Den strore oprydning i min steddatabase

Få hjælp til kortplotter og steder med geografisk angivelse.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

A.Morup
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 20-01-2024 15:42
Kontakt:

Den strore oprydning i min steddatabase

Indlægaf A.Morup » lør 20-01-2024 17:06

Hej Forum!

Da jeg for 12 år siden tastede min første person i Legacy, regnede jeg aldrig med at ende med over 1.200 personer i databasen!
Derfor blev mine stedangivelser også noget "manuelle", hvor jeg blandt andet angav de fulde adresser fra folketællingerne i stedangivelserne.
Det er naturligvis noget rod, så jeg er nu gået i gang med den helt store oprydning, men det gør man jo kun én gang i livet, så jeg vil gerne gøre det helt rigtigt denne gang!

Jeg har styr på software (stednavnedatabasen, flette lokationer, slette ubrugte lokationer osv), men hvad er de gode principper?

I udgangspunktet så vil jeg gerne bruge databasen med dens angivelser af sogn, herred, amt, land men hvad gør man i disse situationer:

  • Jeg har mange aner, der på et tidspunkt kommer forbi København og her virker sogn, herred, amt lidt malplaceret - bruger man så den meget moderne "København, , Københavns Amt, Denmark" - også i 1800-tallet?
  • For nogle personer helt tilbage i 1600-tallet véd jeg kun, at de var født "På Bornholm" - hvilken stedangivelse bruger man så?
  • For en del personer har jeg i dag detaljerede informationer om, hvilken landsby i sognet de var født - f.eks. Barmer i sognet Sebber, Slet, Ålborg, Denmark - hvordan angiver man dette ved "Født" eller "Død", uden at fylde steddatabasen op med "støj" én gang til?
  • I moderne tider virker det lidt mærkeligt at angive sogn, herred, amt som fødested - her kunne det være dejligt at skrive "Syrenvej 2, Hjallese, Odense", men igen uden at fylde steddatabasen op og uden at skulle indtaste en fuld postadresse - er der nogen gode tips?

Vedhæftet én af mine oprindelige tidlige indtastninger - der er gode detaljer på, men det er jo ikke adresser, der kan bruges af andre systemer.

Jeg véd godt at jeg har mange ugers arbejde foran mig, men jeg vil gerne ende med en velplejet gedcom-fil, så jeg tager gerne imod råd!

På forhånd tak!
Anders
Vedhæftede filer
Legacy lokationer.png
Masser af detaljer, men ikke konsistente lokationer
(89.48 KiB) Ikke downloadet endnu

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5160
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Den strore oprydning i min steddatabase

Indlægaf Anne Marie H » søn 21-01-2024 01:08

Jeg vil anbefale, at du ser min video Sådan bruges Legacy. Der kommer jeg ca. 8-9 min inde i videoen ind på indtastning af steder i sted- og adressedatabasen.

Sogn, Herred og Amt i København er fuldt ud lige så nødvendige i København som i resten af landet. Jeg gør så det, at jeg for alle sogne i København angiver København som kort stednavn. Adressen (gadenavn og -nummer skrives naturligvis ind under Adresse og ikke i Stedfeltet.

Du kan jo ikke angive andet end Bornholm som Sted, hvis ikke du kender andet.

I dit eksempel med Barmer i Sebber sogn, så skrives Sebber sogn osv. ind i stedfeltet, og Barmer skrives ind under + Adresse...

Syrenvej 2 skal skrives i Adressefeltet. Og Syrenvej er stadig beliggende i et sogn, som så indtastet i Sted-feltet. Syrenvej skrives ind under + Adresse...

Når du indtaster et sted, er det en god ide at klikke på Globus-ikonet til højre for + Der kan du finde længde- og breddegrader for sognenes placering i Danmark, og du finder både de gamle sogne, herreder og amt, samt den nuværende sogneplacering. Du kan faktisk begynde med at klikke på Globus-ikonet og søge på et stednavn, og så markere det rigtige, hvis der er flere og derefter klikke Vælg

God arbejdslyst :)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

A.Morup
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 20-01-2024 15:42
Kontakt:

Re: Den store oprydning i min steddatabase

Indlægaf A.Morup » søn 21-01-2024 13:53

Hej Anne Marie!

Mange tak for dit grundige svar!
Der er vist ingen vej udenom sognene.

Hvor finder jeg din video? Jeg har søgt flere steder, uden at finde den.
(Tilføjet) Her var den: https://legacydansk.dk/onewebmedia/Kom- ... bruger.mp4

Tak!
Anders

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5160
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Den strore oprydning i min steddatabase

Indlægaf Anne Marie H » søn 21-01-2024 14:22

Undskyld, at jeg glemte at tilføje linket - godt du selv fandt det... :oops:
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

A.Morup
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 20-01-2024 15:42
Kontakt:

Re: Den strore oprydning i min steddatabase

Indlægaf A.Morup » søn 21-01-2024 14:32

Hej Anne Marie

Jeg skulle bare søge lidt mere - så var den der!

Til gengæld var jeg vist lidt for ivrig efter at opdatere min Legacy 9 steddatabase, for efter at jeg har hentet og installeret denne:
https://legacyfamilytree.com/GeoDBDownload.asp

- så er hele sogn > herred > amt grundlaget væk :?
Nu har jeg kun by > amt i Danmark

Hvad har jeg gjort galt?
Anders

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5160
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Den strore oprydning i min steddatabase

Indlægaf Anne Marie H » søn 21-01-2024 16:43

Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

kreutzer
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 24-06-2007 17:40
Kontakt:

Re: Den strore oprydning i min steddatabase

Indlægaf kreutzer » tirs 09-04-2024 10:00

Har stadig udfordringer med steddatabasen.
Jeg har nu “haft den fornøjelse” at måtte rette næsten 80 % af mine stedangivelser. Har bestemt ikke haft positive tanker om Legacy mens dette oprydningsarbejde foregik.
Der er stadig udfordringer og jeg finder stadig “fejl” i mine data grundet den anvendte steddatabase.
Det har IKKE hjulpet at downloade databasen, samt sikre, at den er placeret som oplyst.
Min nye udfordring er for eksempel, og kun i Legacy, at Øster Hornum, Nordjylland Amt bliver ændret til Oster Hornum, Nordjyllands Amt, hvilket på min hjemmeside bliver til et sted i Afrika.
Jeg anvender TNG som hjemmesideprogram, og må så rette stedangivelsen der.
Men hvorfor ændrer Legacy dansk “Ø” til “O”, samt kun for store bogstaver?

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5160
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Den strore oprydning i min steddatabase

Indlægaf Anne Marie H » tirs 09-04-2024 13:43

Det gør Legacy heller ikke. Hvis du har fulgt anvisningerne i det link, jeg har givet dig tidligere, så kører den, som den skal...
Sådan ser det ud hos mig...
Steddatabasen.jpg
(282.66 KiB) Ikke downloadet endnu
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Kortplotter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst