Rydde op også i stedangivelserne

Få hjælp til kortplotter og steder med geografisk angivelse.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 13-06-2021 17:49

Kære AMH

Ved din store hjælp, har jeg fået ordnet billederne. Så skønt! Legacy er fantastisk, når man lige har fundet arbejdsgangen. Lige nu døjer jeg så med at få TNG til at vise dem, men det er jo en helt anden sag.

Jeg viser kortene på min TNG-side, og jeg har aldrig gjort noget ud af selv at kontrollere koordinaterne, så jeg får de tåbeligste resultater i TNG. Derfor vil jeg nu gennemgå mine 2.032... steder og sørge for, at det er de rigtige koordinater.

Jeg vil gerne bruge stedsangivelsen fra før 1972, da det er sådan, jeg har angivet mine stamdata. Jeg har derfor downloaded geodatabasen og læst hjælpefilen, men er ikke blevet meget klogere, ud over at jeg er klar over, at jeg skal bruge "Sted+" Hvordan pokker gør jeg det lettest`?

Gode hilsner
Hanne
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » man 14-06-2021 17:57

Hej Hanne,

Du giver dig selv nogle gode udfordringer pt. :D

Det nemmeste er at åbne Masterliste for sted. Derefter skal du klikke på knappen Valg ude i højre side. Der skal du vælge Fjern ubrugte. Legacy fjerner kun steder, hvor der ikke er tilknyttet personer, så det kan du roligt gøre.

Klik igen på knappen Valg og vælg Flet dubletter, så har du fået ryddet op og er sikker på, at alle de angivne steder er i brug. Derefter er det så 'bare' at begynde fra en ende af...
Trin1.jpg
(92.57 KiB) Ikke downloadet endnu

Trin2.jpg
(106.63 KiB) Ikke downloadet endnu


Om du vælger Sted eller Sted+ er som regel lige meget, det er næste trin, der er det vigtige.
Trin3.jpg
Trin3.jpg (69.56 KiB) Vist 11099 gange

Der vælger jeg altid Master for det er den måde, jeg ønsker mine stedbetegnelser vist, nemlig med ordenen Sogn, Herred og Amt efter navnene, som det fremgår. Vælger du Steddatabase, så får du den måde det er tastet i den downloadede Steddatabase, hvilket selvfølgelig er en smagssag. Du skal så til sidst markere længde- og breddegrad. De to er som regel ens. Steddatabasens koordinater er som regel koordinaterne for kirkens placering i sognet. Hvis ikke du ønsker at bruge dem, skal du markere i Master og selv indtaste de koordinater, du ønsker vist for det pågældende sted.

HUSK i øvrigt også at give stedet en kort betegnelse, så sparer du en del regnskab, hvis du skal udskrive :)

Jeg håber, at dette hjælper dig - god arbejdslyst.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 20-06-2021 12:09

Hej Anne Marie

Tusind tak for dit - som altid - fyldige/grundige svar. Det vil jeg nu gå i gang med at læse ordentligt.

Min database bliver så fin, så fin, når jeg (engang) bliver færdig. :)

Og så: undskyld jeg replicerer så sent, men jeg havde som sædvanligt ikke fået en notifikation, og databasen bag denne side havde vist ikke opdateret, så jeg kunne ikke se dit svar, selvom jeg prøvede at kigge ind de første par dage for at se, om der mon var nogen, der bed på. Det er da virkelig et problem, at man ikke kan bevare konversationen.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 20-06-2021 12:31

Hej igen Anne Marie

Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvordan kontrollerer jeg bredde- og længdegrad?

Jeg har prøvet mange forskellige opslagsværker på nettet, men jeg får nogle højst besynderlige koordinater, som jeg ikke kan få til at passe nogen steder.

Jeg er nødt til at lave kontrollen, for som det er nu, har jeg læssevis af steder placeret i Tyskland eller USA. Det er som regel, når jeg bare har skrevet navnet på en kirke eller fx "Sct. Nicolai Sogn (og så et eller andet herred).
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » søn 20-06-2021 22:38

Det gør du ved at bruge steddatabasen, sted for sted. Hvis ikke Master og Steddatabasekoordinaterne er ens (eller sådan ca. ens), så er du nødt til at klikke på Globussen og skrive korrekt sogn, herred og amt i de dertil beregnede felter. Hvis du vil beholde den stedbetegnelse som du selv har angivet, så er det, at du vælger stedbetegnelsen Master, som er den betegnelse, som du selv har tastet ind. Steddatabase-betegnelsen er Legacys forslag til stedbetegnelse.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 27-06-2021 19:46

Mange tak for dit svar Anne Marie, jeg må bare i gang, og undskyld mit alt for sene svar. Årsagen kender du :)
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » søn 27-06-2021 23:16

Stegemüller skrev:Mange tak for dit svar Anne Marie, jeg må bare i gang, og undskyld mit alt for sene svar. Årsagen kender du :)


Ja, beklager - vi aner ikke, hvorfor det ikke virker, men du kan nu altid regne med, at der for det meste besvares indenfor 24 timer, som regel hurtigere. Så kig ind lidt oftere, når du har spørgsmål :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » tors 01-07-2021 13:45

Hej Anne Marie

Ja du har ret - jeg skal kigge ind oftere! Det var min fejl. Tak for dit svar.

Jeg har opgivet at forstå, hvordan jeg får Legacys stedsangivelser, som kommer fra Bing og hedder noget med N og Ø, til at passe med dem i Google Maps, som TNG bruger. Derfor geokoder jeg nu stederne med TNG, og så vises kortet faktisk, som det skal. Du kan evt. se et eksempel her (min far): https://tng.stegemueller.dk/getperson.php?personID=I630&tree=HBS

Mit ærinde nu: Er det muligt på én gang at slette/fjerne alle længde- og breddegraderne i Legacy, så jeg ikke ved et uheld kommer til at overskrive de angivelser, jeg har lavet manuelt med TNG i forbindelse med en import? Jeg har været igennem alle menupunkterne i "Tilpas", men synes ikke, jeg kan finde noget, der kan løse den "lille" udfordring.

God weekend.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » tors 01-07-2021 16:47

Længde- og breddegraderne fra Legacy læses nu korrekt af TNG, jeg har aldrig brugt andre. Hvis du har downloadet steddatabasen, så er det en dandk bruger, der har indlæst længde- og breddegrader for de danske sogne, ikke Bing.

Du kan ikke slette på een gang, men du kan fravælge at inkludere længde- og bredde i gedcom-filen til TNG, og husk nu også, at du ikke må genbruge RIN-numre i Legacy, når du bruger TNG ( i hvert fald hvis du uploader delopdateringer til TNG).
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » fre 02-07-2021 11:19

Hej igen Anne Marie

Tak for dit svar!

Adskillige af mine personer havner i USA, Frankrig, Sydtyskland osv, når jeg ser på kortet i TNG. Det er derfor, jeg er gået i gang med at rydde op i det. Og det er to forskellige systemer: Legacy arbejder med koder, der indebærer N og Ø og hvor der. bruges kommaer. TNG/Google Maps tillader ikke kommaer og forstår ikke N og Ø.

Fx hedder Brede, Kongens Lyngby Sogn, Sokkelund Herred som breddegrad N 555602,524 og Ø 0122114,0237 i Legacy. Det, TNG/Google Maps forstår, er: 55.7734664 og 12.5003056 for det samme sted. Og der er jo stor forskel. Men det er selvfølgelig uhyre interessant, at det fungerer for dig. Gad nok vide hvordan det kan være.

Det eneste, jeg kan forestille mig er, at jeg dengang, jeg begyndte at slægtsforske (2003) og bruge Legacy (vist 2006) ikke havde downloaded steddatabasen, og at det er derfor, jeg har Bing-koder. I Legacy ser jeg ikke på kort, og derfor har jeg ikke opdaget det, og for 15 år siden var jeg ikke klar over, at jeg en dag ville vise mine data med TNG. Dengang brugte jeg andre metoder til at vise mine data på nettet. 8)

Ad eksport/import: Når du skriver om at fravælge koordinaterne, mener du så, at de kan fravælges allerede i eksporten? Det synes jeg ikke, jeg kan få øje på, hverken i de to første billeder til eksport eller i billedet, hvor man kan til-/fravælge GEDCOM-koder (se evt. billedet). Jeg er klar over, at man i importen kan undlade at medtage stedkoder, hvis de findes. Det tryggeste ville bare være slet ikke at eksportere dem.

Uha jow - jeg er helt med på ikke at genbruge RIN'er. Jeg har opdateret og eksperimenteret med TNG mindst 500 gange.

Screenshot_4.jpg
(55.73 KiB) Ikke downloadet endnu
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » fre 02-07-2021 12:47

Uden at jeg forstår hvordan, var det det forkerte billede, der kom med. Jeg prøver lige igen:

Screenshot_4.jpg
(55.73 KiB) Ikke downloadet endnu
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » fre 02-07-2021 13:00

Stegemüller skrev:Hej igen Anne Marie

Tak for dit svar!

Adskillige af mine personer havner i USA, Frankrig, Sydtyskland osv, når jeg ser på kortet i TNG. Det er derfor, jeg er gået i gang med at rydde op i det. Og det er to forskellige systemer: Legacy arbejder med koder, der indebærer N og Ø og hvor der. bruges kommaer. TNG/Google Maps tillader ikke kommaer og forstår ikke N og Ø.

Fx hedder Brede, Kongens Lyngby Sogn, Sokkelund Herred som breddegrad N 555602,524 og Ø 0122114,0237 i Legacy. Det, TNG/Google Maps forstår, er: 55.7734664 og 12.5003056 for det samme sted. Og der er jo stor forskel. Men det er selvfølgelig uhyre interessant, at det fungerer for dig. Gad nok vide hvordan det kan være.

Det eneste, jeg kan forestille mig er, at jeg dengang, jeg begyndte at slægtsforske (2003) og bruge Legacy (vist 2006) ikke havde downloaded steddatabasen, og at det er derfor, jeg har Bing-koder. I Legacy ser jeg ikke på kort, og derfor har jeg ikke opdaget det, og for 15 år siden var jeg ikke klar over, at jeg en dag ville vise mine data med TNG. Dengang brugte jeg andre metoder til at vise mine data på nettet. 8)

Ad eksport/import: Når du skriver om at fravælge koordinaterne, mener du så, at de kan fravælges allerede i eksporten? Det synes jeg ikke, jeg kan få øje på, hverken i de to første billeder til eksport eller i billedet, hvor man kan til-/fravælge GEDCOM-koder (se evt. billedet). Jeg er klar over, at man i importen kan undlade at medtage stedkoder, hvis de findes. Det tryggeste ville bare være slet ikke at eksportere dem.

Uha jow - jeg er helt med på ikke at genbruge RIN'er. Jeg har opdateret og eksperimenteret med TNG mindst 500 gange.

Screenshot_4.jpg


Jeg er ret sikker på, at dine forkerte koordinater er gamle synder, hvis du bruger steddatabasen, som den ligger idag, så kan TNG godt behandle Legacys måde at skrive koordinaterne på. Jeg bruger ikke selv kort i øjeblikket i TNG, men her er et eksempel
TNG_kort.jpg
(200.09 KiB) Ikke downloadet endnu
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » fre 02-07-2021 14:21

Hrm... Jeg kan ikke se, om jeg allerede har GeoDatabasen. Jeg installerede den for noget tid siden, men har været nødt til at geninstallere Legacy efter det, og derfor er jeg i tvivl, om jeg stadig har den.

Derfor vil jeg installere den påny, og jeg bruger dette link, som fremgår af brugermanualen, https://www.legacyfamilytree.com/GeoDBDownload.asp får jeg "Not Found. HTTP Error 404. The requested resource is not found."

Hvor er den flytte hen?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » fre 02-07-2021 15:27

Den er her https://legacyfamilytree.com/GeoDBDownload.asp

Du må ikke ændre på den placering, der angives i download-processen!
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » fre 02-07-2021 15:56

Tusind tak. Det prøver jeg.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit


Tilbage til "Kortplotter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster