Backup til eget netværk (NAS)?

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Backup til eget netværk (NAS)?

Indlægaf Stegemüller » ons 28-12-2022 13:35

Hej Anne Marie

Tak for alle dine fine svar i 2022!

Jeg tager altid backup, hver gang programmet lukkes. Og destinationen har i flere år været en ekstern disk. Det har fungeret fint og fornemt.

For fremtiden skal destinationen være mit private netværk (NAS) til en mappe, der synkroniseres med Dropbox. Jeg tror, det er ekstra sikkert.

Min sti ser sådan ud: \\DS220_1\HBSs data\Data til Dropbox

Problemer:

1) Legacy plejer at "huske" den seneste destination, men det kan jeg ikke få det til nu. Jeg skal angive netværket hver gang, jeg lukker programmet.

Jeg kan selvfølgelig godt se, at der står "... på et eksternt drev på din PC" på skærmbilledet. Opfatter Legacy det private netværk (NAS) som ikke-eksternt, og derfor gemmes stien ikke? Men det er jo da ikke internt, eftersom disken befinder sig i en "kasse" udenfor min PC.

Når jeg vælger destinationen manuelt, genereres backup uden problemer.

2) Når jeg vælger manuelt, er jeg i tvivl om, hvilken valgmulighed, der er den korrekte i næste skærmbillede, der hedder "Ukendt multimediesti" (se evt. vedhæftede). Jeg har prøvet dem begge, og det fungerer vist fint nok. Jeg vil gerne bare være helt sikker.

3) Jeg forstår ikke helt, hvorfor skærmbilledet "Ukendt multimediesti" taler om en "import". Er det ikke en eksport?

Udklip.JPG
Udklip.JPG (43.51 KiB) Vist 1343 gange
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Backup til eget netværk (NAS)?

Indlægaf Anne Marie H » ons 28-12-2022 16:34

Nu spørger du om mere, end jeg kan svare på. Prøv at spørge amerikanerne på support@legacyfamilytree.com
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Backup til eget netværk (NAS)?

Indlægaf Stegemüller » ons 28-12-2022 17:16

Du skal have tak for dit svar.

Jeg prøver dem. Når jeg har svar fra dem, sætter jeg det ind her, da andre måske også kan have glæde af det.
Senest rettet af Stegemüller ons 28-12-2022 17:27, rettet i alt 1 gang.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Backup til eget netværk (NAS)?

Indlægaf Stegemüller » tors 29-12-2022 11:10

Hej igen

Som lovet bringer jeg her konklusionerne på min dialog med Legacy-support (og de var enormt hurtige til at svare):

1) Legacy kan ikke "huske" destinationen for backup, når der er tale om et netværk. Det skyldes, at en sådan sti starter med to baglæns skråstreger (backslash: \\ ). Legacy forstår kun normale stier som fx "C:\Legacy\Data"

2) Det er lige meget hvilken af de to muligheder, man vælger, når billedet "Ukendt multimediesti" kommer frem. Det er en fejlmeddelelse, man kan se bort fra.

3) Supplerende spurgte jeg, om de i fremtidige versioner vil gøre det muligt at gemme til netværksstier, da det er en god ekstra sikkerhed for de, der har et sådant fx via en Synology NAS.

Svaret var: "Det er noget, vi gerne vil gøre; problemet er, at det ville kræve en større omskrivning af Legacys grundkode og muligvis en fuldstændig omskrivning på en ny programbase. Det kan ske i fremtiden; jeg tvivler på, at det sker i den nærmeste fremtid."

Altså kan vi skyde en hvid pind efter den mulighed. Det bliver næppe i min levetid.

Jeg har så fundet på et work around:

1) Jeg går tilbage til at gemme backuppen ved lukning af programmet (den der skaber zip-filerne af hhv. data og media) på en ekstern harddisk.

2) Installerer "Synology Drive Client" på min PC. Når man først har det, så kan Synology NAS finde den eksterne disk. Her findes en (engelsk) vejledning: https://nextinphotography.com/backup-dr ... ology-nas/ Den er ikke fantastisk, men den virker.

3) De filer, der skabes med "Synology Drive Client", lægger jeg i en mappe, som jeg synkroniserer med Dropbox.

Det var lidt bøvlet, men det kan bestemt lade sig gøre og jeg har tjekket flere gange, at det virker.

Man kan selvfølgelig spørge, hvor jeg så ikke bare som start gemmer filerne i Dropbox, og det er selvfølgelig rigtigt - men min metode gør, at jeg har filerne både på mit eget netværk og i Dropbox, og det kan jeg godt lide.

Hvis en af diskene på mit netværk står af, står verden stadig, for jeg har to i min disk-station og de er spejlede. Det vil sige, at de data, der findes på den ene disk, også altid findes på den anden disk. Og det skulle da være mærkeligt, om de begge stod af på en gang.

Jeg beklager, at det blev lidt nørdet, men jeg vil bare gerne forklare om mulighederne for ekstra sikkerhed.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Backup til eget netværk (NAS)?

Indlægaf Anne Marie H » tors 29-12-2022 16:32

Tak for info, Hanne - jeg går også altid med både livrem og seler, alt ens arbejde med slægten skulle jo nødigt gå tabt.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Backup til eget netværk (NAS)?

Indlægaf Stegemüller » man 02-01-2023 20:48

Tak for din kommentar.

Hvis mine 20 års arbejde gik tabt, ved jeg simpelthen ikke, hvor jeg skulle gøre af mig selv.

Skulle andre have lyst at kaste sig ud i Synology NAS, hjælper jeg gerne, i det omfang jeg kan! Nu synes jeg, jeg har styr på alt det grundlæggende.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster