Fejl 0 ved start af Legacy, åbner ikke

Få hjælp til opsætning af skærmvisning og andre generelle indstillinger i Legacy

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

ArnoGuzek
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 01-01-2013 18:11
Kontakt:

Fejl 0 ved start af Legacy, åbner ikke

Indlægaf ArnoGuzek » tirs 27-02-2018 22:11

Følgende fejlmeddelelse modtages når Legacy startes og der vælges en datafil på 66MB, som tidligere har fungeret:
Fejl:0
Fejl ved åbning af databasen.
Microsoft Jet-databasemotoren kan ikke finde objektet "Databases".
Kontroller, at objektet findes, og at du har stavet navnet og stien korrekt.
Vil du PRØVE IGEN?

Ja Nej Afslut Online Hjælp

Jeg anvender windows10 og dansk Legacy version 9.0.0.209 med flere legacy filer på min egen pc altså ikke netopkobling.

Mine andre legacy fileråbner uden problem.

Jeg erindrer ikke om jeg har lukket programmet korrekt eller om pc'en er blevet efterladt natten over tændt men med mørk skærm og om jeg så nogle dage senere har trykket start og dermed faktisk slukket pc'en.

Jeg har forsøgt at arbejde videre med en kopi af filen, som jeg har søgt at åbne med Access 2016. Mine andre filer åbner uden problem.

Her får jeg følgende fejlbesked:

Microsoft Access-databaseprogrammet kan ikke finde objektet "Databases". Kontroller, at objektet findes, og at du har stavet navnet og stien korrekt. Hvis "Databases ikke er et lokalt objekt, skal du kontrollere netværksforbindelsen eller kontakte serveradministratoren.
OK Hjælp

Ligeledes med Access 2016 har jeg prøvet at åbne en tom fil og vælge Eksterne data og Ny Datakilde, derpå fra database og så Access og så vælge filen. Samme fejlbesked kommer.

Jeg har prøvet diverse demoprogrammer fra nettet til reparation af Access filer, men disse viser ikke lige så mange tabeller
som der faktisk er i mine andre filer og kun 2 forespørgsler. Så enten kan disse programmer ikke genskabe min fil eller også er min fil gået i stykker og mangler nogle tabeller/forespørgsler, men sidstnævnte lyder forkert.

Så selvom de viste tabeller i demoprogrammerne ser korrekte ud og tilsyneladende indeholder de godt 33.000 personer og tilhørende oplysninger, så giver det mig ikke mod på at vælge et af programmerne, da deres garanti går op til 80% af de faktiske data. Så man kan vælge at købe programmet og så konstatere at programmet faktisk finder alt men at demoen ikke gør det. Man kan også så bede om at få skillingerne tilbage, men det kunne jo være at andre af jer har oplevet noget tilsvarende.

Så et godt råd til hvordan filen kommer igang igen kan jeg godt bruge og ja min backup er ikke dagsaktuel, så nogle 100 personer er tastet ind siden backup.

mvh

Arno Guzek

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Fejl 0 ved start af Legacy, åbner ikke

Indlægaf Anne Marie H » ons 28-02-2018 00:00

Du må endelig ikke åbne filen via Access, så er du sikker på 'katastrofen'... Gemmer du dine filer i en Cloud-løsning, såsom Dropbox?

Når du kan åbne andre filer uden problemer, så må den beskrevne fil være ramt, og jeg vil anbefale, at du kontakter vores supportere i USA support@legacyfamilytree.com

Prøv først om den beskrevne løsning her kan hjælpe http://support.legacyfamilytree.com/art ... abase.html
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

ArnoGuzek
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 01-01-2013 18:11
Kontakt:

Re: Fejl 0 ved start af Legacy, åbner ikke

Indlægaf ArnoGuzek » ons 28-02-2018 12:33

Tak for den første hjælp.

Alle mine data ligger på egen pc.

Som jeg skrev, arbejder jeg videre med en kopi af filen.

Kopier af andre filer kan åbnes af Access, så forsøget er gjort for at se, om der er forskel på andre filer og den fejlende, og det er der.

Kopiering af Dao fil, hjælper heller ikke.

Jeg har oprettet opgave hos Legacy USA.

Lidt glæde har jeg haft ud af at anvende demo fra Stellar Phoenix Access Database Repair. Som jeg skrev så finder demoen tilsyneladende ikke alle tabeller. Jeg sammenligner som et nyt forsøg tabeller fundet med Access på kopien af min sidste backupfil og så Stellars tilsvarende og her finder Stellar alle tabeller og Forespørgsler, altså ser det ud til at min fil mangler tabeller og Forespørgsler og hvordan det kan gå til, må eksperterne finde ud af. Men måske er der tale om tomme tabeller?

Og så kan jeg se ved at sammenligne kopien af min backup åbnet med Access og med hvad Stellar finder, at jeg "heldigvis" kun mangler 77 nye personer og disses relationer.

Selvom jeg ikke kan hive data ud af Stellar via kopi, så kan jeg dog fra skærmen afskrive data.

Når jeg ser på tblIR kan jeg hos Stellar finde personen og dennes fødsels, dåb, død og begravelse. Og også generelle noter.
Når jeg ser på tblMR kan jeg hos Stellar finde mand og kone og deres fødselsdage, vielsesdato og kan manuelt oprette disse personer.
Når jeg ser på tblLR kan jeg hos Stellar finde de nye steder, der er kommet til siden backup og kan manuelt oprette disse.
Bøvlet er så at børn og steder i de enkelte tabeller er angivet med tal fra andre tabeller.

Så helt håbløst er det ikke.

Og så er mit spørgsmål. Er der en oversigt et eller andet sted hos Legacy over tabelnavne og indhold?

En datafil åbnes altid med et andet program end designet til på en KOPI af filen. Men som i mit tilfælde kan man alligevel genskabe data omend ikke så elegant så dog manuelt og jeg kan da fortsat lave skærmdump og så lave OCR genkendelse, men det er i mit tilfælde med blot 77 poster nok at gøre for meget ud af det.

Men at rode i selve databasen med Access, så skal man vøre mere end ekspert.

Men når fejlen kan optræde hos mig, så må den også kunne ske hos andre og Fejl O er ikke tidligere beskrevet.


Tilbage til "Skærmvisning og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster