Tekst størrelse på hjemmeside

Få hjælp til oprettelse af hjemmesider, det kan være fra Legacy eller fra andre meget anvendte programmer til dette.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Huguenotten
Indlæg: 126
Tilmeldt: søn 05-01-2014 13:26
Geografisk sted: Ansager
Kontakt:

Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Huguenotten » man 30-10-2023 14:14

Hvor vælger man tekst formatering når man danner hjemmesidefiler fra Legacy.
Jeg ville gerne have større tekst så det bliver bedre læsbart, men kan ikke finde hvor ???
se eksempel:
https://www.huguenotten.dk/20666%20pier ... /20666.htm
Venlig hilsen
Hans Henrik

Palle B Hansen
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 15-09-2023 21:45
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Palle B Hansen » tors 21-12-2023 12:12

Hej, ja det irriterer også mig at selvom der er masser af plads, både til forfædrene, og familien ude til højre, så er teksten (Børn-ægtefælle) nærmest umulig at læse, specielt på mobiltelefon. Kan USA ikke gøre noget ved det.
Tillægsspørgsmål:
Må man på hjemmeside skrive feks. Jens Andersen født: 1952
For den funktion kan jo ikke laves for nulevende.
VH Palle

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5160
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Anne Marie H » fre 22-12-2023 00:50

Det kan ikke lade sig gøre, og programmørerne har ved tidligere forespørgsler om hjemmesidefiler meddelt, at Legacy er et program til registrering af slægtsinformationer, ikke hjemmeside-generator. De har lavet de muligheder for at danne hjemmesidefiler for trods alt at kunne imødekomme ønsker fra brugerne, men jeg tror ikke, at man skal regne med, at det er noget de bruger til på at udvikle i fremtiden.

Vi er derfor mange, der bruger TNG (The Next Generation), som samarbejder med Legacy, og hvor man overfører en GEDCOM-fil fra Legacy https://tngsitebuilding.com/
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Palle B Hansen
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 15-09-2023 21:45
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Palle B Hansen » søn 24-12-2023 14:31

Ok, tak, Legacy er jo ellers et fremragende program.
Men tillægsspørgsmålet, som jo godt nok ikke hører under tekst størrelse:

Må man på hjemmeside skrive feks. Jens Andersen født: 1952
For den funktion kan jo ikke laves for nulevende.
Kan USA lave det, så alt andet er skjult for en nulevende, så kun navn og født år er synligt.

Så lige et dumt spørgsmål: Når man i leder kirkebøger efter noget fra feks. 1961, og den slutter i 1960, er det så noget s.a. forlænger hen ad vejen, eller kan sall data vise længere hen.
VH Palle

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5160
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Anne Marie H » man 25-12-2023 02:01

Man må godt offentliggøre fødselsår, men ikke mere, og jeg tror ikke, at programmørerne ændrer den mulighed, der er for nulevende pt., da de jo skal imødekomme reglerne/lovgivningen for disse informationer for lande over hele verden. De kan nok ikke forventes at lave en særudgave for dette for de danske brugere.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Huguenotten
Indlæg: 126
Tilmeldt: søn 05-01-2014 13:26
Geografisk sted: Ansager
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Huguenotten » ons 27-12-2023 15:02

Kan se at der er mange der anbefaler brug af TNG til håndtering af hjemmeside i stedet for Legacy hjemmesider.

Hvad er fordele (og ulemper)
Er det "indviklet"

Hvis man skulle vælge TNG, hvorfor kan man så ikke lige så godt bruge TNG som primært slægtsforsknings program i stedet for Legacy.

:shock: :shock:
Venlig hilsen

Hans Henrik

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5160
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Anne Marie H » ons 27-12-2023 15:51

Huguenotten skrev:Kan se at der er mange der anbefaler brug af TNG til håndtering af hjemmeside i stedet for Legacy hjemmesider.

Hvad er fordele (og ulemper)
Er det "indviklet"

Hvis man skulle vælge TNG, hvorfor kan man så ikke lige så godt bruge TNG som primært slægtsforsknings program i stedet for Legacy.


Se Hanne Stegemûllers beskrivelse af overførsel af data fra Legacy til TNG viewtopic.php?f=8&t=4533
Om det er indviklet afhænger jo helt af, hvem du spørger :)

Vedr. brug af TNG, så er det samme svar. Det er smag og behag, og der er sikkert nogle, som har valgt kun at bruge TNG, men jeg kender ingen :) Jeg har valgt at have alt liggende i Legacy, og uploader kun de informationer til TNG, som jeg mener, at dem jeg giver adgang, skal kunne se. Det kan jeg gøre med nogle få faste indstillinger i Legacy, så jeg ikke glemmer at markere/udelade uvedkommende detaljer i TNG. Det et kun en brøkdel af, hvad jeg har af informationer i Legacy, som jeg uploader til TNG.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Hanne Thøgersen
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 15-10-2006 19:03
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Hanne Thøgersen » ons 06-03-2024 00:58

Hvor er det ærgerligt, at programmørerne ikke forstår, at når man offentliggør sine registreringer af slægt og aner, giver man mulighed til andre for at lære om deres slægt og aner, hvor der er sammenfald.
Det er jo lidt det samme, som der inviteres til i FamilySeach.
Venlig hilsen
Hanne Thøgersen
Med venlig hilsen
Hanne Thøgersen

http://hannet.dk
Windows 10, Legacy Deluxe 9

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5160
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Anne Marie H » ons 06-03-2024 08:42

Hvorfor tror du ikke, at programmørerne forstår det? De har jo netop givet brugerne mindst 5 forskellige opsætninger til dannelse af hjemmesidefiler. Simple, men brugbare.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Hanne Thøgersen
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 15-10-2006 19:03
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Hanne Thøgersen » tors 07-03-2024 17:11

Du har jo selv tidligere till dette emne skrevet: "programmørerne har ved tidligere forespørgsler om hjemmesidefiler meddelt, at Legacy er et program til registrering af slægtsinformationer, ikke hjemmeside-generator". Jeg får jo jævnligt meddelelser om webinarer og andet, som Legacy tilsyneladende prioriterer, dvs. den enkeltes slægtsforskning, men ikke det at dele slægtsforskningen med andre, sådan som jeg forstår det.
Venlig hilsen
Hanne Thøgersen
Med venlig hilsen
Hanne Thøgersen

http://hannet.dk
Windows 10, Legacy Deluxe 9

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5160
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Anne Marie H » tors 07-03-2024 17:23

De har jo netop lavet 5 typer hjemmesidefiler, som du kan bruge. De er forholdvis simple. Derfor har man lavet en nært samarbejde med 2 firmaer, som koncentreret sig om at udvikle hjemmesider med meget mere finesse, og så kan Legacys udviklere/programmører koncentrere sig om at holde Legacy vedlige og opdatere det program, som er deres spidskompetence.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Hanne Thøgersen
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 15-10-2006 19:03
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Hanne Thøgersen » fre 08-03-2024 09:02

Man bliver bare lidt ærgerlig, når man oplever, at fejl 5 kun rettes for brugere af Windows 11. Jeg har ved hjælp af Roskilde IT fået løst problemet ved at finde og installere en tidligere version - 9.0.0.368 - og det har vist løst mit problem i denne omgang.
Venlig hilsen
Hanne Thøgersen
Med venlig hilsen
Hanne Thøgersen

http://hannet.dk
Windows 10, Legacy Deluxe 9

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5160
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Tekst størrelse på hjemmeside

Indlægaf Anne Marie H » fre 08-03-2024 10:09

Hanne Thøgersen skrev:Man bliver bare lidt ærgerlig, når man oplever, at fejl 5 kun rettes for brugere af Windows 11. Jeg har ved hjælp af Roskilde IT fået løst problemet ved at finde og installere en tidligere version - 9.0.0.368 - og det har vist løst mit problem i denne omgang.
Venlig hilsen
Hanne Thøgersen


De retter selvfølgelig både for Win 10 og Win 11, hvis de finder samme problem for begge versioner. I øvrigt er det Win 10, der ser ud til at være problemet, så det er jo den de kigger på først.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Hjemmesider"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster