Fejl i kildesystemet i Legacy 8?

Få hjælp til registrering af kilder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 22-01-2014 23:58

baertel skrev:
amh skrev:F.eks. sådan:

Skal denne ændring også gælde for alle eksisterende kildekommentarer i din slægtsfil?


Må jeg foreslå - Skifte indstillinger for alle '..........'? -
eller Ændre alle posters indstilling for'.........'?

Hvis overskrifterne til 7.2 og 7.3 kan ændres vil jeg også foreslå at Standardindstilling ændres til Aktuelle indstilling for kilder (Slægtsfil).


Jeg kigger på, hvad der kan gøres :)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Keld Herbst
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 09-09-2013 21:45
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlægaf Keld Herbst » ons 02-04-2014 16:52

baertel skrev:
bortset fra kildeindtastningssystemet, som efter min overbevisning er ubegribelig indviklet, uforståeligt samt fejlbehæftet,


Det kan vi jo kun være kede af. Du må meget gerne angive hvilke fejl du har fundet, så vi kan få dem rettet.
Programmet er omfattende og indeholder en hjælpefil, som på en simpel måde forklarer begreberne i Legacy.

Når det er sagt har du ret i at der er noget du har misforstået.
Kildesystemet er ret simpelt: Det består af en kilde som er angivet i Masterlisten. Informationerne i disse kan rettes ved hjælp af Rediger Kilde i Tilknyttede kilder, som åbnes ved at klikke på 'bogikonet' i Personinformation. Hver kilder har tilknyttet en Henvisning og en Henvisningstekst. En Kilde kan have flere henvisninger tilknyttet.

Hvis du har en kilde ved navn Webpage, skal du lave en Henvisning for hver af de URLs du ønsker tilknyttet.
Skal du rette i URLen er det i Henvisningen du skal rette.

Den pil du angiver, er til brug for Kildeudklipsholderen - en funktion til at gemme kilder som skal kopieres til flere personer - og ikke til redigering af kilder.

Når jeg opretter en kilde, gør jeg følgende:
I Personinformation klikker jeg på bogikonet og vælger enten Tilføj ny kilde eller Henvis til en kilde. Eksisterer kilden som i dit tilfælde Webpage, vælges henvis til en kilde.
I Masterlisten vælges Webpage. Under første fane Henvisningsdetalje skrives Kildehenvisningen- hos dig www.xxx.dk. Resten af felterne og fanerne udfylder du efter behov.
Klik Gem. Nu gar du en kilde med en henvisning og indhold efter eget valg.
Havde det været en kirkebog, havde jeg angivet
Kirkebogens navn og dato som kilde
Årstal,sidenummer, opslagsnummer, løbenummer som Henvisningsdetalje
Afskrift af den ønskede tekst i kirkebogen under fanen Tekst/Kommentarer.

Det er forholdsvis simpelt når man har prøvet et par gange.

Jeg er fuldstændig klar over at andre brugere har andre opfattelser af hvordan man gør, men det bliver i sidste ende deres eget problem når der skal udskrives f.eks. rapporter. Så kommer teksten ikke ud som man måske kunne ønske det.

Held og lykke.
Og husk at rapportere alle de fejl du har fundet, så de kan blive rettet til glæde for os alle sammen.


Tak for jeres venlige imødekommenhed.

At indtaste i, og benytte kildesystemet er i sig selv intet problem for mig. Brugt "én ad gangen" fungerer det såmænd udmærket.

Problemet jeg oplevede, opstod da jeg havde 5 kilder i kilde-udklipsholderen på én gang. Jeg havde forstået det sådan, at man kunne vælge mellem disse 5 kilder ved højreklik på ^ (kildeknapperne i venstre side) i personinformation-vinduet. Det er her, det går galt.
Det der sker er, at den kilde man vælger på ovennævnte måde, er IKKE den samme, som den kilde der tilknyttes som følge af handlingen.
Resultatet er, at en forkert kilde knyttes til begivenhed/navn/fødedato/-sted osv.

Håber det forklarer problemet.

Mvh Keld

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 02-04-2014 22:48

Jeg ved ikke helt, hvad/om jeg skal svare, for du stiller vel ikke et spørgsmål, eller gør du?

Men det korte af det lange er, at brugen af 5 kilder i udklipsholderen, kun er anvendelig, hvis samtlige 5 kilder skal tilknyttes samme hændelse/begivenhed, ellers ikke. - Og hvem har 5 kilder på een gang til en begivenhed? Jeg har vist aldrig oplevet det i mine mange år som slægtsforsker...

Så vælg kun at kopiere én kilde.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Kilder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster