numre og fremhævning

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

numre og fremhævning

Indlægaf Anne Messmann » søn 23-04-2017 16:26

Jeg har 2 spørgsmål (bruger stadig Legacy 7,5 luksus)
1: Har lige oprettet flere personer, der har fået korrekt (automatisk) nummerering (= i stigende rækkefølge). Men en af personerne har fået tildelt et "gammelt" nr. Det er lidt forvirrende - genbruger systemet en gammelt slettet nr.?

2: Har efter oprettelsen af de nye personer brugt: "Sæt slægtskab" - men de nye personer, der er x-gange oldeforældre bliver ikke markeret med fed, som ældre oprettede, så man hurtigt i Navnelisten kan se, hvem der er oldeforældre. Hvad er der galt?

Vh, Anne Messmann

Håber på snarligt svar!
Ad 1: Tør ikke bruge Legacy så længe jeg ikke véd om der er noget helt galt: Hvis f.eks. det gl. nr., den nyoprettede person har fået, tilhører en aktiv person - gys! Kun hvis systemet plejer at genbruge slettede personer, er det for så vidt jo ok - blot forvirrende.

Ad 2: Kan heller ikke udarbejde Rapporter, når jeg ikke i Nr.-listen kan se, hvem der er X.g.oldeforældre.

Hanne Thøgersen
Indlæg: 259
Tilmeldt: søn 15-10-2006 19:03
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: numre og fremhævning

Indlægaf Hanne Thøgersen » man 08-05-2017 00:41

Kære Anne Messmann
Jeg kan sige, at det med at genbruge slettede numre plejer at være noget, som man kan til- eller fravælge under "Tilpas", jeg husker ikke hvilken af fanerne.
Venlig hilsen
Hanne Thøgersen
Med venlig hilsen
Hanne Thøgersen

http://hannet.dk
Windows 10, Legacy Deluxe 9

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: numre og fremhævning

Indlægaf Anne Marie H » man 08-05-2017 08:14

Anne Messmann skrev:Jeg har 2 spørgsmål (bruger stadig Legacy 7,5 luksus)
1: Har lige oprettet flere personer, der har fået korrekt (automatisk) nummerering (= i stigende rækkefølge). Men en af personerne har fået tildelt et "gammelt" nr. Det er lidt forvirrende - genbruger systemet en gammelt slettet nr.?

2: Har efter oprettelsen af de nye personer brugt: "Sæt slægtskab" - men de nye personer, der er x-gange oldeforældre bliver ikke markeret med fed, som ældre oprettede, så man hurtigt i Navnelisten kan se, hvem der er oldeforældre. Hvad er der galt?

Vh, Anne Messmann

Håber på snarligt svar!
Ad 1: Tør ikke bruge Legacy så længe jeg ikke véd om der er noget helt galt: Hvis f.eks. det gl. nr., den nyoprettede person har fået, tilhører en aktiv person - gys! Kun hvis systemet plejer at genbruge slettede personer, er det for så vidt jo ok - blot forvirrende.

Ad 2: Kan heller ikke udarbejde Rapporter, når jeg ikke i Nr.-listen kan se, hvem der er X.g.oldeforældre.


Ubrugte RIN-numre genbruges, hvis ikke man har fravalgt det under indstillingerne.
Slægtsbetegnelserne opdateres ikke automatisk, når du tilføjer nye prrsoner, så du skal bruge 'Sæt slægtskab'.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

Re: numre og fremhævning

Indlægaf Anne Messmann » man 08-05-2017 09:09

2: Har efter oprettelsen af de nye personer brugt: "Sæt slægtskab" - men de nye personer, der er x-gange oldeforældre bliver ikke markeret med fed, som ældre oprettede, så man hurtigt i Navnelisten kan se, hvem der er oldeforældre. Hvad er der galt?


Anne Marie H - som jeg skrev, HAR jeg brugt "Sæt slægtskab". Har endda førsøgt flere gange. Så hvordan får jeg Oldeforældre fremhævet????
- PS: Det er (foreløbigt?) kun den nyoprettede person, der fik tildelt et gammelt, slettet nr., der ikke er fremhævet).

Tak til dig og Hanne for svar på nummergivning! Fremover vil jeg fravælge dette.

Venligst, Anne Messmann

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: numre og fremhævning

Indlægaf Anne Marie H » man 08-05-2017 10:32

Anne Messmann skrev:
2: Har efter oprettelsen af de nye personer brugt: "Sæt slægtskab" - men de nye personer, der er x-gange oldeforældre bliver ikke markeret med fed, som ældre oprettede, så man hurtigt i Navnelisten kan se, hvem der er oldeforældre. Hvad er der galt?


Anne Marie H - som jeg skrev, HAR jeg brugt "Sæt slægtskab". Har endda førsøgt flere gange. Så hvordan får jeg Oldeforældre fremhævet????
- PS: Det er (foreløbigt?) kun den nyoprettede person, der fik tildelt et gammelt, slettet nr., der ikke er fremhævet).

Tak til dig og Hanne for svar på nummergivning! Fremover vil jeg fravælge dette.

Venligst, Anne Messmann


Legacy 7.5 vedligeholdes ikke mere, da det jo er en gammel version af programmet, så hvis der er funktioner, der ikke virker, så kan vi desværre ikke hjælpe.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Anne Messmann
Indlæg: 97
Tilmeldt: fre 24-02-2012 11:38
Geografisk sted: Virum
Kontakt:

Re: numre og fremhævning

Indlægaf Anne Messmann » man 08-05-2017 10:53

Hej Anne Marie,
Jeg er ganske klar over, at 7.5 ikke opdateres. Men der ændres så heller ikke i programmet! Og da funktionen fremhævning har virket indtil nu, må det vel have en anden årsag.

Kunne det være, fordi der er brugt et gammelt, slettet nr. , der ikke var en oldeforælder?
Jeg ser, der er noget der hedder: Omnummerering. Kunne jeg f.eks. prøve at give personen et helt nyt, ubrugt nr.? Eller er det for risikabelt? - det ser temmelig indviklet ud, og vejledningen nærmest uforståelig (for mig i al fald!)

Legacy 8 købte jeg, straks det kom. Men da jeg så her i Forum hvor mange startproblemer, der var, opgav jeg. Og nu ser jeg at vers. 9 allerede er kommet - med tilsvarende mange problemer. Det orker jeg ikke: det program, jeg bruger, skal virke. Men måske er Legacy blot alt for anvanceret til mig.
Vh, Anne

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: numre og fremhævning

Indlægaf Anne Marie H » man 08-05-2017 11:24

Der er stort set ingen problemer med introduktionen af Legacy 9. Brugerne har stort set altid opstartsproblemer, indtil man lige kommer igang, men det har været yderst begrænset denne gang. Der var ganske rigtigt en del børnesygdomme, der drillede ved opstarten af Legacy 8, men det har da kørt i 3½ år efterfølgende uden de store problemer, så jeg vil da anbefale, at du får opdateret programmet og får flyttet dine data over. Så kan du altid på et senere tidspunkt opgradere til Legacy 9.

Som alle andre programmer i IT-verdenen, så stoppes udviklingen og vedligeholdelsen af et program, når det når en vis alder og selvom tingene har virket før, så går de af og til i stykker, og så må der en udskiftning til, hvis ikke man kan undvære den pågældende funktion.

Det har ikke noget med brugen af de gamle RIN-numre at gøre. Det er jo blot fortløbende numre, der bruges til at tælle, hvor mange personer, du har i din fil, intet andet.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 2 gæster