Legacy bliver meget træt

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Legacy bliver meget træt

Indlægaf Stegemüller » tirs 14-12-2021 14:06

Hej (sikkert Anne Marie)

Gennem et stykke tid har jeg haft det sære problem, at Legacy bliver meget træt. Med det mener jeg, at når jeg sen aften bruger programmet, opfører det sig helt forkert.

Jordnære eksempler er:

1. Klik på "Notater" kan medføre at alle tre (Generelle, Forskning og Medicinsk) viser det samme interface. Fx havde jeg i aftes en situation, hvor jeg ville skrive noget i "Forskning", men uanset hvilken fane jeg klikkede på, vistes "Medicinsk"-optionerne. Problemet bestod, uanset jeg lukkede "Notater" for den pågældende person og åbnede dem igen.

2. "Tilføj begivenheder/fakta": Jeg ønskede at tilføje en "Beskæftigelse", der skulle se sådan ud "[Navn] beskrives som forhenværende gårdejer ved den anden ægtefælles død kun fire måneder før sin egen død." Sætningen vistes som den der hører til begivenheden "Tillysning". Heller ikke her hjalp det at begynde forfra med den ønskede begivenhed.

3. Jeg tager backup til ekstern harddisk af både data og billeder ved enhver lukning af programmet, da jeg er for doven til at lave dagens arbejde en gang til... Men når jeg er nået til de sene aftner, kan programmet ikke generere en backup. Jeg kan sætte den i gang, vælge placeringerne, men herefter sker der intet, og jeg kan intet gøre ud over at lukke oppe på krydset i hjørnet. Det medfører ikke bare at backup-optionen lukker, men at hele Legacy lukker = brager ned. Jeg mister heldigvis ikke data ved det. Det er bare utrygt.

Jeg har naturligvis seneste version og har kørt Filvedligeholdelse > Kontrollér/reparér flere gange. Den eneste fejl jeg finder, er et enkelt dubleret par.

Kan det skyldes, at jeg bruger "Alarmcenter", men ikke retter mig efter alarmen, men vælger "Blund" i fx 45 minutter :?: Det skal forstås på den måde, at jeg synes, det - så vidt jeg husker - er den eneste programmæssige indstilling, jeg har ændret på og som kunne karambolere med andre funktioner (jeg er udmærket klar over, at Legacy ikke tænker selv).

Jeg er klar over, at mine "problemformuleringer" altid bliver meget lange. Det skyldes bare, at jeg prøver at beskrive problemerne bedst muligt, så du har den bedste chance for at løse dem.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Anne Marie H » tirs 14-12-2021 17:51

Det kan jeg ikke umiddelbart give nogen forklaring på. Det er ikke noget, jeg oplever selv, eller andre har meldt ind (heller ikke i den internationale testgruppe). Du gør jo det, vi beder om, men genstarter du også din pc (altså ikke bare LUK)?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Stegemüller » tirs 14-12-2021 18:10

Hrm - det var ærgerligt.

Ja jeg bruger ikke bærbar men stationær, så den bliver slukket rigtigt hver nat.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Anne Marie H » tirs 14-12-2021 19:09

Det er mange år siden, at jeg havde en stationær pc, men den/windows kan vel også genstartes på en stationær eller...?

Ellers kan du blive nødt til at helt afinstallere Legacy (ikke blot fjerne), og så geninstallere Legacy fra http://legacydansk.com/?page=downloadLegacy

Husk i givet fald at notere dit kundenummer, inden du afinstallerer
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Stegemüller » tirs 14-12-2021 20:28

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med genstart?

Når jeg slukker PC'en fuldkommen hver nat, starter jeg jo Windows fra scratch hver morgen.

Men okay jeg prøver med en re-installation af Legacy. Tak for linket.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Stegemüller » tirs 14-12-2021 20:40

For lige at være sikker på, at jeg gør det, du mener med "afinstallere Legacy (ikke blot fjerne)":

Er det rigtigt at køre filen "RemoveLegacy.exe", der er placeret i C:\Program Files (x86)\Legacy9 (jeg kører alle filplaceringer med standardindstillinger)?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Anne Marie H » tirs 14-12-2021 22:14

Stegemüller skrev:For lige at være sikker på, at jeg gør det, du mener med "afinstallere Legacy (ikke blot fjerne)":

Er det rigtigt at køre filen "RemoveLegacy.exe", der er placeret i C:\Program Files (x86)\Legacy9 (jeg kører alle filplaceringer med standardindstillinger)?


Ja, det er korrekt :)

Og Genstart-funktionen finder jeg på min pc her
Genstart.jpg
(58.01 KiB) Ikke downloadet endnu
Klik på Windows-symbolet i nederste venstre hjørne, derefter Tænd/Sluk, og så dukker muligheden for Genstart op.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Stegemüller » tirs 14-12-2021 22:58

Mange tak skal du have. Jeg har bare læst om så mange, der kommer galt afsted ved at gør det forkert.

Jeg skal også lige høre: er der en mulighed for at eksportere indstillinger/settings, så jeg ikke skal igennem dem alle igen?

Måske taler vi lidt forbi hinanden - jeg kender fint til "Genstart", men det er jo det samme, jeg gør hver morgen, når jeg starter Windows fra scratch. Man kan da ikke (gen)starte mere end det? At genstarte er jo det samme som at slukke maskinen, den starter bare af sig selv igen med det samme 8)
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Anne Marie H » ons 15-12-2021 00:42

Stegemüller skrev:Mange tak skal du have. Jeg har bare læst om så mange, der kommer galt afsted ved at gør det forkert.

Jeg skal også lige høre: er der en mulighed for at eksportere indstillinger/settings, så jeg ikke skal igennem dem alle igen?

Måske taler vi lidt forbi hinanden - jeg kender fint til "Genstart", men det er jo det samme, jeg gør hver morgen, når jeg starter Windows fra scratch. Man kan da ikke (gen)starte mere end det? At genstarte er jo det samme som at slukke maskinen, den starter bare af sig selv igen med det samme 8)

Ja, men den rydder op i gamle filer og settings og evt. 'skavanker', når du genstarter. Hvis du bare bruger Luk, så sker det ikke. Derfor er det en god ide at bruge genstart-funktionen jævnligt.

Alle dine indstillinger ligger i den mappe, der hedder usr i App-data. Den kan du kopiere ud på skrivebordet el.lign. og flytte tilbage igen efter reinstallationen.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Stegemüller » ons 15-12-2021 11:37

Mange tak for svar!

Herligt at jeg kan gemme appdata-mappen. Det var jeg ikke klar over. Faktisk har jeg aldrig kigget på, hvad der ligger i de forskellige mapper.

Jeg er i gang med et lille eksperiment, inden jeg gør noget så drastisk som at afinstallere/re-installere (som selvfølgelig er langt mindre drastisk pga. appdata-mappen):

Jeg prøvede i aftes at deaktivere funktionen med Alarmcenter > og vil du tænke dig, Legacy blev ikke "underlig" og jeg kunne ikke mindst tage backup af dagens arbejde.

Nu prøver jeg at køre med det nogle dage for at se, om det var en tilfældighed eller om det fortsætter, for så er der måske noget om snakken og så skriver jeg til amerikanerne om mit fund.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Anne Marie H » ons 15-12-2021 18:21

Ok, jeg prøver lige at teste, om det også har indflydelse på, hvordan Legacy fungerer hos mig.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Stegemüller » tors 16-12-2021 18:31

Ja det kunne være spændende at se. om det også betyder noget hos dig! Sådan må tests være.

For anden aften i træk havde jeg i aftes absolut nul problemer, når Alarmcenteret var slået fra. Hvis det betyder noget for din test, kan jeg fortælle, at alarmen var sat til 11:00 pm og at jeg bad den blunde i 45 minutter, evt. to gange (når jeg lige er i gang med noget sjovt/spændende).
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Anne Marie H » tors 16-12-2021 20:02

Stegemüller skrev:Ja det kunne være spændende at se. om det også betyder noget hos dig! Sådan må tests være.

For anden aften i træk havde jeg i aftes absolut nul problemer, når Alarmcenteret var slået fra. Hvis det betyder noget for din test, kan jeg fortælle, at alarmen var sat til 11:00 pm og at jeg bad den blunde i 45 minutter, evt. to gange (når jeg lige er i gang med noget sjovt/spændende).


Jeg har prøvet en enkelt gang, det gav ingen problemer, men jeg lod den ikke blunde... jeg lod bare som ingenting :) Hvorfor hedder tiden 11:00 pm? Min alarm 'taler' dansk, så jeg sætter den til 23:00
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Anne Marie H » fre 17-12-2021 00:43

Så prøvede jeg igen med indstillingerne, som du beskrev. Og Legacy begynder at opføre sig underligt. Der er givetvis et eller andet problem med alarmfunktionen.

Jeg melder det ind til programmørerne...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Legacy bliver meget træt

Indlægaf Stegemüller » tors 23-12-2021 16:42

Hej igen Anne Marie

Jamen hvor er det bare dejligt, at du også kunne fremprovokere problemet. Så er jeg ikke helt galt på den. Og det er jo altid rart. Jeg kender godt det med at lade som ingenting. 8) Det sker typisk, når jeg liiige har fundet noget spændende, som jeg da ikke kan gå i seng fra. For tænk hvis jeg har glemt mine "geniale" indfald i morgen? 8)

Jeg ved simpelthen ikke, hvorfor "Alarmcenter" taler engelsk til mig, når resten af programmet taler dansk. Jeg prøvede engang at finde ud af det, men opgav, da det ikke var vigtigt men bare en skønhedsfejl. Jeg har ikke tidspunkter, der er større end 12:00.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 2 gæster