Hjælp til opsætning af Legacy på tre pc og data i dropbox

Få hjælp til opsætning af skærmvisning og andre generelle indstillinger i Legacy

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

carl.erik.ravn@gmail.com
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 05-01-2015 12:58
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Hjælp til opsætning af Legacy på tre pc og data i dropbox

Indlægaf carl.erik.ravn@gmail.com » fre 30-01-2015 19:28

Jeg er i den lidt overdrevne situation, at jeg benytter mig af tre pcere med Legacy, og har alle mine data liggende i min dropbox.

Legacy 8.0.0.459 de luxe

Det fungere nogenlunde, men jeg har lidt vanskeligheder med at få tilpasset L8, så det fastholder portrætter på aner og billeder i henvisninger.

Mappen /Media/ med billeder ligger også i dropboxen.

Opsætning pkt 6.2 sætter jeg til at finde filerne i dropboxen, men af en eller anden grund (mig?) falder opsætningen tilbage til std.opsætningen og tror således filerne ligger på mit C-drev.

Pkt 6.1 og 6.3 har L8 forstået skal være i dropboxen.

Når jeg retter 6.2 og trykker "Valg for std.indstillinger", "Gem indstillinger som brugerstandard" og derefter trykker på knappen "sæt" har den stadig Legacys std.
Med venlig hilsen / Best regards

Carl-Erik Ravn
Legacy Deluxe vers 8.0.0.536 + Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » fre 30-01-2015 23:12

Du skal være opmærksom på, at i 6.2. gælder den ændring du laver, kun for den fil du arbejder i, når du laver linket til mappen, ref. (Slægtsfil).

Du er derfor nødt til at lave indstillingen fra alle de PC'er, du arbejder/åbner filerne fra.

Når du har gemt din indstilling i Gem ALLE nuværende indstillinger som brugerstandard, skal du klikke på Nulstil til brugerstandard for at hente den tidligere indstilling, ikke på Sæt, da det netop giver dig Legacys standardindstilling.

Jeg ændrer teksten i sætningen til Sæt til brugerstandard. Det andet kan jeg godt forstå er forvirrende.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

carl.erik.ravn@gmail.com
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 05-01-2015 12:58
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlægaf carl.erik.ravn@gmail.com » fre 30-01-2015 23:36

Ta k for svar Anne. Jeg skal lige have lidt tid til at ordne alle tre pc på en gang, så kommer jeg med et feedback.
Med venlig hilsen / Best regards



Carl-Erik Ravn

Legacy Deluxe vers 8.0.0.536 + Windows 10

carl.erik.ravn@gmail.com
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 05-01-2015 12:58
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlægaf carl.erik.ravn@gmail.com » lør 31-01-2015 10:28

Der går stadig et eller andet galt:

På pc1 skal jeg pege på placeringen af mine mediefiler med stien d:\dropbox\/Slægt-filer\Legacy Family Tree\media\

På pc2 skal jeg pege på c:\dropbox\/Slægt-filer\Legacy Family Tree\media\

Det kan Legacy tilsyneladende ikke håndtere for midie-filer, men det fungere for data!!
Med venlig hilsen / Best regards



Carl-Erik Ravn

Legacy Deluxe vers 8.0.0.536 + Windows 10

jobe34.pet
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 08-10-2015 21:29
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Legacy på 3 PCér

Indlægaf jobe34.pet » tors 08-10-2015 22:30

Hej!
Har set at emnet er behandlet før, men som ny bruger af Legacy (har brugt MyHeritage webbaseret før) har jeg brug for nærmere hjælp.
Vi ønsker ikke at vort Legacy stamtræ er tilgængeligt for andre på nettet.
Derfor - hvordan sætter vi det op så vi fra hver af vore PCér kan arbejde videre udfra den seneste opdatering af stamtræet. For fælles data af anden karakter anvender vi OneDrive (Sky).
Ser frem til anvisning.
Mvh
Jørgen P

carl.erik.ravn@gmail.com
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 05-01-2015 12:58
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlægaf carl.erik.ravn@gmail.com » tors 08-10-2015 22:38

Legacy er - såvidt jeg ved - ikke et fler-bruger program, så i kan ikke arbejde samtidigt i den samme database fra flere pc'ere (stadig: Såvidt jeg ved)

Man kan "sagtens" have Legacy installeret på flere pcere, og de kan hver for sig have adgang til den samme database - men kun en ad gangen.
Med venlig hilsen / Best regards



Carl-Erik Ravn

Legacy Deluxe vers 8.0.0.536 + Windows 10

jobe34.pet
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 08-10-2015 21:29
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlægaf jobe34.pet » tors 08-10-2015 22:46

Tak for svar Carl-Erik Ravn.
Håber der kommer kommentar vedr. flerbruger funktion. Fruen og jeg arbejder ofte med opdatering samtidigt, så kun en ad gangen vil være et handicap.
Mvh
Jørgen P

carl.erik.ravn@gmail.com
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 05-01-2015 12:58
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlægaf carl.erik.ravn@gmail.com » tors 08-10-2015 22:52

Hvis i arbejder samtidigt så er i desværre nok nødt til at have hver sin database (med samme data som udgangspunkt) og derefter flette data efter endt arbejde. Hvordan må andre svare på.
(Stadig, underforudsætning af, at jeg har ret i at Legacy er et enkelt-bruger program)
Med venlig hilsen / Best regards



Carl-Erik Ravn

Legacy Deluxe vers 8.0.0.536 + Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Legacy på 3 PCér

Indlægaf Anne Marie H » tors 08-10-2015 23:16

jobe34.pet skrev:Hej!
Har set at emnet er behandlet før, men som ny bruger af Legacy (har brugt MyHeritage webbaseret før) har jeg brug for nærmere hjælp.
Vi ønsker ikke at vort Legacy stamtræ er tilgængeligt for andre på nettet.
Derfor - hvordan sætter vi det op så vi fra hver af vore PCér kan arbejde videre udfra den seneste opdatering af stamtræet. For fælles data af anden karakter anvender vi OneDrive (Sky).
Ser frem til anvisning.
Mvh


I skal blot placere datafilen i OneDrive, men I kan ikke arbejde på samme fil samtidig, men blot tilgå filen fra flere PC'er.

Hvis I er to eller flere, der arbejder på samme slægt, så kan jeg anbefale at bruge funktionen IntelliShare. Brug Hjælp og søg på Sådan virker IntelliShare for forklaring på funktionen.
Senest rettet af Anne Marie H tors 08-10-2015 23:31, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

jobe34.pet
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 08-10-2015 21:29
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlægaf jobe34.pet » tors 08-10-2015 23:19

Tak Anne Marie Holck.
Vil afprøve det anviste.
Med venlig hilsen
Jørgen P

jobe34.pet
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 08-10-2015 21:29
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlægaf jobe34.pet » tors 08-10-2015 23:37

Hej Anne Marie Holck!
Hvad svarer Intellishare til i dansk version Legacy.
Vis gerne et skærm print
Mhv
Jørgen P

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 08-10-2015 23:46

jobe34.pet skrev:Hej Anne Marie Holck!
Hvad svarer Intellishare til i dansk version Legacy.
Vis gerne et skærm print
Mhv


Intellishare = Intellishare :D

Der kan ikke vises skærmprint, da det blot er en kopi af den almindelige datafil, som dine medforskere arbejder med/i.

Hjælpfilen forklarer det:

En person udnævnes til "filpasser". Denne person er ansvarlig for at holde den fil ajour, der 'udnævnes' til masterfilen.

Legacy markerer automatisk alle poster i en fil med et serienummer, der er unikt for hver person.

Filpasseren skal sende en kopi af masterfilen til en eller flere andre forskere. Kopien skal være en kopi af Legacy-filen - ikke en gedcom-fil!

Modtagerne af filkopien åbner nu filen i Legacy og kan nu lave ændringer til eksisterende poster eller tilføje nye poster til filen. Filpasseren kan også lave ændringer og tilføjelser til masterfilen.

Indenfor et aftalt tidsinterval sendes filkopien retur til filpasseren (hvis der foretages mange rettelser, bør man udveksle filkopier med forholdsvis korte mellemrum). Få evt. den, der har rettet i kopien af filen, til at mærke de rettede/tilføjede filer med et aftalt nummer, så kan filpasseren hurtigt løbe rettelserne igennem og evt. tilrette filen i henhold til den standard, man som filpasseren ønsker, at filen skal overholde, inden man går videre til næste proces, se nedenfor.

Filpasseren skal derefter følge denne procedure:


1. Importer de(n) modtagne kopi(er) af filen ind i masterfilen. BEMÆRK: Filpasseren importerer den kopi af filen, som de øvrige medlemmer har returneret. Dette må ikke være en GEDCOM-fil.

Det skal være kopien af den aktuelle Legacy-fil, som det pågældende medlem af gruppen har ændret.



2. Klik på ikonet Flet og vælg Find dubletter...



3. Fra Flettevalg vinduet, klik på fanen Speciel dubletsøgning og vælg Brug IntelliShare til Autoflet af poster osv.….



4. Klik på knappen Fortsæt i øverste højre hjørne af vinduet Flettevalg. Legacy vil søge efter alle poster med identiske værdier og vil automatisk flette, hvis informationerne er nøjagtig de samme. (Legacy spørger, om man vil bruge Autoflet, hertil skal man svare Ja). Sidst i processen vil Legacy vise de poster, hvor der er ændringer på en eller flere personer, dvs. de rettede/tilføjede personer. Legacy kigger også på alle omliggende personer, før fletning besluttes. Hvis forældre, ægtefæller eller børn på nogen måde er forskellige, vil de to personer ses siden af hinanden sammen med en besked, der beskriver situationen. Alle disse beskeder bliver desuden gemt i en fil kaldet MERGE.LOG. Legacy tilbyder at vise disse filer i slutningen af hver fletteproces.



5. De eneste poster, som filpasseren behøver at kigge på, er dem, som er ændret af filpasseren selv eller i de(n) importerede kopi(er).



6. Når fletningen er færdig, kan filpasseren sende en ny kopi af filen til de personer, der arbejder sammen eller sende filen videre til en eller flere nye forskere flere ændringer og tilføjelser.


Og der virker fint :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

jobe34.pet
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 08-10-2015 21:29
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlægaf jobe34.pet » fre 09-10-2015 00:02

Det virker umiddelbart udfra denne anvisning - lidt bøvlet at være fælles om et stamtræ.
Forstår det således, at det er den eneste måde man kan være fælles på hvis man ikke benytter web baseret stamtræ
Jørgen P

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » fre 09-10-2015 00:47

jobe34.pet skrev:Det virker umiddelbart udfra denne anvisning - lidt bøvlet at være fælles om et stamtræ.
Forstår det således, at det er den eneste måde man kan være fælles på hvis man ikke benytter web baseret stamtræ


I kan jo også bare dele jeres fil i to og så arbejde i hver sin :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

jobe34.pet
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 08-10-2015 21:29
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlægaf jobe34.pet » fre 09-10-2015 08:06

Tak for besvarelserne.
Vil overveje deling af filer.
På et tidspunkt kunne man så overveje at sætte det sammen til fælles stamtræ.
Med venlig hilsen og god weekend :)
Jørgen P


Tilbage til "Skærmvisning og opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster