valgt at installere helt eller delvist i OneDrive. Alligevel finder jeg efter installationen, at visse filer, bl.a. .user-filerne, er blevet installeret under OneDrive.
Lad mig lige tilføje, at jeg professionelt har arbejdet med computere igennem mange år.
Med venlig hilsen
Per Buch Larsen (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10 & 11)

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf baertel » tors 16-03-2023 12:25

perbuch skrev:At en Legacy-installation uden brugerens valg i visse tilfælde placerer nogle filer under One-Drive-mappen, må ikke betyde, at brugeren skal tvinges til at fravælge brugen af OneDrive, der i mange andre tilfælde kan være ganske fornuftig.
I stedet vil jeg kalde det en fejl i Legacy, at de ikke kan finde ud af at placere de pågældende hjælpefiler i mappen C:\Users\[....]\Dokumenter\Legacy Family Tree - uanset hvordan Windows håndterer brugen af OneDrive.
----
Jeg har netop fejlmeldt hos den amerikanske support.
fejlmelding.png


Fejlen ligger ikke i Legacy, men ved ændring af Windows 10. Windows lægger My Documents i OneDrive og da Legacy installerer i My Documents ryger filerne altså i OneDrive i stedet for på computeren.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

perbuch
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 05-11-2018 12:03
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf perbuch » tors 16-03-2023 15:26

baertel skrev:Fejlen ligger ikke i Legacy, men ved ændring af Windows 10. Windows lægger My Documents i OneDrive og da Legacy installerer i My Documents ryger filerne altså i OneDrive i stedet for på computeren.

Leif!
Jeg er uenig med dig. Men uanset det, så er her en beskrivelse af, hvordan Legacy support i USA vil have, at vi skal håndtere det:
"Legacy 9 vil altid installere en mappe i din Dokumenter-mappe. Der er ingen mulighed for at komme uden om dette. Hvis din Dokumenter-mappe er konfigureret på OneDrive, betyder det, at Legacy altid installerer på denne placering. Noget, du kan gøre, er at deaktivere OneDrive-synkronisering under installationen, og dette skulle gøre det muligt for Legacy at installere lokalt. Når dette er gjort, skal du indstille OneDrive til at beholde en kopi af filerne lokalt og derefter køre Legacy. Dette skulle gøre det muligt at fungere korrekt."
Denne tekst bør inkluderes i beskrivelsen i forbindelse med nye opdateringer fra Legacy. For at fjerne alle tidligere misforståelser, så betyder dette til gengæld, at man som bruger ikke er tvunget til at fravælge OneDrive. Man skal blot under installationen gøre som beskrevet af supporten.
Med venlig hilsen
Per Buch Larsen (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10 & 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf Anne Marie H » tors 16-03-2023 16:07

perbuch skrev:
baertel skrev:Fejlen ligger ikke i Legacy, men ved ændring af Windows 10. Windows lægger My Documents i OneDrive og da Legacy installerer i My Documents ryger filerne altså i OneDrive i stedet for på computeren.

Leif!
Jeg er uenig med dig. Men uanset det, så er her en beskrivelse af, hvordan Legacy support i USA vil have, at vi skal håndtere det:
"Legacy 9 vil altid installere en mappe i din Dokumenter-mappe. Der er ingen mulighed for at komme uden om dette. Hvis din Dokumenter-mappe er konfigureret på OneDrive, betyder det, at Legacy altid installerer på denne placering. Noget, du kan gøre, er at deaktivere OneDrive-synkronisering under installationen, og dette skulle gøre det muligt for Legacy at installere lokalt. Når dette er gjort, skal du indstille OneDrive til at beholde en kopi af filerne lokalt og derefter køre Legacy. Dette skulle gøre det muligt at fungere korrekt."
Denne tekst bør inkluderes i beskrivelsen i forbindelse med nye opdateringer fra Legacy. For at fjerne alle tidligere misforståelser, så betyder dette til gengæld, at man som bruger ikke er tvunget til at fravælge OneDrive. Man skal blot under installationen gøre som beskrevet af supporten.


Naturligvis er man ikke tvunget til at fravælge OneDrive - jeg kører fint med en lang række mapper i OneDrive, men mine Legacy-filer har jeg altid kun liggende i mapperne på min PC, til gengæld lægger jeg mine sikkerhedskopier i OneDrive. Og jeg har truffet det permanente valg, at jeg ikke vil synkronisere Legacy-mapperne med OneDrive, fordi vi har oplevet alt for mange problemer - også med korrupte filer. Formentlig fordi Legacy gemmer straks du indtaster information. Det kan give i visse tilfælde give "datapakke-sammenstød", hvis man er for hurtig på tasterne.

Det kører fint uden at gøre noget som helst i forbindelse med opdateringer - jeg kører med 3 forskellige udgaver af Legacy - samme som I alm. brugere kører, lige nu 4.0.0.433 og desuden 2 forskellige beta-versioner. Det virker...

Så min anbefaling er igen, at man ikke gemmer Legacy-datafilerne i 'skyen', men i standard-mappen C:\Users\......\Documents\Legacy Family Tree\Data

Sikkerhedskopierne kan man til gengæld sætte op til at gemme direkte i OneDrive, se vedlagte
sikkerhedskopi.jpg
(103.81 KiB) Ikke downloadet endnu


Om du så har lyst til at følge den, det er naturligvis dit valg.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

perbuch
Indlæg: 35
Tilmeldt: man 05-11-2018 12:03
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf perbuch » tors 16-03-2023 16:27

Anne Marie H skrev:Så min anbefaling er igen, at man ikke gemmer Legacy-datafilerne i 'skyen', men i standard-mappen C:\Users\......\Documents\Legacy Family Tree\Data
Sikkerhedskopierne kan man til gengæld sætte op til at gemme direkte i OneDrive, se vedlagte sikkerhedskopi.jpg
Om du så har lyst til at følge den, det er naturligvis dit valg.

Jeg har skrevet tilbage til supporten, at jeg ikke er helt tilfreds med deres anbefalinger. For det første er deres beskrivelse langt fra intuitiv, og for det andet er det efter min mening Legacy's ansvar at optimere deres installationsrutine, når Windows ændrer strategi. Jeg ønsker af sikkerhedsmæssige ikke at slå synkronisering fra for "Dokumenter"-mappen, hvilket lige nu betyder, at jeg ikke kan undgå, at Legacy-filer stadig kommer ind under OneDrive. Til gengæld har jeg i OneDrive-indstillinger markeret, at alt også skal bibeholdes lokalt. Det skulle tilsyneladende være nok til at få det til at køre.
Jeg vender tilbage, når jeg hører nyt.
Med venlig hilsen
Per Buch Larsen (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10 & 11)

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Re: Hvor er alle .usr-filer?

Indlægaf baertel » tors 16-03-2023 21:16

perbuch skrev:
baertel skrev:Fejlen ligger ikke i Legacy, men ved ændring af Windows 10. Windows lægger My Documents i OneDrive og da Legacy installerer i My Documents ryger filerne altså i OneDrive i stedet for på computeren.

Leif!
Jeg er uenig med dig. Men uanset det, så er her en beskrivelse af, hvordan Legacy support i USA vil have, at vi skal håndtere det:
"Legacy 9 vil altid installere en mappe i din Dokumenter-mappe. Der er ingen mulighed for at komme uden om dette. Hvis din Dokumenter-mappe er konfigureret på OneDrive, betyder det, at Legacy altid installerer på denne placering. Noget, du kan gøre, er at deaktivere OneDrive-synkronisering under installationen, og dette skulle gøre det muligt for Legacy at installere lokalt. Når dette er gjort, skal du indstille OneDrive til at beholde en kopi af filerne lokalt og derefter køre Legacy. Dette skulle gøre det muligt at fungere korrekt."
Denne tekst bør inkluderes i beskrivelsen i forbindelse med nye opdateringer fra Legacy. For at fjerne alle tidligere misforståelser, så betyder dette til gengæld, at man som bruger ikke er tvunget til at fravælge OneDrive. Man skal blot under installationen gøre som beskrevet af supporten.


Jeg forstår ikke hvad du er uenig i. Det jeg skrev er jo det samme som supporten skriver. Legacy installerer i dokumentmappen uanset hvor denne befinder sig, om det er på den traditionelle placering, i OneDrive eller på et andet drev. Problemet er at Windows ikke har fortalt brugerne at når man benytter OneDrive så flyttes Dokumenter hertil.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit


Tilbage til "Skærmvisning og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster