Rydde op også i stedangivelserne

Få hjælp til kortplotter og steder med geografisk angivelse.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » søn 11-07-2021 18:36

Jeg kom til at tænke på, hvordan du egentlig indtaster dine stedbetegnelser?

Indtast stedet i de dertil indrettede felter i Personinformationsvinduet. Når du har indtastet det ønskede, klikker du på Globus-ikonet til højre for stedfeltet. Derefter følger du mine anvisninger ovenfor.
Personinformationsvinduet.jpg
(153.32 KiB) Ikke downloadet endnu


Men stadig, så er det vigtigt, at Legacy er installeret på standarddrevet, som vist.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 11-07-2021 18:47

Anne Marie H skrev:Har du flyttet på programmets placering ved installationen? Der er noget det tyder på, at du ikke har brugt standardinstallationen til enten selve Legacy eller steddatabasen. Legacy skal være installeret her C:\Program Files (x86)\Legacy9 og som tidligere nævnt må du heller ikke ændre på installationen af den særskilte steddatabase (Geodatabasen).

Når du bruger steddatabasen med standardindstillingerne, så skal de viste vinduer se ud som vedlagte:
Steddatabase-1.jpg Der skal være markeret med den blå bjælke i nederste felt. Vælg så Sted +, som viser den måde, du har ønsket at taste stedangivelsen ind.
Så åbnes dette vindue Steddatabase-2.jpg, hvor du vælger Master-angivelserne for stednavn, og kun Steddatabaseangivelserne for længde- og breddegraderne.


Hej Anne Marie
Tak fordi du orker!

Jeg bruger - på baggrund af det, du altid skriver - kun standardindstillinger, og flytter ikke rundt på noget som helst, heller ikke på Geodatabasen. De ligger sådan:

1) C:\Program Files (x86)\Legacy9 og
2) C:\ProgramData\Legacy Family Tree\GeoDB


1) Jep. Når jeg har det, du viser på dit første billede, har jeg præcis markeringen med blå bjælke nederst - indikation af, at det er det aktive valg p.t.
2) Jeg har ikke sondret mellem "Sted+" og "Sted", da du tidligere (sådan forstod jeg det i hvert fald) skrev, at det ikke rigtig havde betydning, om man brugte det ene eller det andet felt.
3) Ad dit næste billede: Alle mine master-angivelser for stednavn er udfyldt, som de skal være. "Steddatabase-feltet" er blevet tomt, skønt jeg 120 pct. sikkert har haft det udfyldt 2.008 gange.

Konkrete spørgsmål:
4) Jeg mener bestemt, jeg har gjort, som du beskriver, (men kan godt se, det ikke er det, mine billeder viser!) men det er da ulogisk, at man øverst skal vælge feltet master, men nede ved koordinaterne, skal vælge steddatabase. Jeg har overvejet det meget, og har haft forstået det sådan, at det man valgte koordinaterne til skulle svar til sted-felterne. Men sådan er det så åbenbart ikke?

5) Skulle jeg ikke kunne se koordinaterne i GEDCOM-filen? Der må jo være en grund til, at tng_places-tabellen er tom mht. de felter.

6) Kan jeg komme bagom brugergrænsefladen? Det her betyder om igen...

Svar på dit tillægsspørgsmål:
I 15 år ca. 8) har jeg bare indtastet i stedfeltet, og aldrig trykket på globussen. Jeg har aldrig haft interesseret mig for længde og breddegrad før nu. Faktisk har jeg vist aldrig haft Geodb før nu, hvor jeg rydder op, og det gør jeg sted for sted via Masterlisten for steder, fra a til å...
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 11-07-2021 19:00

Tillæg:
1) "Astrup Kirkegård, Astrup Sogn, Ning Herred, Århus Amt, Denmark" er NÆSTEN helt perfekt i forhold til dine angivelser. Min fejl er, at jeg ikke markerer "Master" i øverste tredjedel?

2) Er resten rigtigt?

3) Men felterne longitude og latitude i TNG er stadig tomme = 0

4) Og hvordan søren sætter man billeder ind, så de vises almindeligt, her i forum?
Vedhæftede filer
Screenshot_7.jpg
(18.02 KiB) Ikke downloadet endnu
Screenshot_6.jpg
Screenshot_6.jpg (46.54 KiB) Vist 4630 gange
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 11-07-2021 19:52

Du skal ikke bruge mere tid på mig nu.

Tak for al din tålmodige hjælp hidtil.

Efter jeg rodede lidt med det i Legacy og fandt ud af, at jeg mister koordinaterne, når jeg skal ind og kontrollere om mærkerne er sat rigtigt i de øverste felter, fordi koordinaterne ikke kan kopieres i det første vindue, men skal sættes på forfra (og altså søges frem et eller andet sted fx Wiki eller krak) i næste vindue, bliver opgaven alt for uoverskuelig i Legacy.

Jeg sætter i stedet koordinaterne på med værktøjet i TNG. Det er meget nemmere og hurtigere. Og så vises kortene fint der.

For at se det positivt: Jeg har fået ryddet op i gamle synder, der er kommet en ensartet struktur på hele landet, og jeg har fået sat amt og land på alle steder, hvilket jeg faktisk har ønsket mig i mange år.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » man 12-07-2021 13:42

Stegemüller skrev:
Hej Anne Marie
Tak fordi du orker!

Jeg bruger - på baggrund af det, du altid skriver - kun standardindstillinger, og flytter ikke rundt på noget som helst, heller ikke på Geodatabasen. De ligger sådan:

1) C:\Program Files (x86)\Legacy9 og
2) C:\ProgramData\Legacy Family Tree\GeoDB


1) Jep. Når jeg har det, du viser på dit første billede, har jeg præcis markeringen med blå bjælke nederst - indikation af, at det er det aktive valg p.t.
2) Jeg har ikke sondret mellem "Sted+" og "Sted", da du tidligere (sådan forstod jeg det i hvert fald) skrev, at det ikke rigtig havde betydning, om man brugte det ene eller det andet felt.
3) Ad dit næste billede: Alle mine master-angivelser for stednavn er udfyldt, som de skal være. "Steddatabase-feltet" er blevet tomt, skønt jeg 120 pct. sikkert har haft det udfyldt 2.008 gange. Du skal IKKE selv udfylde steddatabase-feltet, det er på forhånd udfyldt, ligeså med koordinaterne. Det er jo derfor, at du skal downloade Steddatabasen (GeoDB). Det er også derfor, at det er koordinaterne i Steddatabase-feltet, du skal vælge - MEDMINDRE, at du ikke er tilfreds med at bruge den specifikke placering i sognet, som de peget på (i de fleste tilfælde er det sognekirkens placering, der er brugt). Er du ikke tilfreds med det, kan du indtaste dine egne koordinater i Master-feltet og markere radioknappen der, så det er dine egne indtastede koordinater, du bruger.

Konkrete spørgsmål:
4) Jeg mener bestemt, jeg har gjort, som du beskriver, (men kan godt se, det ikke er det, mine billeder viser!) men det er da ulogisk, at man øverst skal vælge feltet master, men nede ved koordinaterne, skal vælge steddatabase. Jeg har overvejet det meget, og har haft forstået det sådan, at det man valgte koordinaterne til skulle svar til sted-felterne. Men sådan er det så åbenbart ikke? Se mit svar ovenfor

5) Skulle jeg ikke kunne se koordinaterne i GEDCOM-filen? Der må jo være en grund til, at tng_places-tabellen er tom mht. de felter.

6) Kan jeg komme bagom brugergrænsefladen? Det her betyder om igen...

Svar på dit tillægsspørgsmål:
I 15 år ca. 8) har jeg bare indtastet i stedfeltet, og aldrig trykket på globussen. Jeg har aldrig haft interesseret mig for længde og breddegrad før nu. Faktisk har jeg vist aldrig haft Geodb før nu, hvor jeg rydder op, og det gør jeg sted for sted via Masterlisten for steder, fra a til å...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » man 12-07-2021 17:02

Hej igen

Nu hvor du skærer det ud i pap, giver det god mening! Tak.

Men jeg gør det aldrig mere. Det var once in a lifetime 8)
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit


Tilbage til "Kortplotter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster