Visning af bruger-ID og ikke RIN

Få hjælp til opsætning af skærmvisning og andre generelle indstillinger i Legacy

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

carlaogpeter
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 24-01-2022 15:31
Kontakt:

Visning af bruger-ID og ikke RIN

Indlægaf carlaogpeter » ons 24-08-2022 16:49

Ved opdatering er der RIN-numre ved navnelisterne.

Jeg arbejder bedst med Bruger-ID i den kolonne. På den måde kan jeg hurtigt se mine direkte slægtninge.

Hvordan får jeg dette tilbage?

Kan nogen give mig en forklaring på, hvorfor RIN-numre måske er at foretrække?

Venlig hilsen
Tove Laursen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Visning af bruger-ID og ikke RIN

Indlægaf Anne Marie H » ons 24-08-2022 21:26

Det er blot en indstilling, du skal have ændret. Se under fanen Valg > Tilpas > 8. Vis > 8.2 Vis numre ved navne (Slægtsfil)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

carlaogpeter
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 24-01-2022 15:31
Kontakt:

Re: Visning af bruger-ID og ikke RIN

Indlægaf carlaogpeter » tors 25-08-2022 10:52

I mine indstillinger har jeg under pkt. 8.2 flueben i "Familie- og anetavlevisning"
Dernæst har jeg "Under Andet" markeret Bruger-ID

Men det er stadig RIN-numre, der kommer frem?

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Visning af bruger-ID og ikke RIN

Indlægaf Anne Marie H » tors 25-08-2022 14:36

OK, undskyld jeg læste ikke dit første indlæg ordentligt. Du taler om Indeks og Navneliste. I begge er der en knap Valg, hvor du kan ændre visningen til BrugerID.

Måske skal du gøre brug af andre af Legacys mange funktioner til at vise dig slægtskab med både direkte aner og andre slægtninge.
Jeg har aldrig selv brugt Anenumre, det klarer Legacy :)

1. Du kan bruge Sæt slægtskab, så vises dit slægtskab til personerne i din fil ovenfor personens felt i Familievisningen - også dem, du ikke er direkte linje med.
2. Du kan bruge Anefarver. Når du holder musen over det farvede felt, fortæller det dig, hvilken af dine bedsteforældres gren, du er inde i og endelig
3. Du kan bruge at få vist dine direkte aner med fed skrift i Børnelisten, ved at bruge funktionen Fremhæv direkte linje, så er du aldrig i tvivl om, hvem af børnene i en stor børneflok, der er din ane, og du vil også kunne se, hvis du er i direkte slægt med flere af børnene (fætter/kusine-ægteskaber).

I vedlagte ser du alle tre muligheder i funktion
Unavngivet.jpg
(200.38 KiB) Ikke downloadet endnu
og her
Unavngivet2.jpg
(98.1 KiB) Ikke downloadet endnu
Hvis du holder musen over slægtsbetegnelsen, så kan du se, hvem du har sat som proband. Desuden vil der være et + efter teksten, hvis du er beslægtet flere gange med personen, og de slægtskaber kan du så få vist ved at højreklikke på slægtskabsbetegnelsen og åbne slægtskabsberegneren. Så der er mange fordele ved at bruge de nævnte funktioner.

Du slipper for at sidde at udregne og indtaste anenumre selv, og desuden sætter Legacy anenumre på, hvis du laver en udskrift, uanset hvem af personerne i din fil, du sætter som proband.

Bare lige for at gøre lidt reklame for nogle af Legacys mange fantastiske funktioner :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

carlaogpeter
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 24-01-2022 15:31
Kontakt:

Re: Visning af bruger-ID og ikke RIN

Indlægaf carlaogpeter » fre 26-08-2022 15:07

Tak for hjælpen.

Nu har jeg ligeledes taget funktionen med at fremhæve direkte linje i brug - tak for den henvisning.

V.h.
Tove Laursen


Tilbage til "Skærmvisning og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster