Skift ikke det jeg skriver

Få hjælp til opsætning af skærmvisning og andre generelle indstillinger i Legacy

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Skift ikke det jeg skriver

Indlægaf jfh » fre 09-09-2016 23:52

Leg. dl 8.0.0.566 Windows 10
Jeg har i "Tilpas" under dataformat 3.1 / 3.2 / 3.3 / 3.6 anført med "flueben", at programmet ikke skal skifte det, jeg indtaster. Det fungerer hos mig meget besynderligt ved 3.3 (efternavn). Ikke andre steder.
Jeg har tillige i "Tilpas" under dataindtastning 2.1 slettet "fluebenet" ved "tilføj automatisk efternavn.

Det besynderlige (1):
Jeg har en mand - Jens hansen - der 1905 skifter navn til Jens la Cour. (det er første gang, jeg støder på det efternavn i slægten). Nu skriver systemet konsekvent "La Cour" - og det selvom jeg skriver det hele med små bogstaver. Det er tilsyneladende primært ved navnet la Cour.

Det besynderlige (2):
Ændrer man nu "La Cour" (det som systemet konsekvent skriver) til eks. "lae Cour" og gemmer (der skal være 3 bogstaver, måske flere, men ikke 2) og derefter retter "lae Cour" til "la Cour", så accepterer systemet det skrevne.

Hvorfor det lige er "la" systemet ændrer til stort forbogstav (og ved "Cour" ændrer til stort forbogstav ved dette ord), kan min fantasi ikke greje. Skriver man eks "la rasmus" bliver det til "La rasmus" (altså "la" med stort forbogstav og rasmus som jeg har skrevet det).

Men under alle omstændigheder bør systemet vel også i det felt skrive det, jeg indtaster, hvis ellers jeg har sat de rette "flueben".

Min "aftægtsmaskine" med Windows 7 og stadig med Legacy 7.5 måtte endnu engang holde for. Og sørme, her skriver programmet også "la cour" med stort forbogstav i begge ord. Så det er ikke en ny "dille" programmet har fået.

Nu ved jeg, hvorledes jeg "snyder" programmet, så det går nok. Jeg håber så, at programmet ikke opdager det og senere snyder mig. Så mange "la Cour" har jeg heller ikke. Men alligevel .....

Venlig hilsen
Jørgen

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » man 12-09-2016 16:17

Jeg kan ikke genskabe det på min PC. Det fungerer som forventet.

Til højre for efternavnefeltet er der en pil. Brug denne for at komme til listen med navne som er brugt. Find og slet/ret forekomster med La, la eller hvad du ønsker.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 12-09-2016 16:19

Ja, som Leif skriver, så har du sandsynligvis flere forekomster af efternavnet la Cour i din masterliste for efternavn...

Du kan også åbne masterlisten ved at klikke på fanen Vis > Masterlister > Efternavn.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Skærmvisning og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster