Rydde op også i stedangivelserne

Få hjælp til kortplotter og steder med geografisk angivelse.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » lør 03-07-2021 12:19

Jeg har på fornemmelsen, jeg gør noget forkert, så jeg må desværre bede om lidt mere hjælp...

Når du Anne Marie kan får det til at fungere med Legacys angivelser i TNG/Google Maps, må jeg jo også kunne 8) Så selvom jeg har sat > 300 koordinater på i selve TNG, er det rigtige selvfølgelig at sætte dem på der, hvor stamdata i øvrigt befinder sig = i Legacy.

Inden jeg bevidstløst retter > 2.000 koordinater, vil jeg teste det på mit TNG-test-site. Jeg følger de anvisninger, du AMH har givet med klikke på globussen, efter jeg har installeret GeoDb'en, hvis placering jeg ikke har pillet ved.

Førhen skrev jeg kun (lokalitet, hvis den er angivet)), sogn, herred. Nu vil jeg en gang for alle ændre til: (lokalitet, hvis den er angivet), sogn, herred, amt, land. Disse ord, altså "Sogn", "Herred", "Amt", og "Denmark" (eller et andet land), skal blive stående, men når jeg trykker på globussen, forsvinder disse ord, selvom de startede med at være der.

Det er ikke så let at forklare. Jeg håber, det trods alt er forståeligt.

Kan jeg undgå, disse ord bliver "spist" af Legacy, for ellers bliver jeg jo aldrig færdig?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 04-07-2021 10:52

Hej Anne Marie (og evt. andre på linjen)

Jeg har fundet frem til en metode, der virker rimeligt, så du skal ikke bruge tid og kræfter på at svare. Og jeg er da nået til "bje..." :)
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » søn 04-07-2021 11:59

Hej Hanne,

Du får nu et kort svar alligevel.
Legacy steddatabasen indeholder kun sogn, herred, amt, land - men når du har markeret linjen nede i skemaet, så kan du øverst se linjen Sted +
Hvis du selv har tilføjet en lokation, før sognets navn, så skulle det meget gerne fremgå der, og det er så den linje, du vælger.

Lokationer før sognets navn er dog ikke tænkt brugt som en del af stedbetegnelsen. Disse (gårdnavne, gadenavne) bør i stedet tastet ind i som begivenhedsadresse (Fødselsadresse, dåbsadresse osv.). Klik på Hjælp og søg på adresse. Der finder du forklaringen.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 04-07-2021 12:08

Anne Marie H skrev:Hej Hanne,

Du får nu et kort svar alligevel.
Legacy steddatabasen indeholder kun sogn, herred, amt, land - men når du har markeret linjen nede i skemaet, så kan du øverst se linjen Sted +
Hvis du selv har tilføjet en lokation, før sognets navn, så skulle det meget gerne fremgå der, og det er så den linje, du vælger.

Lokationer før sognets navn er dog ikke tænkt brugt som en del af stedbetegnelsen. Disse (gårdnavne, gadenavne) bør i stedet tastet ind i som begivenhedsadresse (Fødselsadresse, dåbsadresse osv.). Klik på Hjælp og søg på adresse. Der finder du forklaringen.


Hej Anne Marie

Tusind tak for svar! Legacy "spiser" stadig ordene, men så sætter jeg dem da bare selv på igen! Sådan skal det da ikke være. Det er nok fordi, jeg bruger lokationerne "forkert" - men nu orker jeg altså ikke at rette op på det.

Hvor er det smart med adresser som begivenhedsadresser. Selv efter 15... år med Legacy, har jeg aldrig nogensinde tænkt over det. Jeg vedbliver at lære nye ting om Legacy.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 04-07-2021 13:13

Hej igen (sikkert Anne Marie).

Du må altså undskylde, jeg spørger igen. Det er jo trods alt ikke dit vanvittige projekt 8)

Jeg er sandelig nået til "bred..." og har trykket på globussen for hvert eneste sted og fået steddatabasens koordinater - og det er dem, jeg har benyttet.

Skal jeg være bekymret over at se de mange "V" i kolonne "B", når "V" står for "Bredde-/Længdegrad blev tilføjet automatisk af Bing"?
Burde de ikke alle have et "L", der markerer indsat af brugeren?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » søn 04-07-2021 13:44

Det betyder intet og har ingen betydning for koordinaternes korrekthed. Jeg tror, det er en gammel oversættelse, som jeg ikke har fået rettet. Jeg tjekker og får det rettet.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 04-07-2021 13:47

Superfedt. Det er jeg glad for!

Tak for dit svar. Det er bedre at være sikker, inden jeg når til "Sand..." 8)
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » man 05-07-2021 15:07

Hej igen

Et kort tillægsspørgsmål:

Jeg bruger angivelserne fra steddatabasen (både navnet på stedet fx: "Ejstrup Kirkegård, Ejstrup Sogn, Vrads Herred, Skanderborg Amt, Denmark" og selvfølgelig koordinaterne).

Når disse ting er på plads, kopierer jeg i øverste del til det lange stednavn omhyggeligt detaljerne i feltet "Steddatabase" til feltet ovenover, der hedder "Master". De evt. screenshot.

Er det egl. ikke dumt og spild af tastetryk? Jeg bruger jo ikke "Master" til noget som helst.
Vedhæftede filer
Screenshot_1.jpg
Screenshot_1.jpg (46.95 KiB) Vist 8314 gange
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » man 05-07-2021 15:59

Jeg undrer mig over, hvordan angivelsen ser ud i feltet Steddatabase? Normalt vil der ikke stå ordene Sogn, Herred og Amt i den linje, og slet ikke kirkegårdens navn, så det skal du lige fortælle mig, hvor det kommer fra?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » man 05-07-2021 18:49

Anne Marie H skrev:Jeg undrer mig over, hvordan angivelsen ser ud i feltet Steddatabase? Normalt vil der ikke stå ordene Sogn, Herred og Amt i den linje, og slet ikke kirkegårdens navn, så det skal du lige fortælle mig, hvor det kommer fra?


Det er mig selv, der sætter ordene Sogn og Herred ind - og af og til også Amt, fordi steddatabasen ikke altid "serverer" det ord. Det gør jeg, fordi det er mit udgangspunkt, altså de angivelser jeg havde før gennemganngen og jeg vil have de angivelser med. Det er det, jeg har ment med at Legacy "spiser" de ord. Men det kan da godt være, det tåbeligt.

Jeg er med på det, du skrev i går om, at felterne egl. ikke er beregnet til lokaliteter såsom kirkegårde, gader, gårde osv. men nu er jeg jo begyndt... og jeg orker ikke at starte forfra.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » man 05-07-2021 20:44

Ok, men det skal skrives i Master-feltet. Du skal ikke røre/ændre Steddatabase-feltet, det skal forblive uændret - og i dit tilfælde uvalgt, når du bruger dine egne master-stedbeskrivelser. Du skal i så fald kun vælge længde- og breddegrader i det nederste Steddatabase-felt.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » man 05-07-2021 21:46

Du skal have tusind tak endnu engang!
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 11-07-2021 11:19

Hej igen Anne Marie - plageånden er tilbage...

Så kom jeg igennem alle stederne. Det var en drøj omgang - men nu er det gjort 8)

Lige nu har jeg det problem, at der faktisk ikke vises nogen kort i TNG, og at der er alt for få personer de forskellige steder. I importen til TNG har jeg selvfølgelig afmærket "Importer bredde- og længdegrad, hvis de findes" her: Import/Eksport >> GEDCOM-import. Burde jeg kunne se disse angivelser i selve GEDCOM-filen, når jeg åbner den i en tekst-editor? Det kan jeg ikke.

Hvis vi nu tager mig selv: https://tng.stegemueller.dk/getperson.p ... 1&tree=HBS:
Jeg er døbt her: "Odden Kirke, Odden Sogn, Ods Herred, Holbæk Amt, Denmark" (60 personer bruger dette sted i Legacy, men langt færre vises i TNG. Det er ikke lige til at se hvor mange).

Her er en visning af top-100, og det er helt galt. Jeg har flere hundrede personer i Nørvang og Hammerum Herreder. Min fil rummer 4.383 personer, og langt hovedparten hører til i "Denmark", men TNG har kun 1.855 i "Denmark": https://tng.stegemueller.dk/places100.p ... 0&tree=HBS

Mine indtastninger i Legacy ser fx sådan ud - og jeg forstår ikke, at felterne, der har med "Steddatabase" at gøre, er tomme? Jeg har virkelig for alle steder sørget for, at i øverste tredjedel er "Steddatabase" og "Master" nøjagtig ens. Hvordan skal det gøres, så det virker rigtigt? Du bliver nødt til at skære det ud i pap for mig. Grunden til at der ikke vises kort i TNG må være, at feltet "Steddatabase" er tomt?

På den anden side set: På én person, har jeg fundet et kort: https://tng.stegemueller.dk/getperson.p ... 2&tree=HBS. Det kort, der vises for min oldefar, er en begivenhed i Tyskland. Men den ser egl. ikke anderledes ud end eksemplet med Odden Kirke, Odden Sogn.

Jeg må jo gøre et eller andet forkert?

Kan jeg på en eller anden måde komme bagom brugergrænsefladen i Legacy og lave noget nem cut'n paste, hvis jeg skal igennem det hele en gang til?
Vedhæftede filer
Screenshot_4.jpg
Screenshot_4.jpg (38.16 KiB) Vist 8234 gange
Screenshot_3.jpg
Screenshot_3.jpg (51.98 KiB) Vist 8234 gange
Screenshot_2.jpg
Screenshot_2.jpg (36.61 KiB) Vist 8234 gange
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Stegemüller » søn 11-07-2021 17:50

Hej igen

Et kort supplement: Sådan ser det ud i phpMyAdmin: Længde og breddegrader er tomme her:

Den vedhæftede fil Screenshot_5.jpg er ikke længere tilgængelig
Vedhæftede filer
Screenshot_5.jpg
(69.11 KiB) Ikke downloadet endnu
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rydde op også i stedangivelserne

Indlægaf Anne Marie H » søn 11-07-2021 18:09

Har du flyttet på programmets placering ved installationen? Der er noget det tyder på, at du ikke har brugt standardinstallationen til enten selve Legacy eller steddatabasen. Legacy skal være installeret her C:\Program Files (x86)\Legacy9 og som tidligere nævnt må du heller ikke ændre på installationen af den særskilte steddatabase (Geodatabasen).

Når du bruger steddatabasen med standardindstillingerne, så skal de viste vinduer se ud som vedlagte:
Steddatabase-1.jpg
(93.65 KiB) Ikke downloadet endnu
Der skal være markeret med den blå bjælke i nederste felt. Vælg så Sted +, som viser den måde, du har ønsket at taste stedangivelsen ind.
Så åbnes dette vindue
Steddatabase-2.jpg
Steddatabase-2.jpg (61.3 KiB) Vist 8204 gange
, hvor du vælger Master-angivelserne for stednavn, og kun Steddatabaseangivelserne for længde- og breddegraderne.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Kortplotter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster