Oprettelse af folketælling som kilde

Få hjælp til registrering af kilder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Lisbeth Toft Lauritzen
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 18-03-2012 20:08
Kontakt:

Oprettelse af folketælling som kilde

Indlægaf Lisbeth Toft Lauritzen » tors 12-05-2022 08:52

Jeg har holdt en laaaang pause med slægtsforskningen, er nu i gang igen, men der er mange ting, der skal genopfriskes.
I de registreringer, jeg har lavet, har jeg oprettet én masterkilde pr. folketælling, f.eks. Folketælling 1901 - jeg kan jo se andetsteds hvor personen bor. Men vil det være rigtigere at oprette folketællingerne på samme måde som det anbefales at oprette kirkebøger, altså FT x sogn, xx herred, xxx amt, årstal? Jeg synes det bliver ganske mange masterkilder.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen

Legacy 9

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Oprettelse af folketælling som kilde

Indlægaf Anne Marie H » tors 12-05-2022 12:08

Der er jo - som jeg altid siger - ikke noget der er rigtigt eller forkert, men der er mere eller mindre rationelle måder at registrere tingene på. I dit tilfælde vil jeg mene, at det afgørende er, hvad du indtaster i feltet Detaljeinfo.

Hvis du gør, som jeg viser her i det markerede felt, så vil jeg anbefale, at du ændrer det og gør, som vist i feltet ovenfor med Kirkebogen.
Kilde_FT.jpg
(74.17 KiB) Ikke downloadet endnu


Det handler om, at mest muligt skal fremgå af kildenavnet, så man sparer sig selv for en masse indtastninger efterfølgende. Jo mere du taster ind i kildenavn, des mindre skal der skrives i feltet Detaljeinfo - som regel kun opslags-/sidenummer. Folketællingerne adskiller sig ikke fra kirkebøgerne i den henseende. Se evt. min video om indtastning af kilder her viewtopic.php?f=16&t=4544
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Lisbeth Toft Lauritzen
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 18-03-2012 20:08
Kontakt:

Re: Oprettelse af folketælling som kilde

Indlægaf Lisbeth Toft Lauritzen » lør 14-05-2022 19:22

Tak. Det er en super god og oplysende video, den havde jeg ikke set før. Og Sall Data ser mere overskueligt ud end AO, det vil jeg bruge fremover.
Men altså for at forstå det rigtigt: Intet rigtigt og intet forkert, men du anbefaler samme registreringssystematik for FT som for KB, altså en masterkilde pr. KB/FT, og det er ikke noget problem at man får rigtig mange masterkilder.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen

Legacy 9

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Oprettelse af folketælling som kilde

Indlægaf Anne Marie H » lør 14-05-2022 20:07

Ja, det gør jeg og antal masterkilder kan være lige så mange, som du har lyst til. Jeg har selv tæt på 3000 pt.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Kilder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster