Kan jeg finde ud af hvem der "ejer" et billede?

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Kan jeg finde ud af hvem der "ejer" et billede?

Indlægaf Stegemüller » fre 11-06-2021 18:49

Hej

Jeg er ved at lave en større oprydning på min TNG-side, som jo baserer sig på data fra Legacy 9 Pro.

Jeg tænker, det bedste vel er at opdatere Legacy og så opdatere TNG bagefter med en frisk GEDCOM-fil?

Jeg har nogle billeder, som jeg har givet nogle tåbelige filnavne (shame on me), og nu ved jeg ikke, hvem de tilhører.

Kan man på nogen måde søge sig ud af problemet?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Kan jeg finde ud af hvem der "ejer" et billede?

Indlægaf Anne Marie H » fre 11-06-2021 21:47

Hej Hanne,

Jeg er ikke helt sikkerpå, hvad du mener, men hvis du kender filnavnet, så kan du formentlig også se, hvilken mappe billederne ligger i. I så fald kan du åbne mappen i Billedarkiv og se, hvilken person billederne er knyttet til.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kan jeg finde ud af hvem der "ejer" et billede?

Indlægaf Stegemüller » lør 12-06-2021 10:25

Hej Anne Marie

Tusind tak for dit svar.

Jeg har alle mine billeder i en og samme mappe, og det er muligvis ikke så smart, men det er med et par tusinde billeder ikke sådan lige at ændre på.

Men det har den fordel, at jeg da ved, hvor billederne er :)

Helt konkret drejer det sig om, at jeg i denne mappe C:\Users\Ejer\Pictures\slaegt har to billeder med de idiotiske navne "Billeder (7)" og "Billeder (8)", og de to mennesker aner jeg simpelthen ikke, hvem er, og de er gemt i maj 2014, så efter mere end syv år har jeg ikke en chance for at huske det. Jeg har også nogle med navnene "Img 1", "Img 2" osv. Dybt åndssvagt fra min side; jeg ved det godt. Men det var jo ikke noget problem, da jeg lagde dem ind og straks knyttede dem til personen, men nu hvor jeg har mistet alle tilknytningerne (person og billede hænger simpelthen ikke sammen mere), er det et enormt problem.

Jeg er gået i gang med at gennemgå samtlige filnavne, så de bliver standardiserede, inden jeg tager fat på at koble dem med personer igen. Det bliver dejligt, når det bliver færdigt: https://stegemueller.dk/der-er-uorden-i-de-gamle-billeder/

Mener du, at jeg kan bruge "Billedarkiv" til denne opgave?

Og så har jeg fået et nyt problem: Jeg prøvede at køre en tur med "Billedarkiv". Legacy gav sig til at undersøge hele min PC og gik i stå halvvejs. Nu kan jeg ikke åbne programmet. Hvad søren gør jeg? Jeg har masser af Backup.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kan jeg finde ud af hvem der "ejer" et billede?

Indlægaf Stegemüller » lør 12-06-2021 11:25

Hej igen

Jeg måtte afinstallere Legacy helt og derefter installere en helt frisk version. Så kører det igen. Men alle billedtilknytninger er nu væk.

Men det går simpelthen ikke at prøve at køre en "Gendan billedtilknytning", heller ikke når jeg fravælger alle andre drev end C-drevet. Jeg ryger ind i at Legacy prøver at kigge i nogle gamle backup-filer, som jo er store, og så går alt i stå. Jeg kan heller ikke trykke "Annuller". Herefter kan jeg igen ikke åbne Legacy og må afinstallere med Revo Uninstaller, og så installere på ny.

Har du et eller flere gode råd til mig?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Kan jeg finde ud af hvem der "ejer" et billede?

Indlægaf Anne Marie H » lør 12-06-2021 12:18

Hej igen Hanne,

Først og fremmest skal dine billedfiler ligge i den mappe, der er angivet under Valg > Tilpas > 6. filplaceringer. Jeg vil altid selv vælge Legacys standardplacering, men under alle omstændigheder, så skal det, der vises til, være der hvor billeder (og datafiler) ligger, ellers kan Legacy jo ikke vide, hvor den skal finde billederne, der skal tilknyttes.

Når du nu alligevel skal til at i gang med alle billederne igen, så kan du måske bruge lejligheden til at flytte over i undermapper, så du har lidt færre billeder i hver mappe at holde styr på :D

Du skal bruge Billedarkiv til at knytte billederne til personerne igen, det er helt klart det enkleste og hurtigste.

Mht. at finde de personer, du har knyttet de billeder med 'kedelige' navne til, så er der nok ikke rigtig nogen løsning, hvis ikke du ved, hvem de er. Du kan håbe på, at du en dag åbner en persons billeder, hvor der er de blå thumb-nails med hvidt spørgsmålstegn, og så se, hvilken fil, der mangler. Det er nok den eneste mulighed.

Du bør kunne bruge Legacy Billedfinder til at knytte personer og billeder sammen igen, men det fordrer, at du ikke har ændret mappens placering eller billedfilnavne.

Når du sætter Legacy i gang med at søge, skal du huske at klikke på knappen Drev, hvor der skal søges og fjern fluebenene ude til venstre.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kan jeg finde ud af hvem der "ejer" et billede?

Indlægaf Stegemüller » lør 12-06-2021 12:36

Hej igen Anne Marie

Mange tak for dine råd, som jeg helt klart tager til mig. Først og fremmest vil jeg lave undermapper! Det er nok bedst.

Når jeg nu sidder og standardiserer billedernes navne (de er samlet gennem 10 - 15 år og det er et frygteligt rod) og også vil lave undermapper, udelukker jeg selvfølgelig mig selv fra at bruge Legacy Billedfinder. Så der er kun den hårde vej - til gengæld får jeg orden på det, og det vil formentlig også være en fordel, når jeg skal importere til TNG.

Tak for hjælpen og god weekend til dig/jer.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Kan jeg finde ud af hvem der "ejer" et billede?

Indlægaf Anne Marie H » lør 12-06-2021 13:46

Tak i lige måde, og god arbejdslyst med billederne :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster