Ændring i bestående kilde

Få hjælp til registrering af kilder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Kimsc
Indlæg: 19
Tilmeldt: man 30-10-2017 18:50
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Ændring i bestående kilde

Indlægaf Kimsc » tors 01-04-2021 12:52

Hej,

Jeg har et spørgsmål angående ændring i bestående kilder.

Flere personer i min slægt er født i Gadstrup sogn, Højelse sogn samt Roskilde Domsogn. Jeg bruger udover arkivalieronline også Danish Family Search.

I Danish Family Search står der følgende: Gadstrup, Ramsø, Roskilde Amt, Højelse sogn, Ramsø, Roskilde Amt. og Roskilde Domsogn, Sømme, Roskilde Amt. hvilket jo giver god mening, da de alle jo umiddelbart hører eller hørte til Roskilde området.

Men men, forleden kom jeg til at se på en af forsiderne i en af kirkebøgerne og der stod, at både Gadstrup, Højelse og Roskilde Domsogn hørte under Københavns Amt. Ved at Roskilde Amt har været en del af Københavns Amt, men vist nok blevet en selvstændig del i dag.

Har læst at Roskilde Amt i 1808 blev lagt under Kbh. Amt. I 1842 blev de 2 amter skilt igen som to amtskredse med hver deres amtsråd men med fælles amtsmand. Ved kommunalreformen i 1970 blev de skilt helt ad som h.h.v. Københavns Amt og Roskilde Amt.

Nogen der har et godt råd. Skal jeg ændre mine masterkilder fra Roskilde Amt til Københavns Amt eller bare køre videre med Roskilde, som jeg jo kan se at Danish Family Search umiddelbart stadig gør.

Eller ændre masterkilderne til Roskilde Amt før 1808, til Københavns Amt efter 1808 - 1842, og Roskilde Amt efter 1842 ??

På forhånd tak
Kim Scharling
Venlig hilsen
Kim Scharling (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ændring i bestående kilde

Indlægaf Anne Marie H » tors 01-04-2021 13:52

Det kommer an på, hvor 'pernitten' du er :) Jeg ville ikke selv ændre det, medmindre det var en permanent ændring, og den var jo i virkeligheden ganske kort - kun 34 år, hvilket jo er kort tid i slægtsforskningssammenhæng. Arkivalier online har iøvrigt heller ikke skelnet...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Kimsc
Indlæg: 19
Tilmeldt: man 30-10-2017 18:50
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Ændring i bestående kilde

Indlægaf Kimsc » tors 01-04-2021 16:02

Tak Anne Marie, håbede også det var det svar du ville give :D

Jeg fortsætter med at skrive Roskilde Amt hvilket også forekommer mest rigtigt.

Mvh
Kim
Venlig hilsen
Kim Scharling (Legacy Deluxe 9.0.0.433 + Windows 10)


Tilbage til "Kilder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster