Problemer med kildereferencer

Få hjælp til registrering af kilder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Ole Bertelsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 13-03-2014 11:55
Kontakt:

Problemer med kildereferencer

Indlægaf Ole Bertelsen » tors 13-03-2014 12:10

Goddag.
Jeg er ny Legacy-bruger og arbejder ihærdigt på at finde rundt i det, for mig, komplicerede system. Lige nu forsøger jeg at lave eller tilpasse mine filer til et hjemmesideformat, og støder da på det problem, at jeg ikke kan få kildehenvisningerne til at arte sig. I den medsende fil/billede ses det, at Kirkebogshenvisningen vises to gange og derunder (i den anden kildehenvisning) ses det, at der fremkommer et (N.p.:n.p.,n.d.). Og det er jo noget kludder. Hvad gør jeg galt? Kan jeg mon få hjælp her?
Med venlig hilsen
Vedhæftede filer
webside.jpg
(63.6 KiB) Downloadet 126 gange
Ole Bertelsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 13-03-2014 13:43

Velkommen til :D

Det allervigtigste med kilderne er, at du vælger Standardkildesystemet under Valg > Tilpas > 7. Kilder > 7.1 Kildeindtastningssystem.

Når der står (slægtsfil) bagefter betyder det, at denne opsætning kun gælder for den slægtsfil, du aktuelt har åben. Hvis du arbejder i flere filer, skal du sætte indstillingerne igen for hver enkelt slægtsfil.

Jeg ved ikke, hvad og hvor de bogstaver, du viser, kommer fra, men det må du kunne se, hvis du går ind i Vis > Masterlister > Kilde.... Der vil du også kunne slette dem, eller du kan klikke på knappen Tilknyttede, så du kan se, hvem der evt. bruger samme kilde.

Har du overført dine data til Legacy fra et andet program?

At teksten står to gange, kan som regel ændres ved at fjerne et flueben, men da jeg ikke kan se, hvordan du har indtastet dine kilder, så kan jeg ikke lige komme med en specifik løsning.

Der er en dansk brugermanual, som beskriver indtastningen af kilder ganske indgående. Den kan købes her https://www.legacyfamilytree.net/secure/LegacyDansk.htm

Desuden er Hjælp-filen i programmet ganske omfattende, og i hvert eneste billede kan du klikke på Hjælp og få det :)

Og ellers er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive her og stille spørgsmål, når som helst :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ole Bertelsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 13-03-2014 11:55
Kontakt:

Indlægaf Ole Bertelsen » fre 14-03-2014 11:29

Kære Anne Marie.
Tak for din velkomst.
Og tak for dine svar, som jeg gerne vil kommentere lidt:
Jeg har givetvis kludret i det i begyndelsen af brugen af Legacy. Har nok været for ivrig. Jeg overførte mine slægtsdata fra en gedcom-fil og føjede så en del til. Og i denne vedføjelse valgte jeg, fejlagtig kan jeg nu forstå, det forkerte kildeindtastningssystem. Dette ændrede jeg dog efterfølgende til standardkildesystemet, og det er måske her, der skal findes en årsag til mine problemer. Men jeg undrer mig over, at det er en vægtig fejl at bruge det anbefalede og nye kildeindtastningssystem.
Det ser ud til, at dine forslag har løst problemet med den gentagne kirkebogsreference, men jeg har endnu ikke løst problemet med de uforståelige bogstaver i parentes, på trods af, at jeg har forsøgt mig med dit forslag. Jeg kan faktisk ikke finde ud af at slette dem. Du foreslår noget med at slette et flueben, men hvor gør jeg det?
Om den danske brugermanual: Jeg har købt deluxe-udgaven for nylig over nettet. Jeg mener, at jeg fik den information, at en brugermanual på dansk ville tilgå mig gratis i løbet af et par måneder. Er den information forkert?
Du skriver, at jeg i programmets Hjælp-fil kan få hjælp ved at klikke ”i hvert eneste billede”. Jeg forståer ikke, hvad du mener? Kan du forklare nærmere?
Med venlig hilsen
Ole
Vedhæftede filer
Ole.jpg
Ole.jpg (14.48 KiB) Vist 14349 gange
Ole Bertelsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » fre 14-03-2014 11:51

Jeg kan besvare to spørgsmål umiddelbart:

Brugermanualen er ikke gratis, den koster 9.95 US$

I alle vinduer er der en knap, der hedder Hjælp, og er der ikke en knap, så kan du trykke på funktionstasten F1 på dit tastatur, så kommer hjælpen frem. Gå f.eks. ind i Familie og klik på en af personerne, så vises Personinformationsvinduet. I øverste højre hjørne er der tre knapper. Den nederste hedder Hjælp.

De øvrige spørgsmål kan jeg ikke besvare uden at have din fil. Du er velkommen til at sende den til mig, så skal jeg kigge på det. Den behandles naturligvis fortroligt og slettes straks efter brug.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ole Bertelsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 13-03-2014 11:55
Kontakt:

Indlægaf Ole Bertelsen » fre 14-03-2014 14:59

Hej igen Anne Marie.
Jeg har arbejdet en del med problemet og det viser sig - tror jeg bestemt - at fadæsen kommer af, at jeg ikke var klar over vigtigheden af at fravælge kildeskribent-metoden. Resultatet er, at en del af kilderne i personoplysningerne i webudgaven af filen er behæftet med de uforståelige (N.p.: n.p., n.d.).
Når man går ind i Masterlisten, kan man se, hvilke kilder der henhører under kildeskribent, for de er nemlig forsynet med en prik før selve kildeteksten. De kilder, som er indtastet efter standardsystemet har ingen markeringsprik. Se det vedhæftede billede
Nu er spørgsmålet så, om jeg på en eller anden måde kan ændre de allerede kildskribent-indtastede kilder til standardsystem-indtastede??? Eller om jeg er nødt til at slette alle kildeskribent-kilderne???
Med venlig hilsen
Vedhæftede filer
masterliste.jpg
(96.92 KiB) Downloadet 131 gange
Ole Bertelsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » fre 14-03-2014 20:28

Ja, der er en asteriks foran kildeskribentkilderne. Der er jo i og for sig ikke noget galt i at bruge Kildeskribenten, men jeg kan se, at du ikke har så mange kilder der skal rettes, så det tror jeg, at jeg vil anbefale dig at gøre. Bare for at gøre det ensartet.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Kilder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster