Virkelig "Diverse"

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Virkelig "Diverse"

Indlægaf Stegemüller » tors 18-08-2022 08:51

Hej Anne Marie

Jeg arbejder p.t. ret intenst i Legacy, og følgende er på ingen måde en kritik af programmet, som virkelig er det bedste af alle dem, jeg har prøvet, og som spiller fremragende sammen med TNG. Jeg skifter aldrig mere!

Det er forskellige spørgsmål, jeg har opsamlet gennem meget lang tid, og nogle af emnerne har jeg også spurgt til for lang tid siden. Jeg kan ikke huske, om jeg også - efter anbefaling - sendte dem til "amerikanerne".

Indledningsvist da du/I måske har behov for at vide det:
Version: 9.0.0.414. Alt er altid opdateret.
Jeg har Legacy Deluxe.
Jeg har Windows 10 Professionel. Alt er altid opdateret.
Legacy er installeret korrekt på samme drev som Windows.
Alle filplaceringer er standard.
Datafil: C:\Users\Ejer\Documents\Legacy Family Tree\Data\HBS-hentet.fdb
Legacy-mappe: C:\Program Files (x86)\Legacy9\
"Kontroller/Reparer" er udført adskillige gange.
PC er genstartet adskillige gange.

Og nu til sagen

1. Ofte (men ikke altid) får man musikken/en lyd, når man trykker CTRL+A for at markere alt i et felt, fx i feltet "Kildedetalje". For at markere alt er man i stedet nødt til at bruge musen. Eksempel: Jeg har fejlagtigt indsat det, der skal stå i "Tekst/Kommentarer" til en kildedetalje i "Detaljeinformation". Jeg vil markere det hele for at flytte det til rette felt. Trykker CTRL A og får "musikken". Musen må i brug. Hvordan kan det være?

2. Hvis Legacy "har travlt med andre ting", får man ikke besked om, at man har indsat et nyt sted. Eksempel: Man har lavet et nyt sted og trykker straks på bøgerne for at tilføje kildedetalje. Legacy advarer ikke om det nye sted. Hvordan kan det være?

3. Åbner man fx feltet Forskning og trykker på pil til højre, sker der ofte (men ikke altid) det, at man sendes til afkrydsningsfeltet "Returner automatisk hertil, når en person gemmes". Det sker også, selvom cursoren uden tvivl er synlig/aktiv inde i et felt, fx fordi man allerede har skrevet noget i feltet. Jeg har fx lige været ved at redigere en tekst i feltet "Generelle". Jeg ville bruge højre piletast, men feltet "Forskning" blev det aktive felt. Hvordan kan det være?

4. Er der evt. en mulighed for at definere en genvejstast til indsætning af et givent hashtag?

Jeg spørger, fordi jeg p.t. gennemgår knapt 5.000 personer. Dem jeg har haft "fat i", skal have hashtagget "Oprydning". Det ville spare mange museklik, hvis der kunne laves en genvejstast. Eller det bare kunne laves, så man ikke skal klikke i boksen, men det var tilstrækkeligt at klikke på selve rækken, der viser det ønskede hashtag. kan det lade sig gøre?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Virkelig "Diverse"

Indlægaf Anne Marie H » tors 18-08-2022 23:41

Stegemüller skrev:Hej Anne Marie

Og nu til sagen

1. Ofte (men ikke altid) får man musikken/en lyd, når man trykker CTRL+A for at markere alt i et felt, fx i feltet "Kildedetalje". For at markere alt er man i stedet nødt til at bruge musen. Eksempel: Jeg har fejlagtigt indsat det, der skal stå i "Tekst/Kommentarer" til en kildedetalje i "Detaljeinformation". Jeg vil markere det hele for at flytte det til rette felt. Trykker CTRL A og får "musikken". Musen må i brug. Hvordan kan det være?

Når du har indtastet i Kildedetalje, så kan du klikke på de her viste knapper
Unavngivet.jpg
Unavngivet.jpg (38.01 KiB) Vist 1885 gange


2. Hvis Legacy "har travlt med andre ting", får man ikke besked om, at man har indsat et nyt sted. Eksempel: Man har lavet et nyt sted og trykker straks på bøgerne for at tilføje kildedetalje. Legacy advarer ikke om det nye sted. Hvordan kan det være?
Det forstår jeg ikke helt. Mener du, når du har tilføjet et nyt sted i stedfeltet i Personinformationsvinduet?

3. Åbner man fx feltet Forskning og trykker på pil til højre, sker der ofte (men ikke altid) det, at man sendes til afkrydsningsfeltet "Returner automatisk hertil, når en person gemmes". Det sker også, selvom cursoren uden tvivl er synlig/aktiv inde i et felt, fx fordi man allerede har skrevet noget i feltet. Jeg har fx lige været ved at redigere en tekst i feltet "Generelle". Jeg ville bruge højre piletast, men feltet "Forskning" blev det aktive felt. Hvordan kan det være?
Heller ikke helt med her. Vil dog lige sige, at i 'gamle' dage, gjorde programmørerne meget ud af at sige, at Legacy ikke er et tekstbehandlingsprogram, og derfor kunne man ikke forvente, at alle taster opfører sig som det foretrukne tekstbehandlingsprogram. Er det det, der gør sig gældende her måske :)
4. Er der evt. en mulighed for at definere en genvejstast til indsætning af et givent hashtag?
Det kan jeg ikke forestille mig. Hashtags laves jo kun af brugerne selv, så jeg kan ikke se, hvordan det skal kunne lade sig gøre, desværre

Jeg spørger, fordi jeg p.t. gennemgår knapt 5.000 personer. Dem jeg har haft "fat i", skal have hashtagget "Oprydning". Det ville spare mange museklik, hvis der kunne laves en genvejstast. Eller det bare kunne laves, så man ikke skal klikke i boksen, men det var tilstrækkeligt at klikke på selve rækken, der viser det ønskede hashtag. kan det lade sig gøre?
Det sidste her er jeg helt enig i. Det ville være dejligt, så det vil jeg opfordre programmørerne til at gøre noget ved.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Virkelig "Diverse"

Indlægaf Stegemüller » fre 19-08-2022 07:43

Tak for dit svar

Jeg prøver igen:

1) Jeg forstår ikke dit billede, og sådan ser det ikke ud hos mig. Og det er tilfældigt, at jeg valgte at bruge "Kildedetalje" som et eksempel; det var bare det, jeg lige havde fat i, da jeg igen konstaterede problemet. Jeg regnede med, at det var nemmest for dig, hvis jeg kom med helt konkrete eksempler. Og jeg mente ikke oprettelse af en ny kilde (hvis det er det, du mener).

Problemet er generelt: Man kan ikke altid markere hele indholdet i et felt med CTRL + A.

Jeg mente: Jeg har indtastet noget information, det kunne fx være en beskæftigelse. Til den information vil jeg knytte en kilde. Jeg trykker på bøgerne -> Tilknyt en eksisterende kilde -> Vælger en kilde. Her er det så, jeg fejlagtigt indsætter noget tekst fra udklipsholderen i feltet "Detaljeinformation". Teksten skulle have stået i feltet "Tekst/Kommentarer". Jeg vil markere det hele for at flytte det. Jeg trykker CTRL A og får musikken/en lydfil afspilles. Derfor må musen i brug.

2) Jeg indtaster et sted i feltet "Sted", Legacy ikke allerede kender; det kunne fx være at redigere redigere begivenheden "Beskæftigelse" for Mads Madsen. Lige nu har jeg fx skrevet "Teststed" ved hans "Beskæftigelse" som rytter i 1787. Legacy kender helt sikkert ikke "Teststed". Jeg trykker straks på bøgerne for at tilknytte en kilde. Der kommer ikke den sædvanlige advarsel om, at man har oprettet et nyt sted, og er det nu rigtigt stavet osv.

3) Nej, det tror jeg ikke. Jeg er klar over, Legacy ikke er et tekstbehandlingsprogram. Det er bare irriterende, at når man fx står i et felt, og bare vil bevæge sig hen til næste bogstav vha. højre piletast, og cursoren uden tvivl er aktiv, i feltet, så springes der til et helt andet felt/en helt anden fane.

4 a) Point taken. Det kan jeg godt se!

4 b) Dejligt. Tak.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Virkelig "Diverse"

Indlægaf Stegemüller » fre 19-08-2022 19:09

Jeg kan ikke finde stedet, hvor jeg kan editere mit svar, der for dette:

Endnu et eksempel ad 1)
I Tilføj kildedetaljerne har jeg i en kilde der henvises til: "FT 1787" noget information i "Detaljeinformation", hvor der står: "Holbæk, Ods, Højby, Højbye, 182, FT-1787, C1680". Den detaljeinformation vil jeg gerne genbruge, hvorfor jeg vil kopiere den. Jeg trykker CTRL + A og får musikken. Herefter må musen igen i brug.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Virkelig "Diverse"

Indlægaf Anne Marie H » lør 20-08-2022 12:04

Stegemüller skrev:Jeg kan ikke finde stedet, hvor jeg kan editere mit svar, der for dette:

Endnu et eksempel ad 1)
I Tilføj kildedetaljerne har jeg i en kilde der henvises til: "FT 1787" noget information i "Detaljeinformation", hvor der står: "Holbæk, Ods, Højby, Højbye, 182, FT-1787, C1680". Den detaljeinformation vil jeg gerne genbruge, hvorfor jeg vil kopiere den. Jeg trykker CTRL + A og får musikken. Herefter må musen igen i brug.


Du skal klikke på blyant-ikonet for at redigere.

Du skal bruge kildeudklipsholderen, dvs. at du skal være i vinduet Tilknyttede kilder Marker linjen med den kildeinformation, du vil genbruge. Klik så på Kopi-ikonet (vælg overskriv eksisterende). Derefter markerer du den linje, hvor du vil genbruge din information, klik på Indsæt ved at klikke på ikonet med -
Se vedlagte
Kilder.jpg
(194.45 KiB) Ikke downloadet endnu
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Virkelig "Diverse"

Indlægaf Anne Marie H » lør 20-08-2022 12:22

Stegemüller skrev:Tak for dit svar

Jeg prøver igen:

1) Jeg forstår ikke dit billede, og sådan ser det ikke ud hos mig. Og det er tilfældigt, at jeg valgte at bruge "Kildedetalje" som et eksempel; det var bare det, jeg lige havde fat i, da jeg igen konstaterede problemet. Jeg regnede med, at det var nemmest for dig, hvis jeg kom med helt konkrete eksempler. Og jeg mente ikke oprettelse af en ny kilde (hvis det er det, du mener).

Problemet er generelt: Man kan ikke altid markere hele indholdet i et felt med CTRL + A. Funktionen virker i notatfelterne, ikke andre steder. Der skal man bruge Udklipsholderen eller kopiere ved brug af musen

Jeg mente: Jeg har indtastet noget information, det kunne fx være en beskæftigelse. Til den information vil jeg knytte en kilde. Jeg trykker på bøgerne -> Tilknyt en eksisterende kilde -> Vælger en kilde. Her er det så, jeg fejlagtigt indsætter noget tekst fra udklipsholderen i feltet "Detaljeinformation". Teksten skulle have stået i feltet "Tekst/Kommentarer". Jeg vil markere det hele for at flytte det. Jeg trykker CTRL A og får musikken/en lydfil afspilles. Derfor må musen i brug. Ref. ovenfor

2) Jeg indtaster et sted i feltet "Sted", Legacy ikke allerede kender; det kunne fx være at redigere redigere begivenheden "Beskæftigelse" for Mads Madsen. Lige nu har jeg fx skrevet "Teststed" ved hans "Beskæftigelse" som rytter i 1787. Legacy kender helt sikkert ikke "Teststed". Jeg trykker straks på bøgerne for at tilknytte en kilde. Der kommer ikke den sædvanlige advarsel om, at man har oprettet et nyt sted, og er det nu rigtigt stavet osv.
Jeg kan se, hvad du mener, men i realiteten springer du en funktion over, da du jo ikke har gemt det sted, du taster ind endnu. Jeg vil lige høre programmørerne i USA, om det er et overset problem.

3) Nej, det tror jeg ikke. Jeg er klar over, Legacy ikke er et tekstbehandlingsprogram. Det er bare irriterende, at når man fx står i et felt, og bare vil bevæge sig hen til næste bogstav vha. højre piletast, og cursoren uden tvivl er aktiv, i feltet, så springes der til et helt andet felt/en helt anden fane.Det problem kan jeg ikke genskabe. Hvis du kan genskabe det, og optage det på skærmen til mig, så kan jeg sende videre til USA til nærmere opklaring.

4 a) Point taken. Det kan jeg godt se!

4 b) Dejligt. Tak.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Virkelig "Diverse"

Indlægaf Stegemüller » lør 20-08-2022 14:34

Tak for dine svar.

Det med at optage et problem er desværre meget svært, idet det som anført ikke altid sker, "kun" ofte. Det har været eksisterende længe.

Jeg har lige prøvet, hvor problemet var til stede, da jeg åbnede "Generelle notater" på en person. Men "kun" første gang. Og jeg kan jo ikke på forhånd vide hvor og hvornår, det findes, og derfor kan jeg jo ikke sætte en optager i gang.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Virkelig "Diverse"

Indlægaf Anne Marie H » søn 21-08-2022 00:53

Nej, det er jeg med på. Det er nok ikke muligt, desværre.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster