Slægtsgrupper

Få hjælp til opsætning af skærmvisning og andre generelle indstillinger i Legacy

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Hanne B. Stegemüller
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 18-06-2019 14:16
Kontakt:

Slægtsgrupper

Indlægaf Hanne B. Stegemüller » søn 08-03-2020 17:16

Hej

Jeg bøvler med slægtsgrupper - som jeg tror, det hedder. Altså den data der vises i en lille farvet firkant til højre for anens navn og køn.

Hvis jeg holder musen over firkanten, får jeg at vide, at det fx er 'Farfars slægt (gruppe 1)', men der mangler en label, så jeg altid kan se oplysningen. Jeg har ledt og ledt efter det sted, jeg kan få den vist. Min fil rummer, så vidt jeg husker, ingen løse personer. Alle hænger sammen, som du også skriver et sted, den skal.

Kan du hjælpe?
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Min slægtsside: https://tng.stegemueller.dk

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtsgrupper

Indlægaf Anne Marie H » man 09-03-2020 00:21

Det, du 'bøvler' med er nok Anefarver. De sættes kun hos de direkte aner til de(n) person(er), du har valgt som startpersoner.
At sætte anefarver sker i to trin:
1. Klik på Valg > Tilpas > 8. Vis > 8.3 Anefarvekodning Sæt flueben ved Vis anefarver på skærm, og vælg hvor. Derefter gemmes, og gå så til
2. Klik på fanen Funktioner i hovedværktøjslinjen > Sæt anefarver.

Slægtsgrupper er en anden funktion, som du finder under fanen Vis i hovedværktøjslinjen > Slægtsgrupper. Klik der på knappen Opdater, så vises hvor mange slægtsgrupper, du har i den fil lige nu, herunder om du har enkelte personer liggende som løse personer uden tilknytning til din primære slægtsfil. Jeg har f.eks. selv 155 slægtsgrupper i min slægtsfil, hvor den egentlige fil indeholder 14.054 personer. Se vedlagte
Slægtsgrupper.jpg
(238.59 KiB) Ikke downloadet endnu

Samlet har jeg ialt 15.443 personer i min fil, dvs. at jeg har knap 1.500 personer liggende i større eller mindre grupper, hvilket er helt med vilje, da jeg indtaster anerne til de personer, som jeg har DNA-match med, så jeg kan se, hvornår jeg rammer de fælles aner, jeg har med vedkommende. Når det sker, indlemmes den nye gren automatisk i min egentlige slægtsfil, og en af de 'løse' grupper af personer forsvinder...

Hvis du vil se slægtskabsbetegnelserne mellem din proband og de øvrige personer i din slægtsfil, så sættes det under fanen Funktioner > Sæt slægtskab
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Hanne B. Stegemüller
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs 18-06-2019 14:16
Kontakt:

Re: Slægtsgrupper

Indlægaf Hanne B. Stegemüller » man 09-03-2020 14:29

Hej Anne Marie

Tusind tak for dit fyldige svar. Nu er jeg kørende igen. Jeg havde bare glemt alt det, Legacy kan.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Min slægtsside: https://tng.stegemueller.dk


Tilbage til "Skærmvisning og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster