Backup af billeder driller

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Backup af billeder driller

Indlægaf Stegemüller » fre 26-03-2021 14:05

Jeg er i tvivl om, hvorvidt dette er det rette forum, men kunne ikke finde et bedre.

Jeg tager ALTID backup af både data og billeder til en ekstern harddisk. I aftes kontrollerede (= åbnede) jeg for første gang nogensinde multimedia.zip-filen. Der er et eller andet galt, og jeg er glad for at have opdaget det.

Problemet er: multimedia.zip-filen rummer kun 291 billeder. Kigger jeg i ’Filinformation’ Legacy har jeg 293 mediefiler i alt. Differencen på 2 filer bekymrer mig ikke! Jeg regner med, at det er to dokumenter, der ikke kommer med. Pyt med det.

Mine billeder på computeren ligger her: ’C:\Users\Ejer\Genealogi\Billeder’. Stifinder viser, at mappen rummer 1.411 elementer. Jeg har kontrolleret 100 gange, at stien i Legacy under ’Tilpas > Filplaceringer’ også er: C:\Users\Ejer\Genealogi\Billeder. Alle mine personer og familier henter da også korrekt til billederne og viser dem korrekt. Jeg har også prøvet at lave en ny mappe, og henvise til den i stedet, men det hjalp ikke.

Laver jeg listen: ’Multimediefilstier’, viser den, at mine billeder ligger, hvor de skal fx: ’C:\Users\Ejer\Genealogi\Billeder\Stegemueller, Hanne B. 3.jpg’ – MEN den har kun 369 rækker med filstier, altså et helt andet tal.

Jeg har lavet backup af billederne og kontrolleret mindst ti gange.

Alle stier, jeg har oplyst her, er kopierede, så der ikke kan opstå fejl.

I korthed: Hvad pokker gør jeg forkert? Hvorfor har jeg 1.411 billeder i Legacy, men 291 i backupfilen og 369 l i ’Multimediefilstier’?

Det er sikkert banalt.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Backup af billeder driller

Indlægaf Stegemüller » fre 26-03-2021 14:43

En tilføjelse:

Jeg har prøvet at hente den kopi, der ligger i e-Boks: 'HBS-multimedia 2017-11-04 21.55.01', den har også kun 293 billeder
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5153
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Backup af billeder driller

Indlægaf Anne Marie H » fre 26-03-2021 14:53

Hej Hanne,

Allerførst skal du lige opdatere, seneste version er 9.0.0.384.

Dernæst, så er det første der falder mig ind, at du ikke har tilknyttet alle billeder til personer. Det er nødvendigt, da Legacy kun laver sikkerhedskopi af de billeder, der er knyttet til personer i databasen. Så selvom du har 1100 billeder liggende i din fil, så laves der altså ikke sikkerhedskopi af dem alle.

Du kan tjekke dette ved at åbne Billedarkiv, som ligger under fanen Funktioner. Du åbner dine billedmapper ved at klikke på kanppen Gennemse. Klik evt. på Hjælp, hvis du vil have nærmere forklaring på de forskellige afsnit af visningen.

Når du har åbnet billedmappen, så kan du i den midterste kolonne se, om et billede er knyttet til en person, idet der skal være et + i kolonnen B. Er der ikke det, er billedet ikke tilknyttet en person og sikkerhedskopieres ikke. Se her
Billedarkiv.jpg
(236.16 KiB) Ikke downloadet endnu
.

Lad os se, om ikke det er årsagen :)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Backup af billeder driller

Indlægaf Stegemüller » fre 26-03-2021 15:01

Mange tak jeg prøver straks og vender tilbage med svar.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Backup af billeder driller

Indlægaf Stegemüller » fre 26-03-2021 15:12

Du har fuldstændig ret - igen! Der mangler en masse +'er i kolonne B, men de har jo været der engang...

Findes der en simpel måde at få sat dem igen, så de rigtige personer/familier, knyttes til de rigtige billeder?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5153
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Backup af billeder driller

Indlægaf Anne Marie H » fre 26-03-2021 18:07

Stegemüller skrev:Du har fuldstændig ret - igen! Der mangler en masse +'er i kolonne B, men de har jo været der engang...

Findes der en simpel måde at få sat dem igen, så de rigtige personer/familier, knyttes til de rigtige billeder?


Er der spørgsmålstegn i de billedfelterne hos de personer, der har tabt forbindelserne? I så fald kan du bruge funktionen Billedfinder.

I modsat fald kan du gøre det med Billedarkiv. Marker billedet, der skal knyttes til en person, find så personen i Navnelisten i venstre kolonne, vælg så hvilken begivenhed billedet skal knyttes til i den midterste kolonne nederst. Udfyld såde tomme felter i højre kolonne i midten, og klik på knappen Tilknyt. Hvis der er flere personer på samme billede, finder du blot den næste person i navne listen og klikker på Tilknyt.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Backup af billeder driller

Indlægaf Stegemüller » fre 11-06-2021 18:44

Hej Anne Marie

Undskyld det sene svar, men jeg havde ikke set dit svar - det sædvanlige problem med de mgl. notifikationer - men mange tak for det.

Der er nok ikke andet at gøre end at gå den hårde vej og knytte alle billederne til igen.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster