Ændring af skrifttype

Få hjælp til opsætning af skærmvisning og andre generelle indstillinger i Legacy

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Airtime
Indlæg: 73
Tilmeldt: man 23-02-2009 14:50
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Ændring af skrifttype

Indlægaf Airtime » ons 26-06-2019 08:10

Jeg har netop installeret ver. 9.0.0.301 og som sædvanligt blev mine skrifttyper på skærmen ændret i forhold til, hvordan de var inden opdateringen.
Så plejer jeg bare at tilrette dem under "tilpas" og vælge "skrifttyper", men når jeg trykker på den skrifttype, jeg ønsker at ændre, får jeg denne meddelelse:
"Advarsel. Der kan ikke udskrives rapporter, før du har tilsluttet en Windows printer".

At tilslutte en printer, hjælper intet.

Før opdateringen fik jeg i øvrigt ved opstart af Legacy, hver gang et "forkert" opstartsbillede nemlig "Rapportskrifttyper", hvor jeg kan vælge skrifttyper for rapport. Når jeg lukker det billede, kommer en Legacy advarsel: "Legacy kan ikke finde en printer". Først når dette billede lukkes, starter Legacy normalt op.
Jeg kan godt se, at dette problem har været behandlet før, men jeg kan ikke finde en løsning.

Jeg bruger aldrig printer i forbindelse med Legacy.
Med venlig hilsen
Erik Brindt
Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 10

Airtime
Indlæg: 73
Tilmeldt: man 23-02-2009 14:50
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Ændring af skrifttype

Indlægaf Airtime » ons 26-06-2019 08:12

Kan godt se, at jeg fik spørgsmålet placeret i forkert gruppe. Skulle have været under "Diverse"
Med venlig hilsen
Erik Brindt
Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ændring af skrifttype

Indlægaf Anne Marie H » ons 26-06-2019 11:46

Skrifttype skal ikke ændres i forbindelse med opdatering, så jeg vil gerne vide, hvordan du har installeret Legacy? og hvor du laver indstillingen?

Du skal have installeret en printer for at kunne køre en vis udskrift, det kan bare være den standard pdf-printer, der ligger i Windows. Det behøver ikke være en fysisk printer. Normalt bruger Legacy blot den standardprinter, du har tilsluttet din pc. Du kan tjekke din printer ved at klikke på den blå cirkel med hvidt L i øverste venstre hjørne. Klik på Udskriv > Printeropsætning og vælg din printer...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Airtime
Indlæg: 73
Tilmeldt: man 23-02-2009 14:50
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Ændring af skrifttype

Indlægaf Airtime » ons 26-06-2019 12:48

Anne Marie H skrev:Skrifttype skal ikke ændres i forbindelse med opdatering, så jeg vil gerne vide, hvordan du har installeret Legacy? og hvor du laver indstillingen?


1. Mener du, hvor det ligger på min PC eller hvorfra jeg har installeret det for længe siden?
2. Indstillingen laver jeg under "Tilpas" "10. Skrifttyper" .

Anne Marie H skrev: Du skal have installeret en printer for at kunne køre en vis udskrift, det kan bare være den standard pdf-printer, der ligger i Windows. Det behøver ikke være en fysisk printer. Normalt bruger Legacy blot den standardprinter, du har tilsluttet din pc. Du kan tjekke din printer ved at klikke på den blå cirkel med hvidt L i øverste venstre hjørne. Klik på Udskriv > Printeropsætning og vælg din printer...


Gør jeg det, får jeg: "Fejl:O. Fejl i printeropsætningen. Fejl 32757: The common dialog function was unable to lock the memory associated with a handle."
Med venlig hilsen
Erik Brindt
Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ændring af skrifttype

Indlægaf Anne Marie H » ons 26-06-2019 18:16

ja, hvor ligger det på din PC, og hvor gemmer du dine filer.

Når du ændrer skrifttype på skærm, så er det det øverste felt i pkt. 10. Og husker du at klikke på Gem? Og er du opmærksom på, at ændringen kun gælder for den fil, du har åben, når du ændrer skrifttype?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Airtime
Indlæg: 73
Tilmeldt: man 23-02-2009 14:50
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Ændring af skrifttype

Indlægaf Airtime » tors 27-06-2019 12:08

Anne Marie H skrev:ja, hvor ligger det på din PC, og hvor gemmer du dine filer.


Stien er: C:\Users\Eriks PC\Documents\Legacy Family Tree
Filerne ligger: C:\Users\Eriks PC\Documents\Legacy Family Tree\Data\
som er nøjagtig samme placering som på min backup PC, hvor de nævnte problemer ikke opleves (den er dog ikke opdateret til ver. 301).
Sådan har placeringen været i mange år, så umiddelbart virker det ikke sandsynligt, at fejlen ligger her.

Anne Marie H skrev:Når du ændrer skrifttype på skærm, så er det det øverste felt i pkt. 10. Og husker du at klikke på Gem?


Jovist husker jeg at trykke Gem. Men problemet efter opdateringen er jo, at jeg ikke kan få lov til at ændre skrifttyperne, jvf. mit første indlæg.
Dette problem ses heller ikke på min backup PC.
På min backup PC kan jeg også vælge printer, som du tidligere har skrevet, jeg skal gøre, men det kan jeg altså ikke på den primære PC.

Anne Marie H skrev: Og er du opmærksom på, at ændringen kun gælder for den fil, du har åben, når du ændrer skrifttype?

Det forstår jeg ikke helt.
Jeg vælger 10.1. Skrifttyper på skærm (global). - Data - Feltnavne - Notater - Startside. Tilretter og så får jeg de skrifttyper jeg ønsker på skærmen.
Med venlig hilsen
Erik Brindt
Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 10

Airtime
Indlæg: 73
Tilmeldt: man 23-02-2009 14:50
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Ændring af skrifttype

Indlægaf Airtime » tors 27-06-2019 15:51

Jeg prøvede at geninstallere printerdriveren på PC' en.
Det hjalp på begge problemer, så alt er nu ok.
Med venlig hilsen
Erik Brindt
Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ændring af skrifttype

Indlægaf Anne Marie H » fre 28-06-2019 00:21

Airtime skrev:
Anne Marie H skrev:ja, hvor ligger det på din PC, og hvor gemmer du dine filer.


Stien er: C:\Users\Eriks PC\Documents\Legacy Family Tree
Programmet bør ligge her C:\Program Files (x86)\Legacy9 Hvis du har programmet liggende i den mappe, du angiver, så kan det være årsagen til, at dine skrifttyper ændres ved opdateringer...
Filerne ligger: C:\Users\Eriks PC\Documents\Legacy Family Tree\Data\ Det er korrekt placering af filerne



Anne Marie H skrev: Og er du opmærksom på, at ændringen kun gælder for den fil, du har åben, når du ændrer skrifttype?

Det forstår jeg ikke helt.
Jeg vælger 10.1. Skrifttyper på skærm (global). - Data - Feltnavne - Notater - Startside. Tilretter og så får jeg de skrifttyper jeg ønsker på skærmen.

Ja, undskyld, det er mig, der ikke kan huske... jeg synes, at det var en slægtsfil-ændring.

Hvilken skrifttype/-størrelse bruger du? jeg vil gerne teste, om det evt. er en fejl i den specifikke skrifttype.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Airtime
Indlæg: 73
Tilmeldt: man 23-02-2009 14:50
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Ændring af skrifttype

Indlægaf Airtime » man 01-07-2019 09:32

Skrifttyper/-størrelse:

Data: Verdana
Feltnavne: Arial
Notater: Verdana
Startside: Arial.

Alle almindelig typografi og størrelse 10.
Med venlig hilsen
Erik Brindt
Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ændring af skrifttype

Indlægaf Anne Marie H » ons 03-07-2019 00:11

Så har jeg testet - godt nok fra 9.0.0.301 til beta 9.0.0.307 (som er på vej til jer alle, inden så længe), og mine indstillinger ændrer sig ikke. Dog har jeg sat flueben ved, at tilpasse skriftstørrelse efter skærmbilledet, så det ændrer selvfølgelig skriftstørrelsen, når jeg minimerer/maksimerer skærmvinduerne, men skrifttyperne ændrer sig ikke, se vedlagte
Fonts.jpg
(138.11 KiB) Ikke downloadet endnu
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Skærmvisning og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst